پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۸
کد خبر: ۱۰۲۹۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
آیین افتتاحیه ویژه‌برنامه «جلوه سوگ» روز یکشنبه ۱۷ شهریور ماه با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان در فرهنگ‌سرای عترت واقع در میدان آیینی امام حسین (ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین افتتاحیه ویژه‌برنامه «جلوه سوگ» روز یکشنبه ۱۷ شهریور ماه با حضور سعید اوحدی رییس، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی، علیرضا زندوکیلی معاون هنری و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگ‌سرای عترت واقع در میدان آیینی امام حسین (ع) برگزار شد. 

آیین افتتاحیه ویژه‌برنامه «جلوه سوگ» برگزار شد

در ابتدای مراسم سید علیرضا فاطمیان‌پور گفت: خدا را شاکریم که ما را در سفینه امام حسین(ع) گذاشت و می‌توانیم در راه امام حسین قدمی کوچک برداریم.

وی با اشاره به اینکه امسال پنجمین سالی است که برنامه‌های ماه محرم و صفر با عنوان «جلوه سوگ» برگزار می‌شود، گفت: امسال تلاش کردیم با وجود محدودیت‌های مالی و وضعیتی که در حوزه بودجه فرهنگی داریم، با همکاری همکاران متخصص و به پشتوانه اعتمادی که همیشه مردم به سازمان فرهنگی هنری داشته‌اند، امسال هم مانند سال‌های گذشته برنامه‌های متنوع و با کیفیت برگزار کنیم.

فاطمیان‌پور در ادامه با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی هنری به خاطر فعالیت ارگان‌های مختلف عمده فعالیت‌های خود را از دهه دوم محرم آغاز می‌کند، مهم‌ترین برنامه‌های محرم و صفر را بیان کرد: بیش از ۳۰ عنوان برنامه با ۳ هزار اجرا برگزار می‌شود. سیزدهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی با هدف شناسایی استعدادهای بالقوه مداحان نوجوان، تشویق و ترغیب نوجوانان خادم اهل بیت(ع) و پرورش مداحان طراز انقلاب اسلامی با مشارکت دانش آموزی برگزار می‌شود. همچنین نشست‌های ادبی متعددی با عنوان «بر آستان اشک» در چهار نقطه و پنجمین سوگواره عاشورایی با هدف زنده نگه داشتن سنت آیینی تعزیه در مدارس برگزار می‌شود.

وی افزود: مانند سال‌های گذشته برنامه‌های متمرکز در میدان آیینی امام حسین(ع) به مدت ۶۰ روز برگزار می‌شود. این برنامه‌ها در قالب غرفه‌های متنوع، اجرای تعزیه برای نوجوانان و بزرگسالان، تئاتر میدانی و برنامه‌های همایشی برگزار می‌شود. همچنین در همه فرهنگ‌سراها پرده‌خوانی و تعزیه با عنوان «مرثیه آفتاب» اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی در ادامه بیان کرد: مجموعه نمایشگاه‌هایی با موضوع عاشورا برپا می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به اولین نمایشگاه هنر مفهومی با استفاده از کتب عاشورایی با عنوان «عقل سرخ» در باغ کتاب تهران، نمایشگاه عکس‌های متنوع در نگارخانه لاله، نمایشگاه آثار استاد علی شیرازی با عنوان کتیبه‌های عاشورایی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و نمایشگاه‌هایی با موضوع تعزیه و آیین‌های عاشورایی در زمان قاجار در باغ موزه هنرهای ایرانی اشاره کرد. همچنین نمایش‌های موضوعی با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی همچون؛ «خاتون» به مدت ۳۰ شب در پردیس تئاتر تهران٫ «تا رقیه»، «شین» و...  اجرا می‌شود.

وی افزود: امسال هم مانند سال‌های گذشته پیاده‌روی جاماندگان اربعین از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی را داریم. سال گذشته این پیاده روی با استقبال خوبی رو به رو شد و بیش از ۲میلیون نفر در آن شرکت کردند. امسال همچنین تولید محصولات ویژه خانواده، کودکان و نوجوانان و کمپین «سلام بر حسین» را با هدف ترویج و تبلیغ سنت حسنه ایرانیان برای در اختیار قرار دادن آب آشامیدنی، برگزار می‌کنیم. تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با عنوان «پرده عشاق»،بررسی و معرفی نوحه‌های محرم با عنوان «آوای محرم» از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد‌.

فاطمیان‌پور در پایان گفت: هیچ سازمان و نهادی پیدا نخواهید کرد که با بودجه صفر این تعداد برنامه در حوزه‌های مختلف برگزار کند. این موضوع با وجود همکاران متدینی که به سازمان فرهنگی هنری متعهد هستند، اتفاق می‌افتد.

آیین افتتاحیه ویژه‌برنامه «جلوه سوگ» برگزار شد

در ادامه مراسم سعید اوحدی با تسلیت ایام محرم گفت: از معاونان و همکاران و همه عزیزانی که در خانواده بزرگ سازمان فرهنگی هنری تلاش می‌کنند تا برنامه‌های متنوع از لحاظ کیفیت و حتی کمیتی برگزار شود، تشکر می‌کنم. با وجود تمام شرایط و محدودیت‌هایی که وجود دارد در حوزه آفرینش‌های ادبی، همچنین در حوزه نمایش برنامه‌های خوبی برگزار می‌شود. اینکه برنامه‌های ماه محرم و صفر سازمان فرهنگی هنری به کیفیت سال‌های گذشته برگزار می‌شود، عشق مردم به اهل بیت را نشان می‌دهد.

وی افزود: رویکردها و تفسیر‌های مختلفی از واقعه کربلا وجود دارد. اما مهم این است که جرقه‌های رشد و شکوفایی از این ماجرا ایجاد شود که در این صورت به رستگاری می‌رسیم.

اوحدی در پایان گفت: نگاه ما برای اجرای برنامه‌ها در سازمان باید به عمق، کنه و جوهر حرکت سید الشهدا باشد. باید به داستان حرکت امام حسین(ع) در آن پنج ماه نیمی که طول کشید و اتفاق‌هایی که افتاد شناخت پیدا کنیم و برای مخاطبان نیز آن را تبیین کنیم.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با ماه‌های محرم و صفر سال ۱۴۴۱ هجری قمری مصادف با ۱۳۹۸ هجری شمسی، ۳۵ عنوان برنامه در قالب سه هزار اجرای متنوع با عنوان کلی «جلوه سوگ» را در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار می‌کند. 
مطالب مرتبط
نظر شما