جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۲
کد خبر: ۱۰۳۵۶۸
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
نشست تفسیر و تدبر در سوره قلم روز یکشنبه ۱۲ آبان ماه با حضور زهرا تهرانی در فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست تفسیر و تدبر در سوره قلم روز یکشنبه ۱۲ آبان ماه با حضور زهرا تهرانی در فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار شد. کارشناس این نشست درباره‌ شان نزول و محتوای سوره قلم عنوان کرد: این سوره بیش از هر چیز بر محور مسئله نبوت پیامبر اسلام(ص) و مبارزه با دشمنانی که او را مجنون می‌خواندند، و دعوت به صبر و استقامت، و انذار و تهدید مخالفان به عذاب الهی، استوار است. 

وی افزود: روی هم رفته مباحث این سوره را می‌توان در هفت بخش خلاصه کرد: ۱. نخست به ذکر قسمتی از صفات ویژه رسول خدا مخصوصاً اخلاق برجسته او می‌پردازد. ۲. سپس قسمتی از صفات زشت و اخلاق نکوهیده دشمنان او را بازگو می‌کند. ۳. در بخش دیگری داستان (اصحاب الجنه) که در حقیقت هشداری است به مشرکان زشت‌سیرت بیان شده. ۴. در قسمت دیگری مطالب گوناگونی راجع به قیامت و عذاب کفار در آن روز آمده است. ۵. در بخش دیگری انذارها و تهدیدهایی نسبت به مشرکان بازگو شده. ۶. در بخش دیگری به پیامبر اسلام دستور می‌دهد که در برابر دشمنان سرسخت، استقامت و صبر نشان دهد. ۷. سرانجام در پایان سوره نیز سخن از عظمت قرآن و توطئه‌های مختلف دشمنان بر ضد پیامبر به میان آورده است.

در ادامه کارشناس برنامه درباره انتخاب نام قلم برای این سوره اظهار کرد: این انتخاب به تناسب نخستین آیه آن است. بعضی نیز نام آن را سوره «ن» ذکر کرده‌اند، و از بعضی از روایات که در فضیلت این سوره آمده استفاده می‌شود که نام آن سوره نون والقلم است. در فضیلت تلاوت این سوره از پیغمبر گرامی اسلام نقل شده که فرمود: من قرا سوره ن و القلم اعطاه الله ثواب الذین حسن اخلاقهم. کسی که سوره نون والقلم را تلاوت کند خداوند ثواب کسانی را که دارای حسن اخلاق هستند به وی می‌دهد. و در حدیثی از امام صادق(ع) می‌خوانیم: من قرا سوره ن و القلم فی فریضه او نافله آمنه اللهان یصیبه فی حیاته فقر ابداً، و اعاذه اذا مات من ضمه القبر ان شا الله. کسی که سوره نون والقلم را در نماز واجب یا نافله بخواند، خداوند او را برای همیشه از فقر در امان می‌دارد، و هنگامی که بمیرد او را از فشار قبر پناه می‌دهد. این ثواب‌ها تناسب خاصی با محتوای سوره دارد و نشان می‌دهد که هدف تلاوتی است که توام با آگاهی و به دنبال آن عمل باشد. 

نشست قرآن برای همه روزهای یکشنبه هر هفته ساعت ۱۰ در سالن فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای حضور در آن می‌توانند به نشانی میدان قدس (تجریش)، خیابان شهید باهنر، بعد از سه‌راه یاسر، خیابان امیر سلیمانی، فرهنگ‌سرای امام(ره) مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۶۱۰۰۷۸۰ تماس بگیرند.
نظر شما