پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۰۳۲۷۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
فیلم مستند «دیپ وب» روز پنجشنبه ۱۱ مهر ماه در فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات به نمایش در آمد و نقد و بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فیلم مستند علمی و پژوهشی «دیپ وب» به کارگردانی الکس وینتر، پنجشنبه ۱۱ مهر ماه در دوازدهمین نشست تخصصی «سینما IT» فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات، پس از نمایش، نقد و بررسی شد.

در این برنامه یاشار راشدی دبیر انجمن بلاک‌چین ایران، حامد کبودجامه کارشناس IT و افشین فکوری منتقد سینما حضور داشتند و پس از نمایش فیلم به نقد و بررسی آن پرداختند.

ابتدا حامد کبودجامه توضیح مختصری درباره «دیپ وب» ارائه داد و گفت: محور اصلی این فیلم پیرامون رأس ویلیام اولبریکت است که یک لیبرتارین بود. لیبرتارین‌ها انسان‌هایی هستند که به آزادی خیلی اهمیت می‌دهند. یعنی می‌گویند دولت نباید برای ما هیچ قانونی بگذارد. او بنیان‌گذار یک بازار الکترونیکی تحت وب به نام جاده ابریشم یا Silk Road است و در آن سایت شروع به خرید و فروش مواد مخدر کرد و آن سایت خیلی زود مشهور شد و خیلی‌ها از آن استفاده کردند. دولت هم نمی‌توانست مانند سایت‌های یاهو و گوگل آن را پیگیری کند، زیرا در «دیپ وب» یا «دارک وب» مشخص نیست چه کسی سایت را راه انداخته و کسانی که در این سایت‌ها فعالیت می‌کنند، ناشناس هستند و قابل پیگیری هم نیستند. 

در ادامه یاشار راشدی دبیر انجمن بلاک‌چین ایران به بررسی «دیپ وب» پرداخت و گفت: ما یک اینترنت داریم که همه می‌شناسیم و وب سطحی است و قابل دسترسی برای همه هست، اما بخشی از وب وجود دارد که به راحتی نمی‌توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم و برای دسترسی به آن نیازمند استفاده از یک نرم‌افزار خاص هستیم که نرم‌افزار Tor  یکی از این نرم‌افزارهاست. قبل از Tor  هم تکنولوژی‌هایی به نام freenet  وجود داشت که به خاطر اسپم زیاد منسوخ شد، اما Tor  هنوز هم استفاده می‌شود. در فیلم هم گفته شد که این را ارتش آمریکا به خاطر مبادلات امن اطلاعات استفاده می‌کرد و بعد از مدتی آن را open source  کرد.

وی افزود: open source نرم‌افزارهایی هستند که ما می‌توانیم کدهای آنها را ببینیم و اگر دوست داشتیم آن را تغییر دهیم و نکته مهم این است که ما می‌دانیم که در آن نرم‌افزار چه اتفاقی دارد می‌افتد و اینها نکته مخفی ندارند. Tor مخفف عبارت the onion router یا روتر پیازی است و به دو روش می‌توانید از آن استفاده کنید. یکی اینکه اگر این نرم‌افزار را روی کامپیوتر نصب کنید به نوعی هم کلاینت و هم سرور یک شبکه‌ای می‌شوید که هر کس دیگری این نرم‌افزار را بر روی کامپیوترش نصب کرده باشد، می‌تواند به کامپیوتر شما وصل شود و شما می‌توانید بر روی کامپیوترتان نرم‌افزاری را بالا بیاورید که یک صفحه وب را میزبانی می‌کند و هر کس دیگری بخواهد به این صفحه وب دسترسی پیدا کند، باید نرم‌افزار Tor را در کامپیوترش نصب کند. یعنی اگر یک وب‌سایت بر روی شبکه Tor  میزبانی شود، حتماً برای دسترسی پیدا کردن به آن نرم‌افزار باید از نرم‌افزار Tor استفاده کند.

راشدی در ادامه گفت: به قسمتی از وب که توسط Tor میزبانی می‌شوند و فقط در این شبکه باز می‌شوند، «وب عمیق» گفته می‌شود. بخش کوچکی از «دیپ وب» جایی است که در آن کارهای غیرقانونی انجام می‌شود که به آن «وب تاریک» گفته می‌شود. داشتن Tor به این معنی نیست که کسی می‌خواهد کار خلافی انجام دهد، ممکن است کسی برای privacy یا حریم خصوصی خودش استفاده کند. مثلاً شخصی که نمی‌خواهد اطلاعات بیماری‌اش فاش شود از این نرم‌افزار استفاده می‌کند.

راشدی در ادامه به سؤالات حاضران درباره بلاک‌چین، ماینرهای بیت‌کوین، قوانین دولت و شرایط حضور در انجمن بلاک‌چین و تأثیر تولید رمزارزها بر تأثیر تحریم‌ها پاسخ داد و توصیه کرد که افراد قبل از فعالیت در حوزه رمزارزها حتماً دانش تخصصی آن را به دست آورند.

نظر شما