جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۵۸
کد خبر: ۱۰۳۶۴۷
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
در گفت‌وگو با مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۷ مطرح شد
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۷ در گفت‌وگو با همشهری محله از برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی در فرهنگ‌سرای بهاران و روند بازگشایی سینما بهاران خبر داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد سعادت مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۷ و رییس فرهنگ‌سرای بهاران گفت‌وگویی با همشهری محله انجام داده است که در ادامه می‌آید. 

منطقه ۱۷ یکی از کوچک‌ترین و در عین حال متراکم‌ترین مناطق تهران است. منطقه‌ای با حدود ۸ کیلومترمربع وسعت که نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده و در زمینه بسیاری از سرانه‌های شهری از جمله سرانه ورزشی و فضای سبز با کمبود مواجه است و به همه اینها باید کمبود سرانه فرهنگی را هم اضافه کرد. دو کتابخانه، یک خانه فرهنگ و یک خانه قرآن که همگی زیر نظر تنها فرهنگ‌سرای منطقه کار می‌کنند، تمام داشته‌های فرهنگی منطقه ۱۷ است. چند سال قبل وقتی نخستین سینمای منطقه آماده بهره‌برداری شد بارقه‌های امید در دل هنرمندان و هنردوستان منطقه جوانه زد تا شاید از این پس دسترسی اهالی به سینما آسان‌تر شود، اما این سینما هیچ‌گاه رونق نگرفت و در نهایت به سالن اجتماعات تبدیل شد. اکنون بعد از چند سال خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر راه‌اندازی دوباره سینما بهاران که سبب خوشحالی اهالی هنردوست منطقه شده است. برای آگاهی از چند و چون راه‌اندازی دوباره سینما بهاران و برنامه‌هایی که مراکز فرهنگی منطقه در نیمه دوم سال اجرا می‌کنند، سراغ محمد سعادت مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۷ رفتیم.  

-از دلایل تعطیلی تنها سینمای منطقه در چند سال گذشته بگویید.  
به گفته مدیران پیشین منطقه، سینما بهاران بعد از راه‌اندازی چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت؛ به طوری که در بعضی از سانس‌ها کاملاً خالی از تماشاگر بود و همان‌طور که می‌دانید نگهداری سالن‌های سینما کاری پرزحمت و پرهزینه است. این سینما به مرور زمان با استانداردهای یک سینما فاصله گرفت، به طوری که امروز سامانه صوتی، اتاق فرمان و تجهیزات سالن‌های این سینما به‌روز نیست. از سوی دیگر نه تنها در منطقه ۱۷ بلکه در مناطق هم‌جوار ما هم حتی یک سالن اجتماعات مجهز و به‌روز وجود ندارد. همه این عوامل دست‌به‌دست هم داد تا مدیران وقت منطقه تصمیم به تغییر کاربری سینما بهاران بگیرند و آن را به سالن اجتماعات تبدیل کنند که در زمان خود تصمیمی قابل دفاع بود. هر چند نمایش فیلم به صورت مناسبتی و موردی انجام می‌شد.  

-به مجهز نبودن سینما بهاران اشاره کردید، در حالی که در زمان ساخت مسئولان شهری مدعی بودند یکی از مدرن‌ترین سینماهای تهران خواهد بود.  
البته که این موضوع در زمان خودش درست بود، ولی با گذشت زمان تجهیزات سینمایی نیاز به به‌روزرسانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد. به عنوان مثال در این سینما سامانه اطفای حریق نداریم و تا زمانی که سامانه آن مورد تأیید آتش‌نشانی نباشد مجوز پخش فیلم نمی‌دهند. خوشبختانه هم سازمان آتش‌نشانی و هم شهرداری منطقه ۱۷ پای کار آمدند و چند جلسه برگزار شده است و امیدواریم به محض رفع موانع مالی، سینما بهاران بار دیگر راه‌اندازی شود.  

-برای بازگشایی سینما بهاران زمانی هم مشخص شده است؟  
این موضوع از زمان ورود من به منطقه پیگیری و نامه‌نگاری‌ها و جلساتی هم با شهردار پیشین منطقه برگزار شد که خوشبختانه با حضور شهردار فعلی و طی جلسه‌ای که با رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشتیم، شهرداری پای کار آمد و با توجه به کارهای انجام شده امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد آغاز فعالیت این سینما باشیم.  

-بعد از راه‌اندازی سینما بهاران از آن فقط برای نمایش فیلم استفاده خواهد شد یا کاربری دیگری هم خواهد داشت؟  
قصد داریم از همه ظرفیت‌های این مجموعه استفاده کنیم. نمایش فیلم را ابتدا با یک یا دو سانس در روز آغاز می‌کنیم. همچنین در نظر داریم از ظرفیت این سینما برای اجرای تئاتر حرفه‌ای کودک استفاده کنیم و در کنار همه این بهره‌وری‌ها امیدواریم همچنان از این سینما به عنوان مرکز اجتماعات هم استفاده شود.  

-یکی از دغدغه‌های ساکنان منطقه کمبود سرانه‌های فرهنگی است. برای ارتقای این سرانه‌ها برنامه دیگری وجود دارد؟  
علاوه بر فرهنگ‌سرای بهاران، کتابخانه‌های بهاران و دکتر حسابی، خانه فرهنگ سلمان فارسی و خانه قرآن بهاران را داریم که همگی با محوریت فرهنگ‌سرای بهاران فعالیت می‌کنند. در کنار این مراکز پنج خانه فرهنگ مشارکتی هم به نام‌های به هان، امین الملک، دانیال، طبرستان و تسنیم در منطقه فعال است. در همین زمینه مذاکراتی با شهرداری برای راه‌اندازی یک مرکز فرهنگی در ناحیه ۳ انجام شده که در حال پیگیری است. بی‌شک با توجه به تراکم بالای جمعیت در منطقه ۱۷ این مراکز به طور کامل پاسخگوی نیاز شهروندان نیست، اما تلاش می‌کنیم از همه ظرفیت‌های موجود برای پاسخ به نیاز مردم استفاده کنیم. به عنوان مثال کتابخانه دکتر حسابی در ناحیه یک، دو هزار و ۷۰۰ عضو دارد و کارکرد میز امانت این کتابخانه هم سالانه ۱۵ هزار جلد است که در نوع خود قابل اعتناست. برنامه‌های آموزشی را هم از پاییز امسال در این کتابخانه آغاز کردیم. هنرهای خانگی، کمک‌های اولیه، کلاس‌های تقویتی، فن بیان و... از جمله برنامه‌های آموزشی این کتابخانه است. تلاش می‌کنیم از همه ظرفیت‌های منطقه استفاده کنیم، اما در عین حال کمبود سرانه فرهنگی هم وجود دارد و دغدغه‌های مالی و نبود فضای مناسب مهم‌ترین موانع توسعه این سرانه‌ها در منطقه ۱۷ است.  

-سال گذشته کلاس‌های آموزشی خانه فرهنگ سلمان فارسی سه هزار و ۹۰۰ مخاطب داشت. این امر نشان‌دهنده علاقه ساکنان منطقه به برنامه‌های آموزشی است. در این زمینه تا چه حد از هم‌افزایی سایر نهادها و سازمان‌ها استفاده می‌کنید؟  
خوشبختانه برنامه‌های آموزشی خانه فرهنگ سلمان فارسی با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شده است. این استقبال از یک سو نشان‌دهنده نیاز و علاقه شهروندان به برنامه‌های آموزشی است و از سوی دیگر ناشی از تنوع و نیازسنجی همکاران ما در این خانه فرهنگ و بهره‌گیری از مربیان کاربلد و البته هم‌افزایی بین سازمانی است. همکاران ما در خانه فرهنگ سلمان فارسی به خوبی با سایر نهادها از جمله آموزش و پرورش تعامل دارند و همین تعامل سبب رونق روزافزون این مرکز فرهنگی شده است. کانون‌های بانوان و خبرگان را در این مرکز ایجاد کرده‌ایم که به همت اعضای فعال خانه فرهنگ تشکیل شده‌اند. مهم‌ترین برنامه این کانون‌ها برگزاری اردوهای یک روزه گردشگری به‌ویژه در تابستان است. جالب است بدانید در برگزاری تورهای گردشگری و جذب مخاطب، اعضا بیشترین نقش را دارند.  

-آخرین مرکز راه‌اندازی شده در منطقه ۱۷، خانه قرآن بهاران است. از فعالیت‌های این مرکز بگویید.  
این مرکز برای فعالیت‌های قرآنی از قبیل حفظ، قرائت، مداحی، نهج‌البلاغه و... شکل گرفته که در رده‌های سنی کودک و نوجوان و بزرگسال فعالیت می‌کند. تلاش کردیم در این مرکز از استادانی استفاده کنیم که سابقه تدریس دارند و خوشبختانه نتایج خوبی هم حاصل شده است. همچنین دوره‌های تربیت مربی قرآن با ارائه اعتبارنامه‌های لازم برگزار شده و برگزاری دوره‌های تخصصی هم در حال پیگیری است.  

-به نظر می‌رسد در سال جاری برنامه‌های آموزشی مراکز فرهنگی منطقه بیشتر به موضوع مهارت‌آموزی معطوف شده است.
در سال ۱۳۹۸ رویکرد مهارت‌آموزی را در برگزاری دوره‌های آموزشی تقویت کرده و کلاس‌های آموزشی را به سمت و سویی سوق دادیم که در نهایت افرادی که دوره‌های آموزشی را طی می‌کنند مهارتی را بیاموزند و بتوانند به خوداشتغالی برسند. آموزش فن بیان، قالیبافی، رایانه، زبان انگلیسی و... با همین رویکرد برگزار می‌شود و همه این کارها با توجه به نیاز و مطالبه شهروندان برنامه‌ریزی شده است. دوره‌های آموزشی امسال نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: همشهری محله
نظر شما