جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۳۱
کد خبر: ۱۰۳۰۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
مسابقه داستان‌نویسی «بفرمایید روضه» با هدف زنده نگاه‌داشتن سنت پسندیده روضه‌های خانگی به همت فرهنگ‌سرای سرو برگزار می‌شود.
نخستین فراخوان نگارش داستان کوتاه «بفرمایید روضه» منتشر شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با ماه محرم و صفر و ایام سوگواری سالار شهیدان، فرهنگ‌سرای سرو با مشارکت «کانون ادبیات داستانی سرو»، اقدام به برگزاری سوگواره ادبی «بفرمایید روضه» کرده است.

 در این سوگواره ادبی که با هدف زنده ‌نگاه‌ داشتن سنت پسندیده اسلامی روضه‌های خانگی برگزار می‌شود، تلاش می‌شود با تولید محصول ارزشمندی که به هنر داستان‌نویسی، به‌ عنوان مادر تمام هنرهای نمایشی آراسته است، بتواند برای برنامه‌سازان و مجریان امر نیز محتوایی ارزشمند تولید کند. بر همین اساس، نخستین فراخوان نگارش داستان کوتاه منتشر می‌شود. 

نحوه دریافت فکر اولیه برای نگارش آثار، از نشانه‌های بیرونی موجود در واقعه عاشورا و ماه محرم حاصل می‌شود که باعث ایجاد جوشش احساس درونی هنرمندان داستان‌نویس می‌شود. به عبارت بهتر، متولیان این جهاد فرهنگی برآنند تا دستاورد سوگواره ادبی منبع کاملی از آموزه‌های شخصیت‌های عاشورایی و درون‌مایه کلام و رفتار آنان باشد تا گام دیگری در جهت بروز هم‌زمان اشک و بینش در عزاداران خالص حسینی برداشته شود. امید است با توسل به حضرت اباعبدلله‌الحسین علیه‌السلام و عنایت ائمۀ اطهار، این کتاب ارزشمند زمینۀ شناخت و درک عمیق‌تری از نهضت عاشورا و مکتب محرم را فراهم کند.

محورهای سوگواره شامل موار زیر است؛
- فرهنگ برگزاری روضه‌های خانگی
- عبرت‌های عاشورا
- فرهنگ عاشورا 
- فرهنگ نذر کردن و نذری دادن
- فرهنگ عزاداری و آگاه‌سازی عزاداران
- سفیران فرهنگ حسینی

هم‌چنین، نحوه شرکت در سوگواره و قوانین آن به شرح ذیل اعلام می‌شود: 
- آثار ارسالی صرفا باید در قالب داستان کوتاه باشد.
- محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.
- داستان‌های ارسالی باید همگی با موضوعات مرتبط با برگزاری روضه‌ها و مجالس مذهبی باشد؛ نظیر مناسبت‌هایی چون ماه محرم و صفر، امام‌حسین(ع)، شخصیت‌هایی که در کربلا حضور داشتند و وقایع تاسوعا و عاشورا تألیف شده باشد.
- اثر ارسالی نباید قبلاً در جشنواره دیگری شرکت کرده باشد یا منتشر و اجرا شده باشد.
- درج منابعی که نویسنده داستان از آن الهام گرفته است و منجر به ایجاد فکر اولیه شده است، در ابتدای داستان الزامی است.
- آثار‌ ارسالی باید در قالب فایل متنی (word) تایپ شوند و مشخصات کامل نویسنده و شماره‌تماس وی ذکر شود.
- درج مشخصات کامل هنرمند و شماره‌تماس به‌همراه ارسال سی‌دی (word) در ارسال پستی الزامی است.
- استاندارد داستان ارسالی باید به‌ لحاظ زبان نوشتاری رعایت شود.

آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار ۲۷مهرماه و اطلاع‌رسانی آثار راه‌یافته به مسابقه نیمه نخست آبان‌ماه است. هم‌چنین اعلام نتایج داوری و معرفی آثار برتر جهت چاپ در کتاب مجزای سوگواره در نیمه نخست آذرماه اعلام شده است. رونمایی از مجموعه‌ داستان منتشر شده و تقدیر از نفرات برتر در ایام دهه مبارک فجر برگزار می‌شود. 

دبیرخانه این جشنواره در تهران، خیابان ولی‌عصر، بالاتر از پارک ساعی، کوی ساعی دوم، فرهنگ‌سرای سرو واقع شده است.

برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۸۸۱۸۷۹ تماس بگیرید.

نظر شما