پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۰۳۷۱۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
نشست علمی شب‌های فناوری با موضوع «انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک» چهارشنبه ۲۲ آبان ماه در فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هفتمین نشست علمی شب‌های فناوری با موضوع «انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک» چهارشنبه ۲۲ آبان ماه با حضور احسان لیوانی معاون گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو، احمد فیروزی رییس گروه انرژی‌های پاک و محیط زیست مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و محمد ساتکین رییس انجمن علمی انرژی ایران در فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات برگزار شد.

معرفی انرژی‌های تجدیدپذیر و کاربرد آن در تأمین انرژی ساختمان 

در این نشست احسان لیوانی معاون گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو با معرفی انواع انرژی‌های تجدیدپذیر و کاربردی بودن آن در تأمین انرژی ساختمان اظهار کرد: روز به روز بر اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر افزوده می‌شود و حتی برای کشورهای نفت‌خیز این نوع انرژی جذابیت‌های خاص خود را دارد. در پژوهشگاه نیرو سال‌ها روی انرژی تجدیدپذیر کار کردیم. در یکی از نتایج حاصله شاهد بودیم که با افزایش روزافزون جمعیت جهان و محدود بودن منابع انرژی، بیشتر کشورها با مشکل تأمین انرژی روبه‌رو خواهند شد.

لیوانی اضافه کرد: بر اساس آمارهای منتشره در سال ۲۰۱۲، ۸۰ درصد مردم جهان از سوخت‌های فسیلی، ۱۶ درصد از انرژی تجدیدپذیر و ۲/۷ درصد از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کردن. زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی سوخت‌های فسیلی نامیده می‌شوند. محدود بودن، عدم پراکندگی مناسب، انتشار آلاینده‌ها و اثرات مخرب زیست‌محیطی از جمله مشکلات انرژی‌های فسیلی به شمار می‌رود.

معاون گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو تصریح کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر در مقابل انرژی‌های تجدیدناپذیر انواعی از انرژی است که منبع تولید آن نوع انرژی بر خلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر قابلیت دارند که توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه مجدداً به وجود آمده یا به عبارتی تجدید شود. از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان به انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی زیست‌توده، انرژی زمین‌گرمایی و انرژی آب و امواج اشاره کرد.

لیوانی با اشاره به عوامل افزایش توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: فناپذیری و اتمام پذیری سوخت‌های فسیلی، لزوم تنوع‌بخشی به سبد منابع انرژی کشور، ارتقای امنیت تأمین انرژی و رایگان بودن و در دسترس بودن از جمله ویژگی‌های این نوع انرژی به شمار می‌رود. 

فرصت‌های جامعه شهری در تغییر رویکرد از انرژی فسیلی به انرژی تجدیدپذیر

در ادامه احمد فیروزی رییس گروه انرژی‌های پاک و محیط زیست مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با اشاره به راهکارهای نوین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران گفت: امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان ساکن شهرها هستند و یکی از مشکلات در جهان گرایش مردم به سمت شهرنشینی و افزایش تعداد شهرهاست. در سال ۲۰۵۰ تعداد شهرنشینان به بیش از دو سوم جهان خواهد رسید. امسال بیش از دو سوم انرژی‌های تولیدشده جهان در شهرها تولید می‌شود و این رقم بزرگی است، چرا که ما در حال حاضر برای تأمین انرژی با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم.  

وی بیان کرد: انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز در دنیا به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل شده است. گازهای گلخانه‌ای آلاینده نیستند، اما اثرات مخربی در تغییر اقلیم و گرم شدن زمین دارند. حرکت از انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر سبب می‌شود شهری تمیزتر داشته باشیم و کره زمین کمتر از گازهای گلخانه‌ای متضرر شود.

فیروزی اظهار کرد: ما در شهرها باید به این نکته توجه کنیم که موضوع انرژی تجدیدپذیر می‌تواند به عنوان یک کسب و کار مطرح شود و البته این موضوع در دنیای علم و کسب و کار به یک موضوع چالش‌برانگیز تبدیل شده است. امروز پویش‌ها و حرکت‌های جهانی در حوزه حفاظت از محیط زیست در دنیا ایجاد شده تا مردم را به سمت استفاده از این نوع انرژی تشویق کنند. 

وی با اشاره به استفاده از انرژی در ساختمان‌ها گفت: بیشتر ساختمان‌های ما در مصرف سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی هستند و مسابقه تمام‌ناشدنی در استفاده از کولرهای گازی را شاهد هستیم در حالی که در برخی اقلیم‌ها توصیه نمی‌شود. در آمریکا ضریب نفوذ استفاده از سیستم‌های «تهویه مطبوع زمین‌گرمایی» ۹۰ درصد است. یعنی نزدیک به دو دهه می‌شود که در این کشور هیچ ساختمانی احداث نمی‌شود، مگر آنکه چنین سیستمی را تدارک دیده باشند. در حالی که سالانه شاهد آتش‌سوزی در مدارس  کشورمان به دلیل استفاده از بخاری هستیم. امروز خبر از کشف میدان نفتی می‌دهند و می‌گویند سال‌های سال نفت خواهیم داشت، در حالی که نمی‌دانند سال‌های بعد در آینده دیگر اجازه استفاده از این انرژی‌های فسیلی را نخواهیم داشت، مثل موبایل‌هایی که حاضر نیستیم از نوع قدیمی آن استفاده کنیم. 

در پایان این نشست، کارشناسان به پرسش‌های حاضران پاسخ دادند. 
نظر شما