سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۰۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
رییس فرهنگ‌سرای ابن‌سینا از انتشار نخستین جشنواره ادبی هنری «یک داستان یک نمایشنامه» خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف تولید محتوای ارزشمند در جهت اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سیاست‌های گسترش فرهنگ اجتماعی برگزار می‌شود.
فراخوان جشنواره «یک داستان یک ‌نمایشنامه» منتشر شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی قمی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲ و رییس فرهنگ‌سرای ابن‌سینا درباره اولین جشنواره ادبی هنری «یک داستان یک نمایشنامه» که در دهه فجر برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره برای اولین بار با هدف تولید محتوای ارزشمند در جهت اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سیاست‌های گسترش فرهنگ اجتماعی برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه این جشنوراه در راستای سیاست‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در خصوص نگاه کلان به موضوعات کودکان در جنگ، سبک زندگی و ارتقا فرهنگ جامعه و همسایه مداری و شهروندی، برگزار می‌شود، افزود: بر این اساس محورهای جشنواره شامل آگاه سازی جامعه جهانی در حمایت از کودکان آسیب دیده از جنگ و ترویج فرهنگ صلح جهانی، آگاه سازی جامعه جهانی در حمایت از کودکان کار، ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان، رونق تولید و حمایت از کالای داخلی، افزایش معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه (سبک زندگی اسلامی - ایرانی) و روایتگری داستان‌های حماسی معاصر ( دفاع مقدس، روایت مستند از فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی)، است.

قمی درباره شرایط شرکت در جشنواره عنوان کرد: برای شرکت در جشنواره هرچند محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد اما اثر ارسالی نباید قبلا در جشنواره دیگری شرکت کرده باشد یا منتشر شده باشد؛ همچنین درج محور اعلامی در ابتدای داستان ارسالی نیز ضروری است. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه بهترین آثار دریافتی در اختیار گروه‌های اجرایی تئاتری قرار می‌گیرد، بیان داشت: علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را از تاریخ اول آبان تا اول آذر به دبیرخانه همایش واقع در فرهنگ‌سرای ابن‌سینا ارسال کنند که پس از دریافت و بررسی آثار ۱۵ اثر برتر برای چاپ در کتاب جشنواره انتخاب می‌شوند.

رییس فرهنگ‌سرای ابن‌سینا با اشاره به این موضوع که تقدیر از آثار برگزیده و رونمایی از کتاب جشنواره در دهه مبارک فجر خواهد بود، گفت: شاید بتوان گفت که مهم‌ترین بخش کار فرهنگ‌سرا در راستای انتقال ارزش‌ها همین موضوع است یعنی بعد از تولید محتوا و محصول فرهنگی بتواند همان محتوای فرهنگی را با ابزارهای جذاب و هنری به جامعه هدف خود منتقل کند؛ لذا یکی از این ابزارها علاوه بر محصول کتاب که به صورت داستان منتشر می‌شود، به شکل تئاتر خواهد بود که توسط گروه‌های نمایشی داستان‌های منتخب اجرا می‌شوند.

وی همچنین با بیان اینکه داوری اجرای نمایشنامه از آثار برتر از ۱۵ بهمن آغاز می‌شود، به نحوه ارسال آثار و سوابق گروهای نمایشی اشاره کرد و گفت: علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنوراه می‌توانند آثار و سوابق  خود را در بخش تولید محتوا و اجرا در وب سایت جشنواره به آدرس: https://form.farhangsara.ir/1dastan بارگزاری کنند یا از طریق پست الکترونیکی به آدرس: f_ebnesina@yahoo.com ارسال کنند. در غیر این صورت می‌توانند فایل WORD آثار و سوابق خود را در بخش تولید محتوا و اجرا به همراه مشخصات به آدرس پستی به نشانی تهران، شهرک قدس خیابان ایران زمین شمالی، فرهنگ‌سرای ابن‌سینا، کدپستی 1465943531 پست کنند.

قمی در پایان بیان داشت: البته در کنار برگزاری جشنواره، کارگاه آموزشی نیز در خصوص تکنیک‌های داستان نویسی و هنر اجرای تئاتر خواهیم داشت که توسط اساتید آموزش‌های لازم به گروه‌های اجرایی و نویسندگان و شرکت کنندگان ارائه خواهد شد.
نظر شما