جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۴
کد خبر: ۱۰۳۱۴۵
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
تجلیل از هشت نویسنده دفاع مقدس در فرهنگ‌سرای گلستان
نشست «قلم‌های مقدس» و مراسم تجلیل از هشت نویسنده هشت سال دفاع مقدس در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست «قلم‌های مقدس» و مراسم تجلیل از هشت نویسنده هشت سال دفاع مقدس در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد.
 
در ابتدای این برنامه، سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ و رییس فرهنگ‌سرای گلستان گفت: یکی از بزرگ‌ترین حماسه‌هایی که هشت سال دفاع مقدس برای ما ایجاد کرد این بود که یک وجب از خاکمان دست اجنبی نیفتاد. اگر تاریخ ۲۰۰ ساله ایران را مرور کنید می‌بینید که در مقطع ۱۳۰ ساله که قاجارها حکومت ایران را به دست داشتند، وسعت جغرافیایی کشورمان یک سوم شده است. همچنین در زمان پهلوی اول و دوم نیز استان بحرین را با یک نیم‌نگاه انگلیسی‌ها واگذار کردیم. تنها مقطعی که یک وجب از خاکمان واگذار نشد، در دوران دفاع مقدس و در دل انقلاب اسلامی بود. این، مرهون جان‌فشانی‌های شهیدانی نظیر علی‌اکبر جزی است.
 
وی ادامه داد: این که بتوانیم این ایثارگری‌ها را حفظ کنیم و به نسل‌های آینده انتقال بدهیم، یکی از زحماتی است که بر دوش هنرمندان ما قرار دارد و نویسندگان ما در این عرصه دست به قلم هستند. 

سخنران بعدی این مراسم، پروانه میرزایی بود. او درباره دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس نام‌ آشناترین واژه‌ای است که در قاموس آن حماسه‌های عزت‌آفرین دیده می‌شود و خاطرات دلاوری‌های آن در تاریخ شکوهمند این کشور به یادگار خواهد ماند. دفاع مقدس، آزمون بزرگی بود؛ آزمونی همراه با صد تجربه و هزاران شهود که هرگز نمی‌توانست در فضای زندگی روزمره به وجود بیاید. درود به روان پاک شهدای عزیز که مدیونشان هستیم. 

وی سپس به کتاب‌های خود اشاره کرد و گفت: جنگ این امکان را به من داد که بتوانم کتاب‌هایی بنویسم. این کتابی که نوشتم، خلاصه زندگی و خاطرات خودم و اطرافیانم است. به نظرم هر آن چه که داریم از ایثار شهداست ولی در کتاب خود بیش‌تر به جانبازان اشاره کرده‌ام چرا که فکر می‌کنم زندگی جانبازان و خانواده‌های آنان بسیار سخت است.  

نویسنده بعدی که روی صحنه آمد، بهروز ارژنگ‌پور بود. او گفت: از یک مقطعی احساس کردم که بهتر است وارد نویسندگی شوم. با خود فکر کردم که چه چیزی بنویسم که ماندگار باشد. متوجه شدم که بهترین و ماندگارترین اثر، در مورد دفاع مقدس است. این که جوانان ما رفتند تا ما امروز به راحتی این‌جا بنشینیم و صحبت کنیم، مفهوم بسیار عمیقی است. دیدم که در مورد دفاع مقدس، فیلم‌های زیادی ساخته شده و داستان‌های متعددی نوشته است اما ندیده بودم که یک نویسنده بیاید و یک عملیات را از ابتدا تا انتها به صورت شعر دربیاورد. بر همین اساس، به ذهنم رسید که شعر بنویسم. 

وی اضافه کرد: اولین کتاب شعری که از من منتشر شد، شعری در مورد کربلای پنج بود که به سبک هجایی نوشته شده است. این اثر، اولین شعر فارسی هجایی در مورد عملیات کربلای پنج است. علاوه بر این، عملیات‌های بیت‌المقدس و فتح‌المبین را به صورت شعر درآوردم که حدود ۱۰ هزار بیت شعر است.  

در بخش دیگری از برنامه، ایرج افشاری اصل گفت: در یک مقاله خواندم که اگر بخواهیم فرهنگ، پیشرفت و سجایای اخلاقی را در یک کشور بسنجیم، باید این سه مولفه را رصد کنیم. اولی روزنامه است، دومی مدارس و سومی تئاتر است. تئاتر به دلیل زنده بودن و ظرفیت بالایی که دارد، برشی از زندگی در لحظه است. اگر به تاریخچه تئاتر نگاه کنیم، همزمان با شکل‌گیری فرهنگ به وجود آمده است. حتی در زمان دفاع مقدس و در سال ۵۹، تئاتر سنگر شکل می‌گیرد و در سنگرهای جبهه تئاتر اجرا می‌شده است.  

این استاد دانشگاه و مدرس تئاتر تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که وجود دارد این است که ماندگارترین آثاری که در این سال‌ها باقی مانده است، بیش‌تر آثاری بوده است که حالت جنگی و درگیری نداشته‌اند بلکه بیش‌تر حالات جنگی است. این موضوع در زمان دفاع مقدس نیز وجود داشت. یعنی همان‌قدر که جبهه‌ها مهم بود، پشت جبهه مهم بود و تک‌تک آحاد مردم برای پشت جبهه، ایفای نقش و مشارکت می‌کردند. امیدوارم در این هشت سال دفاع مقدس و این گنجی که وجود دارد، بیش‌تر بکاویم و جستجو کنیم تا زمردهای نورانی‌اش بیرون بیاید و برای اهل قلم مورد استفاده قرار گیرد. 

ششمین نویسنده‌ای که به روی صحنه آمد، جمشید دبیری، نویسنده دفاع مقدس و شاعر آیینی بود. او گفت: انسان در طول زندگی خود حوادث گوناگونی را پشت سر می‌گذارد اما ارزشمندترین فعالیت‌ها چیست؟ مطمئنا ارزشمندترین فعالیت، مقدس‌ترین آن‌ها است. معنای مقدس چیست؟ آن است که زوال نپذیرد و پابرجا باشد و فانی نشود. آن چه که در زندگی بشر فانی نمی‌شود، علم، هنر، معنویت و آگاهی است. 

وی ادامه داد: بنده همواره دغدغه نوشتن داشتم. همزمان شعر نیز می‌سرودم و معلمی می‌کردم. با شروع دفاع مقدس، خدمت فرهنگی دیگری را وظیفه خود دانستم و آن هم به قلم کشیدن شمه‌ای از درجه ایمان، حق  و از خودگذشتگی زنان و مردان ایرانی در راه حفظ تمامیت ارضی و امنیت این سرزمین بود که البته ادای دین به این خلوص معنوی مردم، کار بسیار دشواری است. 

محمد مسعود بهمنی به عنوان نویسنده پایانی این جلسه گفت: در خصوص مقام شهید باید بگویم که آنان به مقام خود رسیدند چرا که بشارتی به آنان داده شده بود و در حین شهادت، لبخند بر لب داشتند. حال این سوال وجود دارد که ما باید چه کار کنیم؟ ما نویسندگان و شاعران می‌خواهیم این پیام را به مردم برسانیم. شهید قداست دارد و آنان اسطوره‌های ما هستند. افسوس که در مواردی به نام مقدس شهید، کمتر توجه می‌شود. شهدا، جوانی و عمر خود را در این راه دادند و ما باید قدردان آنان باشیم.
 
این نویسنده تاکید کرد: اکنون باید این سوال را پاسخ بدهیم که در برابر دشمن چه باید بکنیم و وظیفه فعلی‌مان چیست؟ ما باید از دفاع مقدس درس گرفته و امروز و آینده از آن استفاده کنیم. باید نسل جوان را به سمت این مبانی جذب کنیم. در شرایط فعلی نیاز به سرمداران فرهنگی داریم که اجازه ندهند جوانان ما به مسیر غلطی بروند. 

سخنران پایانی این مراسم، کریم نظری، مدیر مسئول انتشارات نظری بود. او گفت: اکنون وظیفه داریم که حق رزمندگان را ادا کنیم. در مواردی این حق به درستی داده نشده است، البته بعضی‌ها هم فیلم‌هایی می‌سازند که بزرگنمایی است و موجب وهن می‌شود. هیچ وقت یک رزمنده اسلام غیرعقلانی رفتار نمی‌کند. دفاع مقدس، دور کردن دشمن است. دفاع مقدس، دفاع عقلانی و شرعی است. اگر بتوانیم این موارد را در فیلم‌سازی و کتاب نوشتن به کار ببریم بسیار خوب می‌شود. نباید افراط و تفریط کنیم. 

در پایان این مراسم از هشت نویسنده دفاع مقدس تقدیر شد. 

نظر شما