پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۰۳۷۷۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
در چهارمین آیین تجلیل از ماندگاران منطقه۱۳ برگزار می‌شود
آیین تجلیل از گشتاسب شهیدی آملی، هنرمند خودآموخته منطقه۱۳ به همت فرهنگ‌سرای امید، چهارشنبه ۶ آذر برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳ در ادامه سلسله برنامه‌های «ماندگاران ۱۳» و با هدف پاسداشت و ارج نهادن به زحمات چهره‌های ماندگار و تجلیل از فرهیختگان این منطقه، چهارمین آیین ماندگاران ۱۳ را به تقدیر و تجلیل از هنرمند خودآموخته گشتاسب (عبدالله) شهیدی آملی اختصاص داده است.
 
در این ویژه برنامه که با مشارکت و همراهی شهرداری منطقه ۱۳ در روز چهارشنبه ۶ آذر در سالن آمفی تئاتر نگارخانه شرق برگزار می‌شود و از بیش از نیم قرن فعالیت هنری و ادبی گشتاسب شهیدی آملی تجلیل می‌شود.

گشتاسب (عبدالله) شهیدی آملی متولد سال ۱۳۱۷ شهر آمل است. وی در خانواده‌ای ۹ نفری و از پدری روشنفکر و نویسنده و مادری خوش ذوق متولد شد. دوران طفولیت وی درآمل همراه با هیجانات کودکانه و  دوستی با طبیعت گذشت. به گفته خودش روح هنری جاری در وجودش از همان زمان شکل گرفت و تمایل به هنر و خلق اثر هم برایش لذت بخش و هم پیچیده و سخت بود. چرا که همواره در ایشان جنب و جوشی را سبب می‌شد که به دنبال تجربه اتفاقات هنری جدید و نو آنهم بدون دسترسی به استاد، معلم یا مربی چالش می‌آفرید. 

فعالیت‌های هنری از همان دوران طفولیت با دقت و تامل در جریان آب، حرکت شاخ و برگ درختان، امواج ساحل و نظاره کردن طبیعت زیبای شهر محل تولد در ایشان پدیدار و شکوفا شد. همه این عوامل سبک‌ها و مدل‌های نقاشی شهیدی آملی را پدیدار کرد. تیتر مجلات و روزنامه‌های مختلف نیز از همان دوران طفولیت سرخط مشق خوشنویسی و خطاطی ایشان بود و تمرین بدون استاد را این چنین آموخته و تکرار کرده‌اند. به بیان دیگر شاید بتوان گفت طبیعت زیبا و ناب شمال کشور در مقام یک استاد و هوش سرشار و دقت بسیار و به گفته او  روح هنری گشتاسب کوچک او را به سمت و سوی تجربه آموزی در قالب هنرهایی همچون نقاشی، خطاطی، حجم تراشی با چوب و در نهایت سرایش شعر کشاند و تا امروز او را در این فضا نگه داشته است.

وی پس از طی دوران دبیرستان و کسب مدرک دیپلم در رشته ادبیات همچنان به کارهای هنری خودآموخته مشغول بود و در این مسیر همواره روح هنری خویش را به عنوان یک دوست و مصاحب و مربی به همراه داشته است.

شهیدی آملی علاوه بر نقاشی در هنرهای دیگری به همین شیوه خودآموختگی، مهارت پیدا کرد و اشتغال ورزید. خطاطی، مجسه سازی و سرودن شعر از این دست هستند. 

وی در سال 1343 ازدواج کرد که حاصل این ازدواج 4 فرزند است. پس از ازدواج نیز  با شرکت در آزمون ورودی به ارتش پیوست. در سال 1345 و پس از   استخدام در ارتش به تهران آمد و در محلات مختلف شرق تهران از جمله منطقه ۱۳ سال‌های سال است که ساکن شده است.

اکنون که ۸۲ سال از عمر شهید آملی می‌گذرد در نگارخانه‌ شخصی خود (موزه هنرهای ماندگار) در محله قدیمی دروازه شمیران اشتغال دارد. نگارخانه‌ای که از روز اول تمام جزئیاتش، از پله‌ها تا طبقات توسط این هنرمند طراحی و ساخته شده است.

هر یک از آثار، دست نوشته‌ها و شعرهای او قصه‌ای در پس پرده دارد و شنیدن این قصه‌ها از زبان خودش حال خوش وصف ناشدنی دارد که بودنش را غنیمت و هنرش را ذی قیمت می‌سازد. 

شهیدی دارای دکترای افتخاری از وزارت ارشاد است و پیش از این نیز دو بار از سوی اداره ارشاد شهر آمل و مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۶ مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته است.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 33302589 تماس بگیرند و برای برای حضور در آیین تجلیل چهارشنیه ۶ آذر به نشانی: خیابان سی‌متری نیروی هوایی، خیابان دهم، انتهای کوچه خشی، نبش فرعی 27/11 ، جنب ساختمان شهربانو منطقه ۱۳، نگارخانه شرق مراجعه کنند.

نظر شما