جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۴
کد خبر: ۱۰۳۵۲۲
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
صد و دوازدهمین نشست «مهارت‌های زندگی» دوشنبه ۶ آبان ماه با بررسی تأثیر محیط و وراثت در افسردگی در فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صد و دوازدهمین نشست آموزشی «مهارت‌های زندگی» دوشنبه ۶ آبان ماه با بررسی تأثیر محیط و وراثت در افسردگی با حضور سید محمد مکی دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی در فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار شد. 

مکی در این کارگاه آموزشی بیان کرد: وراثت یک عامل بسیار مهم در تعیین ویژگی‌های جسمی و روحی همه افراد است. تحقیقات نشان می‌دهد احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که والدین یا اجدادشان دچار افسردگی بوده‌اند، سه برابر دیگران است. افرادی که پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگشان از افسردگی رنج می‌بردند، خیلی بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. البته سابقه خانوادگی بیماری خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد، اما این به این معنا نیست که یک نفر به طور قطع افسرده خواهد شد. افراد باید نسبت به سوابق خانوادگی خود آگاه باشند و به محض احساس علائم، برای دریافت کمک تا زمانی که افسردگی پیشرفت نکرده، اقدام کنند. والدین افرادی که مبتلا به افسردگی مزمن هستند در معرض خطر بالایی از اختلالات عصبی مخرب، اعتیاد، تمایل به خودکشی و... هستند.  

وی در ادامه به معرفی علائم فیزیولوژیک و روحی پرداخت و گفت: برخی از علائم فیزیولوژیک و روحی می‌توانند نشانه‌های روشن و زنگ خطری برای ابتلا به افسردگی باشند. سردردهای بی‌دلیل، دردهای شکمی، اختلالات خواب، تغییر در عادات غذایی به گونه‌ای که باعث تغییر وزن غیر قابل انتظار شود و احساس خستگی یا کمبود انرژی برخی علائم فیزیولوژیک افسردگی هستند. 

مکی افزود: از نشانه‌های روحی و روانی نیز می‌توان به زودرنجی یا بداخلاقی و کج‌خلقی، سخت فکر کردن و تصمیم گرفتن، اعتماد به نفس پایین، ناراضی بودن از خود و احساس اینکه دیگران به طور غیرمنصفانه نقد می‌کنند، احساس گناه و ناامیدی و یأس، کنار کشیدن از اجتماع، احساس عدم جذابیت در دوستان، اضطراب و پریشانی، نگرانی بیش از حد، ترس از دوری از خانواده، تفکر درباره مرگ یا احساس میل به خودکشی اشاره کرد.

در پایان این نشست کارشناس برنامه با توجه به موضوع مورد بحث به گفت‌وگو با مخاطبان حاضر پرداخت و به پرسش‌های آنان پیرامون مباحث ارائه‌شده پاسخ داد و راهکارهای لازم را ارائه کرد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های فرهنگ‌سرای کار و تعاون می‌توانند با شماره تلفن: ۶۶۰۲۹۰۶۰ تماس بگیرند.

نظر شما