شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۳۶
کد خبر: ۱۰۳۱۲۶
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
ویژه‌برنامه آیین رونمایی از کتاب «ایستاده‌ام» سه‌شنبه دوم مهر با حضور نویسنده درفرهنگ‌سرای امید برگزار شد.
کتاب «ایستاده‌ام» در فرهنگ‌سرای امید رونمایی شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ همزمان با هفته دفاع مقدس، آیین رونمایی از کتاب «ایستاده‌ام» از تازه‌های انتشارات روایت فتح با حضور مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، راضیه تجار نویسنده و محقق، محسن دریالعل مدیر انتشارات روایت فتح و حسین گلدوست نویسنده کتاب سه‌شنبه دوم مهر در فرهنگ‌سرای امید برگزار شد.

مرضیه خسروی بروجنی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳ و رییس فرهنگ‌سرای امید ضمن خوشامدآمدگویی و قدردانی از حضور چهره‌های برجسته انقلابی در این مراسم، هفته دفاع مقدس را گرامی دانست و گفت: به وجود این بزرگ مردان دلیر افتخار می‌کنیم و اگر امروز اینجاییم متاثر از برکت خون شهیدان و وجود خانواده ایشان است. 

وی افزود: دفاع مقدس گرچه به ظاهر رنج، سختی و مشقت داشت اما این بذر سعادت، بزرگی، ایثار، گذشت و خیلی ارزش‌های دیگر را به بار داده که امروز همه از برکاتش بهره می‌بریم. 

محسن دریالعل مدیر انتشارات روایت فتح در این مراسم با اشاره به مسیری که این نشر برای انتشار آثار در پیش گرفته، گفت: ما قرار است راوی فتوحات انقلاب اسلامی باشیم، حتی راوی شکست‌هایی باشیم که برای ما فتوحاتی به همراه داشته است. می‌خواهیم فتوحات را روایت کنیم و برای این برنامه داریم. این روایت‌ها می‌تواند برای قبل از انقلاب باشد، می‌تواند برای امروز باشد، می‌تواند در مورد شهدا باشد و می‌تواند در مورد بزرگ مردان در قید حیات باشد.

در ادامه مراسم حسین گلدوست نویسنده کتاب «ایستاده‌ام» با اشاره به فداکاری‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت: هادی صدقی از نسل اولین پاسداران انقلاب است که به شدت فروتن و متواضع است و هر جلسه که برای مصاحبه نزدش می‌رفتم بیشتر به این نتیجه می‌رسیدم که نکات و حرفی جدید در خاطراتش نهفته است. 

وی افزود: ما در جنگ‌ها دیده‌ایم که سربازان به طمع پول و درجه و بعضا وطن پرستی می‌جنگیدند ولی این جنگ طی ۲۰۰ سال اخیر تنها جنگی است که رزمندگان ما با یک سلوک روحانی و وفاداری عجیب به ارزش‌ها در آن محکم ایستادند و شکست نخوردیم و در برابر دشمن با دست خالی و اسلحه‌های ابتدایی مقاومت کردیم.

گلدوست بیان کرد: ثبت و ضبط و نگهداری از این آثار و خاطرات این امکان را فراهم می‌کند که ما دچار انقطاع تاریخی با آن نسل نورانی نشویم و بتوانیم این اصالت و روح عظیم را به رخ جهان بکشیم.

مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، در این مراسم با اشاره به سختی‌های نوشتن از جنگ گفت: نوشتن از جنگ سنت است، هر جنگی در روز و ساعت معینی آغاز می‌شود و در روز و ساعت معینی نیز تمام می‌شود ولی دامنه مطالعاتی آن تا قرن‌ها ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: روس‌ها نیز جنگشان مثل ما بود چون آنها نیز در مقابل هجوم آلمان‌ها از کشورشان دفاع کردند. آنها اتحادیه نویسندگان جنگ دارند که رییس آن یک ژنرال برجسته روس است که در جنگ حضور داشته است.وی در بیان خاطراتش از قول این ژنرال گفت: روسیه بدون ادبیات جنگ فقط یک خاک پهناور است.

سرهنگی گفت: یک انرژی و فداکاری در این خاطرات وجود دارد که می‌تواند یک کشور را تا ابد بیمه کند. سربازهای زمان جنگ هم عمر معینی دارند و اگر زود سراغشان نرویم از دست می‌روند. در همایشی در تبریز شرکت کردم که گفتند طی یک سال قبل حدود ۶۰، ۷۰ نفر از آزادگان را از دست داده‌ایم و این یعنی از دست دادن ۶۰ کتاب.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: کتاب‌هایی چون؛ «ایستاده‌ام» صدای انسان‌هایی مثل هادی صدقی است که می‌گویند برای ما چه کار کرده‌اند. بنابراین ما به آنها بدهکاریم و باید ارزش و قیمت کشورمان را با انتشار این خاطرات افزایش دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: سربازی که خاطرات خود را نمی‌نویسد جنگش را ناتمام رها کرده است.
باید بعد از «آموزش ببینیم» به «آموزش بدهیم» بپردازیم.
  
راضیه تجار در بخش پایانی این مراسم ضمن اشاره به مسیری که برای نویسنده شدن طی کرده گفت: بعد از اینکه خودم آموزش دیدم ضروری دانستم که  آموزش بدهم، چرا که بعد از ما باید نسلی باشد که قلم به دست بگیرد و بنویسد.
 
وی افزود: ادبیات دفاع مقدس دانه‌ای بود که تبدیل به نهال شد و امروز درخت تنومندی است که کسی نمی‌تواند آسیبی به آن بزند. بسیاری از آثاری که در این حوزه منتشر شده‌اند بارها خوانده شده‌اند و البته شمارگان آنها نیز گواهی بر اقبال عمومی از آنهاست. البته آثاری نیز خلق شده‌اند که هنوز در سایه قرار دارند و دیده نشده است.

تجار در پایان گفت: نقد آثار جنگ و دفاع مقدس ضروری است زیرا نقد می‌تواند زمینه رشد آنها را فراهم کند و در کنار آن باید به امر ترجمه اهتمام داشت. البته باید مسئولان دقت کنند و حقوق نویسنده و مولف را جدی بگیرند زیرا تا نویسنده‌ای نباشد اثری نخواهد بود.

در پایان این مراسم از کتاب «ایستاده‌ام» رونمایی شد.

همچنین در حاشیه این مراسم، نمایشگاه عکس «پلاک سرخ»؛ مجموعه عکس احمد کوچکیان از چهره‌های ماندگار هنری منطقه ۱۳ که در واقعه حصر آبادان ثبت شده بود، برای اولین بار در نگارخانه آبی فرهنگ‌سرای امید به نمایش درآمد و با حضور میهمانان این مراسم افتتاح شد. این نمایشگاه تا هفتم مهر برپاست.

نظر شما