چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۳
کد خبر: ۱۰۳۵۹۵
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
در آیین اختتامیه پنجمین سوگواره عاشورایی مطرح شد؛
دبیر کانون کهربای تعزیه و عضو هیئت داوران سوگواره عاشورایی در آیین اختتامیه پنجمین «سوگواره عاشورایی» که سه‌شنبه ۱۴ آبان با تجلیل از نوجوانان تعزیه‌خوان در فرهنگ‌سرای اخلاق برگزار شد، گفت: در پنچ دوره سوگواره عاشورایی ۸۰۰ دانش‌آموز شبیه‌خوان تربیت شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در آستانه سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، آیین اختتامیه چهارمین سوگواره عاشورایی روز سه‌شنبه  ۱۴ آبان ماه با حضور سید علیرضا فاطمیان‌پور سرپرست و جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری و با تجلیل از نوجوانان تعزیه‌خوان در فرهنگ‌سرای اخلاق برگزار شد. 

در طول پنج دوره «سوگواره عاشورایی»، ۸۰۰ ذاکر به دستگاه امام حسین(ع) اضافه شد

در ابتدای مراسم ملوک سیدآبادی رییس فرهنگ‌سرای اخلاق که دبیر پنجمین سوگواره عاشورایی، با عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری گفت: سوگواره عاشورایی که برای پنجمین بار به همت سازمان فرهنگی هنری و کانون کهربای تعزیه برگزار شد، یکی از چندین برنامه بسیار خوب و ریشه‌ای به لحاظ تربیت نوجوانان در دو حوزه دین و هنر در سازمان فرهنگی هنری است.

وی افزود: برنامه‌های فرهنگی بسیاری چه در سازمان فرهنگی هنری چه در نهاد‌های دیگر شکل می‌گیرد. اما بهترین برنامه، برنامه فرهنگی است که در حوزه کودک و نوجوان باشد. شخصیت کودک و نوجوان هنوز به طور کامل شکل نگرفته است و احتباج به شکل گیری، راهنمایی و هدایت دارد.
برنامه سوگواره عاشواریی جزو برنامه‌هایی است که به صورت ریشه‌ای در حوزه کودک و نوجوان به ویژه نوجوانان در مقطع اول دبیرستان کار می‌کند.

سیدآبادی در ادامه بیان کرد: این برنامه امسال در ۶ منطقه تهران برگزار و در هر منطقه از پنج مدرسه دعوت به همکاری شد. در هر مدرسه یک تیم تشکیل شد و بچه‌ها طی پنج جلسه هنر آیین تعزیه را آموزش دیدند. اولین جلسه ۳۱ شهریور با نمایندگان مناطق در فرهنگ‌سرای اخلاق برگزار شد که موضوع‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بعد برنامه‌ریزی‌ها انجام گرفت و از اول مهر تا ۱۲ آبان برنامه‌های آموزشی و داوری برگزار شد. همچنین سی‌دی‌هایی با موضوع مجلس شهادت حضرت علی اکبر (ع) بین بچه‌ها تقسیم شد. مرحله داوری که ۳۰ گروه دانش‌آموزی را شکل داد، با حضور سه‌ تن از پیشکسوتان هنر آیینی تعزیه بین ۸ تا ۱۲ آبان تشکیل شد. در هر منطقه یک گروه تعزیه‌خوان برتر انتخاب شد. امروز در کنار انتخاب گروه‌های برتر انتخاب نقش‌های برتر را نیز داریم. 

رییس فرهنگ‌سرای اخلاق در پایان گفت: فرهنگ‌سرای اخلاق به عنوان دبیر پنچ دوره سوگواره عاشورایی به همراه کانون کهربای تعزیه در طول سال هم به تربیت و هدایت این نوجوانان می‌پردازد و غیر از آموزش ابتدایی به آموزش در مراحل پیشرفته نیز می‌پردازد و در حوزه‌های مختلف همراه این جوان‌هاست. از آنجایی که این نوجوانان در سنین رشد و بلوغ هستند دوره‌های مشاوره فردی و خانوادگی نیز برای این عزیزان به رایگان برگزار می‌شود.ان‌شالله که بتواینم برای بچه‌ها خدمتگزار خوبی باشیم و از خانواده‌ها خواهش می‌کنیم بچه‌ها را در ادامه مسیر رها نکنند.

در طول پنج دوره «سوگواره عاشورایی»، ۸۰۰ ذاکر به دستگاه امام حسین(ع) اضافه شد

مجید خسروآبادی دبیر کانون کهربای تعزیه و عضو هیئت داوران سوگواره عاشورایی به عنوان سخنران بعدی ضمن تسلیت برای شهادت امام حسن عسکری(ع) گفت: خوشحالم که امروز یکی از پر افتخارترین روزهای زندگی من خواهد بود که توانستیم پنج دوره برنامه سوگواره عاشورایی را برگزار کنیم. در کلام راحت می‌گوییم پنجمین دوره ولی اگر به عمق این ماجرا توجه کنیم یعنی پنج سال زحمت و تلاش. وقتی می‌گویم پنج سال یعنی ۸۰۰ دانش‌آموز آموزش دیده که امروز می‌توانیم ادعا کنیم ۸۰۰ ذاکر و نوکر به دستگاه امام حسین(ع) اضافه کردیم. باید از تلاش و زحمات مدیریت محترم منطقه ۱۴ و پرسنل این مرکز که اگر نبودند قطع به یقین این موفقیت‌ها اتفاق نمی‌افتاد نیز تشکر ویژه کرد.
 
وی افزود: کانون کهربای تعزیه افتخار دارد که از سال ۱۳۹۲ در این مرکز تاسیس شده و تا به امروز پنج دوره سوگواره عاشورایی برگزار کرده است. همچنین سه دوره تجلیل از پیشکسوتان عرصه تعزیه، بیش از ۴۰۰ اجرای شبیه خوانی و رونمایی از سه محصول پژوهشی توسط این کانون برگزار شده است. یکی از چیز‌هایی که در شهر تهران فقدان آن آزار دهنده است، نبود یک خانه و مرکز تعزیه است. امیدوارم این اتفاق رخ دهد و ما یک خانه تعزیه در شهر تهران داشته باشیم.

خسروآبادی در پایان خطاب به دانش‌آموزان گفت: ما در سوگواره عاشورایی شما را فقط در اول مسیر قرار داده‌ایم. هدف ما این بود که شما بیایید اول مسیر نوکری امام حسین(ع) قرار بگیرید. قدر این اول مسیر بودن را بدانید و سعی کنید در این مسیر به سمت جلو حرکت کنید. 

در طول پنج دوره «سوگواره عاشورایی»، ۸۰۰ ذاکر به دستگاه امام حسین(ع) اضافه شد

سید علریضا فاطمیان‌پور سرپرست سازمان فرهنگی هنری گفت: از همه همکارانم در مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برگزاری برنامه‌های «جلوه سوگ» تشکر می‌کنم. کسانی که در اقصی نقاط شهر تهران برای شهروندان در راستای توسعه فرهنگ و معارف اهل بیت عصمت و طهارت خصوصا امام حسین(ع) زحمت کشیدند. همچنین تشکر ویژه دارم از همکاران در منطقه ۱۴ که در شهر تهران تنها پایگاهی است که در حوزه تعزیه خصوصا نوجوانان و جوانان فعالیت مستمر دارد و تلاش می‌کند جوانان را با معارف امام حسین(ع) در قالب یک هنر اصیل ایرانی آشنا کند. 

وی افزود: اگر بخواهیم از برنامه‌های خوب سازمان فرهنگی هنری به عنوان الگو نام ببریم حتما برنامه‌های مستمر و طولانی مدت در خصوص کودک و نوجوانان با غنای فرهنگ معارف اهل بیت(ع) از این دست برنامه‌ها به شمار می‌رود. سوگواره عاشورایی قطعا از این برنامه‌هاست. امیدواریم که این مسیری که سازمان در پیش گرفته یعنی توجه ویژه به کودکان و نوجوانان به نحو احسن،  هر روز با برنامه‌های خوب و مناسب ادامه دار باشد. از خانوم سیدآبادی که پرچم‌دار این مسیر بوده‌اند و همچنین از همه دوستان آموزش و پروش که در این مسیر ما را همراهی کردند تشکر می‌کنم.

در پایان این نشست، از گروه‌های تعزیه ۶ مدرسه از ۶ منطقه تهران تجلیل شد و مدارس ولایت فقیه منطقه ۱۱، شهید افتخاری منطقه ۱۴،  امام خمینی(ره) منطقه ۱۵، علامه طباطبایی منطقه ۱۷، امام جعفر صادق(ع) منطقه ۱۸و شهید بهشتی منطقه ۲۰ به عنوان برگزیدگان سوگواره عاشورایی معرفی شدند.

همچنین شبیه‌خوانان برتر جوایز خود را دریافت کردند و حسین نظری به عنوان بهترین شبیه‌خوان نقش امام حسین (ع)، محمد امین محجوبی به عنوان بهترین شبیه‌خوان نقش علی اکبر (ع)، عرفان پیرقللو به عنوان بهترین شبیه‌خوان نقش ام لیلا، پوریا حسین اوغلی به عنوان بهترین شبیه‌خوان نقش شمر و محمدمهدی ابری به عنوان بهترین شبیه‌خوان نقش عمر سعد تجلیل شدند.

نظر شما