پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۴
کد خبر: ۱۰۳۳۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
دبیر سوگواره ادبی «بفرمایید روضه» گفت: در این سوگواره می‌خواهیم فرهنگ عزاداری و نذری دادن را با هنر داستان‌نویسی که زبان مشترک همه هنرهای نمایشی است، گره بزنیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ابوالفضل درخشنده دبیر علمی سوگواره ادبی «بفرمایید روضه» که به همت فرهنگ‌سرای سرو همزمان با ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) برگزار می‌شود، درباره اهداف برگزاری این سوگواره گفت: توجه به سنت و فرهنگ اصیل عزاداری و چگونگی انجام رسالت ترویج فرهنگ عاشورا از مهم‌ترین دغدغه‌های برگزارکنندگان این سوگواره ادبی بوده است، فرهنگ عاشورا که توانست هشت سال دفاع مقدس را شکل دهد. اکنون نیز در این هجمه فرهنگی به اصول و باورها، بر آن شده‌ایم تا بار دیگر فرهنگ اصیل عزاداری و نذری دادن را با هنر داستان‌نویسی که زبان مشترک بین همه نسل‌ها و مادر همه هنرهای نمایشی است، به گونه‌ای احساس‌برانگیز به مخاطب منتقل کنیم.

وی اضافه کرد: به همین منظور سوگواره ادبی «بفرمایید روضه» با تدبیر متولیان فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگ‌سرای سرو در پی آن است که بتواند با زبان هنر، مفاهیم ارزشی را بهتر منتقل کند. نویسندگان آزاد هستند تا از بین محورهای اعلامی: فرهنگ برگزاری روضه‌های خانگی، عبرت‌های عاشورا، فرهنگ عاشورا، فرهنگ نذر کردن و نذری دادن، فرهنگ عزاداری و آگاه‌سازی عزادار و عزاداران؛ سفیران فرهنگ حسینی، فکر اولیه برای نگارش داستان را به دست آورند.

درخشنده در ادامه افزود: معمولاً نویسنده‌ها بر اساس داشته‌های ذهنی خود سوژه یابی می‌کنند. این فراخوان ادبی سعی دارد تا خارج از سوژه‌های ذهنی هنرمندان داستان‌نویس، فکر اولیه‌ای در اختیار آنان قرار دهد تا خلاقیت ذهنی آنان شکوفا شده و ضمن تحقیق و پژوهش نسبت به محورهای اعلامی، اصول و فرهنگ اصیل عزاداری و نذری دادن را از بین هجمه خرده‌فرهنگ‌های ساخته و پرداخته دشمنان و یا افراد ناآگاه، استخراج کنند و در نهایت محصول فرهنگی تولیدشده، بتواند چراغ راه نسل کنونی در این شبیخون فرهنگی قرار گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سوگواره ادبی «بفرمایید روضه» اینجا کلیک کنید. 
نظر شما