پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۴
کد خبر: ۱۰۳۰۸۵
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
نمایشگاه عکس «خرمشهر در جستجوی زندگی» به مناسبت هفته دفاع مقدس سه‌شنبه دوم مهر در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی افتتاح می‌شود.
نمایشگاه عکس«خرمشهر در جستجوی زندگی» در باغ موزه هنر ایرانیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به مناسبت هفته دفاع مقدس،  نمایشگاه عکس «خرمشهر در جستجوی زندگی» با مشارکت انجمن عکاسان دفاع مقدس، سه‌شنبه دوم مهر ساعت ۱۶ در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه با مضمون «کنکاشی عکاسانه برای یافتن نشانه‌هایی از زندگی دوباره مردم پس از فتح شهر» توسط زنده یاد علیقلی ضیایی ثبت شده است.

علیقلی ضیایی متولد ۱۱شهریور ۱۳۳۷ در رضائیه (ارومیه) و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبا در تهران بود، همواره دل در گروی هنر عکاسی داشت و از معدود عکاسانی بود که با نگاه خود نماهایی ناب از معماری ایران را با دوربین عکاسی به تصویر کشید. از مجموعه عکس‌های او در این زمینه می‌توان به عکس‌هایی از شهرهای؛ یزد، اصفهان، کرمان و نیز محوطه تخت‌جمشید اشاره کرد.

علیقلی ضیایی همچنین در زمینه عکاسی جنگ فعالیت کرده بود. عکس‌های ثبت شده توسط ایشان در عملیات فتح خرمشهر از شاخص‌ترین آثار این عکاس فقید به شمار می‌رود. مجموعه نخل‌های سوخته و بی‌سر در اثر شلیک‌های پیاپی از جمله معروف‌ترین و تامل برانگیزترین آثار این هنرمند مرحوم به شمار می‌رود که در اغلب رسانه‌های وقت چاپ و منتشر شد و احساسات بسیاری را در مواجهه با این اثر برانگیخت.

از دیگر فعالیت‌های او در زمینه عکاسی مجموعه پرتره‌های هنرمندان بزرگ معاصر است که حدود بیست سال پیش، طی یک دوره پنج ساله به آن پرداخت. ضیایی توانست با شناخت زمان و موقعیت و دارا بودن نگاه نافذ و روحی حساس، تصاویر گویایی از احمد شاملو، محمود دولت آبادی، هوشنگ ظریف، احمد محمود، فریدون مشیری، بهرام بیضایی، سیمین بهبهانی، داود رشیدی، هوشنگ ابتهاج و … را به ثبت برساند.

نمایشگاه عکس «خرمشهر در جستجوی زندگی» از دوم تا هشتم مهر از ساعت ۹ تا ۱۷ در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی برپاست.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌ ۲۲۳۹۱۰۹۰ تماس و برای بازدید به نشانی خیابان ولی عصر، بالاتر از پل پارک وی، خیابان فیاضی، خیابان بوسنی و هرزگوین، خیابان دکتر حسابی، باغ موزه هنرایرانی، نگارخانه ی پردیس مراجعه کنند.

نظر شما