جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۸
کد خبر: ۱۰۳۷۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
رییس سازمان فرهنگی هنری خبر داد:
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست هماهنگی کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر تهران که صبح امروز شنبه ۲۵ آبان ماه در محل ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱۲ برگزار شد، از راه‌اندازی فرهنگ‌سرای یاریگران زندگی در این منطقه خبر داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست هماهنگی کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر تهران صبح امروز شنبه ۲۵ آبان ماه با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردار محمدمسعود زاهدیان رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور، ناصر اصلانی معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران و روانشناس و مدیران سازمان فرهنگی هنری و شهرداری منطقه ۱۲ در محل ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱۲ برگزار شد. 

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری در ابتدا با اشاره به سابقه محله هرندی و آسیب‌های اجتماعی موجود در آن گفت: سال ۹۵ طرح دوساله‌ای تهیه شد و ۴۶ نقطه آسیب‌خیز تهران از جمله هرندی شناسایی شد. بعد از ارائه گزارش در شورای اسلامی شهر تهران، طرح با همکاری نهادهای گوناگون مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر آغاز به کار کرد و در حوزه اجتماعی و فرهنگی ورود کردیم. مبارزه با مواد مخدر یکی از وظایفی است که مقام معظم رهبری آن را از اولویت‌های کشور می‌دانند. هر کسی در این حوزه نقشی دارد و سازمان فرهنگی هنری باید به این مسئله ورود کند. 

وی اضافه کرد: فرهنگ‌سراهای تهران باید به سمت تخصصی شدن برود و یکی از فرهنگ‌سراهای سازمان فرهنگی هنری در حوزه «یاریگران زندگی» و کمک به خانواده‌ها برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی فعالیت خواهد کرد. در حال حاضر این فرهنگ‌سرا در حال تصویب مراحل قانونی است و در منطقه ۱۲ راه‌اندازی می‌شود. هماهنگی برای مدیریت پروژه عمرانی فرهنگ‌سرا در حال انجام است و از لحاظ محتوایی نیز مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۲ زیر نظر معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری مسئولیت خواهد داشت. 

رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: قصدمان این است که بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین نمایشگاه آسیب‌های اجتماعی را در کنار این فرهنگسرا دایر کنیم و جانمایی امکانات مختلف فرهنگ‌سرا باید به درستی انجام شود. اگر این فرهنگ‌سرا به توفیقات قابل توجهی رسید، حتی می‌توان کارهای مشابهی در سراسر کشور به اجرا رساند. هر کار خوبی که در تهران انجام شود، تبدیل به کار کشوری می‌شود. این فرهنگ‌سرا کاملاً اهداف تربیتی دارد و نمایشگاه یکی از بخش‌های آن است. در این کار باید با شهرداری منطقه ۱۲ ارتباط نزدیکی داشته باشیم و در یک ماه آینده فرهنگ‌سرا افتتاح خواهد شد.

وی در پایان گفت: در کشور ما خطوط و سلایق مختلف سیاسی وجود دارد. اما خطی هست به نام «معلمی» که ورای اینهاست. ما معلم هستیم. هیچ معلمی از شاگردش نمی‌پرسد پدر تو به کدام جریان سیاسی تعلق دارد . ما آمده‌ایم معلمی کنیم. آسیب‌های اجتماعی درد مشترک و اولویت اول همه است. جبهه ما جبهه انقلاب و رویکردمان، رویکرد معلمی است.

دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران در حوزه روانشناسی هم در این نشست تصریح کرد: فرهنگ‌سرای «یاریگران زندگی» باید به یک پاتوق فرهنگی هنری برای حضور هنرمندان، علما و نخبگان تبدیل شود.

وی همچنین بر مراقبت ویژه از دانش‌آموزان مناطق پرآسیب از ابتدا تا پایان تحصیل تاکید کرد و گفت: برپایی شورای علمی و فرهنگی در فرهنگ‌سرای یاریگران زندگی، راه‌اندازی کمیته محتوایی و کمیته اجرایی و... باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

ناصر اصلانی معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست گفت: آمریکایی‌ها در بحث مواد مخدر راهبردی دارند که هر دهه آن را بازنگری می‌کنند. سال ۲۰۰۰ وقت تبیین راهبرد جدید بود و در این سال دو راهبرد جدید به مجموعه فعالیت‌هایشان اضافه شد. آن ها برای اولین بار عنوان کردند که ما اشتباه کردیم با ایران جنگیدیم. تا پیش از این خود را در جنگ ایران و عراق دخیل نمی‌دانستند و برای اولین بار مسئولیت این اتفاق را پذیرفتند. 

وی افزود: در این نشست آنها صراحتا ذکر می‌کنند که بهترین روش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و از بین بردن جوانان ایرانی ترویج مواد مخدر است. آنها در همان سال‌ها به عنوان منادیان امنیت در افغانستان حضور پیدا کردند. زمانی که آنها در افغانستان مستقر شدند، تولید مواد مخدر ۲۰۰ تن بود و در سال ۲۰۱۷ به ۱۰ هزار تن رسید. برنامه این بود که در افغانستان مستقر شوند تا مواد مخدر را ترویج دهند و این موضوع بر ایران به عنوان همسایه این منطقه تاثیر می‌گذارد. راهبرد بعدی که در آن روز بنا شد، پیشگیری از ترویج مواد مخدر در کشورشان بود. 

سردار  محمدمسعود زاهدیان رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور نیز با اشاره به دو رکن اساسی مبارزه با مواد مخدر گفت: مبارزه در این حوزه دو بال دارد. یکی مقابله و دیگری پیشگیری، صیانت و درمان. در حوزه مقابله اقدامات موثر و ارزشمندی بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفته است، تا جایی که راه‌ها و راهبردهای کشور ما در جهان مطرح شده است. اما باید اقدامات موثری نیز در حوزه پیشگیری و درمان انجام دهیم.

وی افزود: نمایشگاهی که امروز در حوزه فرهنگی و پیشگیری در حال برگزاری است، شاید بیش از دو سال است که در نیروی انتظامی در حال بررسی است و روز به روز در حال تکمیل‌تر شدن است. سردار مومنی از زمانی که در ستاد حضور پیدا کردند ضمن اینکه در حوزه مقابله فعالیت‌های مهمی را انجام داده‌اند، اکنون اولویت را بر پیشگیری گذاشته‌اند. آن را سطح‌بندی کرده‌اند و با حضور استادان بنام، هیئت‌های اندیشه‌ورزی تشکیل داده‌اند که ایده یاریگران زندگی هم محصول این تفکر است.

زاهدیان با اشاره به اهمیت شروع این حرکت در تهران گفت: عموما حرکت‌های بزرگ از پایتخت کشورها آغاز می‌شود. اما فارغ از این موضوع، آنچه آغاز این حرکت در تهران را اولویت قرار می‌دهد تعداد مبتلایان است. معتادان متجاهری که در سطح کشور جمع‌آوری شده‌اند ۱۸ هزار نفر هستند، اما تنها در تهران ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر معتاد جمع‌آوری شده‌اند.

وی در پایان گفت: خدار ا شاکریم که امروز شهرداری تهران بیش از پیش در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعال شده است. امیدواریم با این خرد جمعی، کار ارزشمندی را بنا نهیم تا الگویی برای کل کشور باشد.

نظر شما