پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۲۶
کد خبر: ۱۰۳۴۲۵
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
نویسنده کتاب «نامیرا» در ویژه‌برنامه «قلم‌های عاشورایی» که با بررسی کتاب «نامیرا» عصر دوشنبه ۲۲ مهر در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد، گفت: «نامیرا» روایت داستانی است که هرگز نمی‌میرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ ویژه‌برنامه «قلم‌های عاشورایی» به مناسبت محرم و صفر، با بررسی کتاب «نامیرا» اثر صادق کرمیار، با حضور نویسنده و ساسان والی‌زاده و مهشاد لسانی به عنوان منتقدان و افشین فکوری کارشناس‌ مجری و جمعی از شهروندان، عصر روز دوشنبه ۲۲ مهر در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.

در ابتدا نشست افشین فکوری مجری نشست به معرفی کتاب «نامیرا» و نویسنده آن پرداخت و گفت: «نامیرا» رمانی از صادق کرمیار، روایتگر واقعه عاشورا ست و توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده؛ این کتاب در دوره سوم جایزه ادبی جلال آل‌احمد کتاب شایسته تقدیر شناخته شده است. همچنین نامیرا اثر برگزیده چهارمین جشنواره «کتاب دین و پژوهش‌های برتر» معرفی شد و تاکنون ۲۹ نوبت تجدید چاپ شده است.

وی در ادامه افزود: صادق کرمیار متولد سال ۱۳۳۸ نویسنده کتاب، از سال‌های آغازین جوانی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری حضور پررنگی داشت و در روزنامه‌های بسیاری مانند «اطلاعات» و «مردم و سینما» قلم زده است. او کارگردانی آثاری نظیر «یک روز قبل» و «خاطرات مرد ناتمام» و نویسندگی آثاری مانند «غنیمت»، «مستوری» و «حریم» را نیز در کارنامه کاری خود دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل فعالیت‌های فرهنگی و هنری او گواهی‌نامه‌ی درجه یک هنری به او اعطاء کرده است.

سپس صادق کرمیار در جواب پرسش مجری مبنی بر بیان انگیزه تالیف این کتاب گفت: «نامیرا» کتابی تاریخی و در عین حال داستانی و در قالب رمان و تخیل نوشته شده است. روایت صحنه انتخاب‌های لحظه به لحظه آدمی در واقعه‌ای که دائما در حال تکرار است و داستان آدم‌هایی که می‌توانند به درستی انتخاب کنند اما پس از هزاران لحظه انتخاب پی در پی، همچون بسیاری از کسانی که خود را در مسیر درست می‌پندارند در آخرین لحظه به بیراهه می‌روند. ولی افرادی چون عبدالله‌ابن عمیر که از ابتدا کوفیان را بد عهد و بد پیمان می‌دید و مخالف سر سخت نامه‌نگاری برای امام حسین(ع) بود و هیچ نامه‌ای برای امام ارسال نکرد و در کمال سختی و رنج خود را به امامش رساند و به یاری امام رفت.

وی در ادامه تصریح کرد: من به دنبال چرایی واقعه کوفه بودم؛ تفکر در نوع شخصیت عبدالله‌ ابن‌ عمیر سبب شد تا نگارش این کتاب را آغاز کنم. من این رمان را با فرم رئالیستی نوشته‌ام و روایت واقعه‌ای است که هرگز نمی‌میرد.

سپس ساسان والی‌زاده شاعر، نویسنده و پژوهشگر که سال‌ها در محافل ادبی و فرهنگی فعالیت داشته است و با بیش از بیست نشریه در مقام سردبیر یا عضو شورای سردبیری و یا دبیر سرویس همکار بوده است درباره کتاب نامیرا به گفت: نوشتن داستان تاریخی که مخاطب پایان آن را می‌داند، کار آسانی نیست و اینجاست که آقای کرمیار با نگاه کردن به عاشورا و استفاده از رمانس، به خوبی بهره گرفته است.

وی افزود: شخصیت‌های رمان تاریخی رابطه تنگاتنگی با جهان اطرافش دارد؛ رمان نامیرا محتوا و مفهوم محور است یعنی دغدغه بیان مطالبی را دارد اما نویسنده با استفاده از شگردهای زیبایی شناختی آن را در دسته رمان های هنری قرار داده است ولی در کل می‌توان آن را متعلق به ادبیات متعهد دانست.

این منتقد در پایان سخنانش عنوان کرد: یک اشکال که به این رمان وارد است درباره چرخش شخصیت امربن حجاج است که این چرخش را باورناپذیر کرده؛ قبل از تغییر شخصیت او مطالبی درباره‌اش به خواننده گفته می‌شود که یا اغراق هستند و یا آن چرخش شخصیت صریح و شتابزده انجام شده است.

مهشاد لسانی نویسنده و منتقد ادبی دبیر کانون ادبی قلم و اندیشه فردوس، نویسنده رمان «از قلب کویر» و دو رمان دیگر، درباره کتاب نامیرا گفت: این کتاب یک داستان شخصیت محور است؛ رمانی با خرده روایت‌ها. شخصیت‌ها تک تک وارد داستان شده و با داستان پیش می‌روند. به نظر من نامیرا یک اثر ماندگار است.

جلسه با خوانش قسمتی از متن کتاب نامیرا توسط صاحب اثر و پرسش و پاسخ حاضران و منتقدان حاضر در برنامه به پایان رسید.
نظر شما