پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۰۳۳۲۲
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
فرشته روح‌افزا در مراسم رونمایی از کتاب «۳۱۳ بدری» گفت: جای خالی قرآن به شدت در زندگی‌ها احساس می‌شود، دشمن فرهنگی ما کامیون کامیون زباله می‌ریزد و اگر ما چیزی جمع می‌کنیم با یک موچین و آن هم دانه‌دانه است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم رونمایی از کتاب «۳۱۳ بدری» با حضور محسن آتشکار نویسنده کتاب، فرشته روح‌افزا معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از علاقه‌مندان دوشنبه ۱۵ مهر در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، جمال صمدی ویراستار این کتاب گفت:‌ در مورد کتاب «۳۱۳ بدری» باید بگویم که این کتاب ماحصل جمع‌آوری ۲۱ سال سخنرانی‌های یک استاد بزرگ است که توسط آقای نصیرزاده انجام شده و باید از ایشان تشکر کرد. مبنای این کتاب این است که عالمانه زیست کنیم. برای این کتاب زحمت علمی کشیده شده است و این موضوع بسیار مهم است. در ابتدا قرار بود که نام کتاب معیار انسانیت باشد اما بنا به دلایلی نام آن به «۳۱۳ بدری» تغییر نام داد. در کتاب ۱۰ مکتب فکری بیان شده است. اولین قدم کتاب ایجاد هویت فردی است. ما بعد از مدرنیته دچار یک مشکل بزرگ شدیم. مشکلی که شرق را به اضمحلال کشاند و اثرات مخربی داشت. سپس به هویت دینی فردی می‌رسیم که در آن مشکل داریم. در این کتاب، دو کلیدواژه مهم وجود دارد یکی صالح بودن و هویت فردی و دیگری مصلح بودن و هویت اجتماعی است. چیزی که این کتاب معرفی کرده است، عبور از هویت فردی و رسیدن به یک هویت کارآمد اجتماعی است. برهمین اساس، در این کتاب پس از پیدا کردن عوامل صالح بودن، به مصلح بودن رسیده است.

فرشته روح‌افزا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این نشست گفت: در فضای زندگی افراد جامعه‌مان، جای خالی قرآن به شدت دیده می‌شود و در یک کلمه دشمن فرهنگی ما، کامیون کامیون زباله می‌ریزد و اگر ما چیزی جمع می‌کنیم با یک موچین و آن هم دانه‌دانه است. در حقیقت، تا این اندازه سرعت ما کم است. باید بگویم که دشمن همه تجهیزات خود را به کار گرفته است و جای خالی خواندن و تدبر در قرآن در زندگی همه‌مان به شدت احساس می‌شود. کتاب‌هایی نظیر «۳۱۳ بدری» می‌تواند این خلا را پر کند.

وی ادامه داد: همه شما فضای این روزهای جامعه ما را می‌دانید. هر جور که بخواهیم کار فرهنگی انجام بدهیم،‌ از آن‌جا که دشمن ابزارهای مختلفی نظیر تلگرام،‌ اینستاگرام و … را دارد به نوعی حرف اول را می‌زند. علاوه بر این، کتاب‌هایی هم که در دسترس مردم است به گونه دیگری است. برای مثال، در نمایشگاه کتاب امسال، ما ۲۰ کتاب ضد حجاب را دیدیم. حال اگر بخواهیم جلوی ۵ تای آن را بگیریم ۵۰ تای دیگر می‌نویسند. در راستای سند ۲۰۳۰ هم قدم‌های سنگینی در حوزه فرهنگ برداشته می‌شود که جای تاسف دارد. در حوزه رسانه نیز به شدت مشکل داریم. برای مثال، آیا در فیلمی شانیت یک زن باحجاب را دیده‌اید؟ ما فیلم‌های آن‌چنانی داریم، کسانی هم هستند که برای اسکار فیلم می‌سازند اما چه کسی آمده است از این زاویه نگاه کند که وقتی حضرت مریم با خداوند مناجات می‌کرد چگونه بود؟ یا کسی به دختران شعیب و حیای آنان که قرآن بدان اشاره کرده توجه کرده است؟ دختران ما زنانی مثل آسیه، مریم و بقیه زنان قرآنی را نمی‌شناسند. اکنون موفق شدند که ۳ هزار صندلی برای زنان در ورزشگاه بگیرند. یک خانم در توئیتر خود گفته است که می‌خواهم همراه با همسر و پسرم بازی را ببینم. سپس موضوع اختلاط در ورزشگاه را مطرح می‌کنند. این موضوع منجر به طلاق و متلاشی شدن خانواده می‌شود.

روح‌افزا تاکید کرد: فکر می‌کنم کتابی که این چنین بیاید و آیات قرآن را تبیین کند، کم داریم. البته باید بگویم این‌چنین نیست که بچه‌های ما نخواهند بفهمند. این دست کتاب‌ها بیش از این جا دارد و باید بیش‌تر از این‌ها آن را وارد جامعه کنیم. به نظرم در این فضای فرهنگی هر کسی هر کاری که از دستش برمی‌آید باید انجام دهد چرا که با فضای فرهنگی خستگی‌آوری به ویژه در حوزه خانواده روبه‌رو هستیم. وقتی در یک جامعه حیای زن شکسته شود، چکش شکسته شدن بنیان آن خانواده زده می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: باید بگویم که همه جوامع دنیا تشنه فرهنگ ناب اسلام هستند، تشنه حقیقت ناب ائمه هستند و ائمه زبان گویای قرآن می‌باشند.

سخنران بعدی این جلسه، محسن آتشکار نویسنده کتاب «۳۱۳ بدری» بود. او گفت: «بدر» یعنی ماه تمام و علت نامگذاری این کتاب به «۳۱۳ بدری» این بود که مقام معظم رهبری در یکی از کتاب‌های خود به عنوان یک دغدغه فرهنگی می‌فرمایند که ما نیاز به ۳۱۳ بدری داریم، نه اُحدی و …

وی ادامه داد: بنده یک جلد از این کتاب را به مقام معظم رهبری داده‌ام که نقطه نظراتشان را بیان کنند. همچنین یک نسخه از این کتاب را به رییس قوه قضائیه نیز داده‌ام. البته این که چه شد چنین کتابی نوشتم و محتویات آن چگونه است، در جلسات دیگری توضیح خواهم داد. من فکر می‌کنم که ما نیاز به خوانش کتاب داریم نه فروش آن. معتقدم که جامعه دینی مانند رگ‌های یک بدن است. کتاب ۳۱۳ بدری می‌خواهد بگوید که اگر این رگ‌ها دچار انسداد شوند، باید فاتحه آن جامعه را خواند. باید روح مسئولیت‌پذیری، تعهد و … را در جامعه‌مان افزایش بدهیم.

آتشکار تاکید کرد: البته این کتاب از نظر متن و املایی بی‌عیب نیست و کمکمان کنید که بهبود یابد. شهید مطهری می‌فرمایند که یک قطار تا زمانی که ایستاده است، همه بچه‌ها برای مسافرین آن دست تکان می‌دهند اما همین که راه افتاد، همه بدان سنگ می‌زنند. وقتی کسی حرکت کرد، حتی اگر ریلش خراب بود به او سنگ نزنیم و خسارت به او وارد نکنیم.
نظر شما