جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۸
کد خبر: ۱۰۳۷۹۵
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
فرهنگ‌سرای کار و تعاون، به منظور ترویج فرهنگ رفتار دینی در فضای حاکم بر خانواده‌ها، کارگاه آموزشی «مهارت‌های زندگی» را روز دوشنبه چهارم آذرماه برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکصدو شانزدهمین کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی با موضوع «بررسی عوامل مؤثر در بیش فعالی در دوران کودکی و بزرگسالی» با مؤلفه‌های دلایل بیش فعالی، نقش تغذیه، سن درمان، وظایف اطرافیان برای درمان با حضور سید محمد مکی دانشجوی دکتری روانشناس بالینی برگزارشد.

در این کارگاه آموزشی محمد مکی روانشناس به تعریفی از بیش فعالی پرداخت و گفت: بیش فعالی شامل پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، بروز اعمال ناگهانی و غیرقابل پیش بینی است.

وی گفت: بیش فعالی جنبه ارثی دارد و محیط آن را یا تشدید می‌کند یا درمان. در مسیر درمان تشخیص خیلی مهم است. مادر در قبل، حین و بعد از زایمان، باید مراقبت بیشتر از خود نشان دهد. اضطراب در دوران بارداری بچه را بیش فعال می‌کند. مادران زمان جنگ بچه‌های بیش فعال بدنیا آوردند و الان در شهر غزه بچه‌های بیش فعال زیاد است. تا سه ماهگی بچه باید تحت نظر پزشک متخصص باشد تا ویتامین‌های لازم برای بچه تجویز کند.

مکی همچنین گفت: در سن ۵ تا ۷ ماهگی بیشتر مواظب بچه باشید تا بچه از بلندی پرت نشود و به سرش آسیب وارد شود. ضربه مغزی دوران کودکی در بزرگسالی خود را نشان می‌دهد. در سن دوسالگی ماساژ سر برای سفت شدن ملاج و آرامش بچه نیاز است.

این روانشناس خانواده گفت: در سه سالگی تقلید کردن بچه شروع می‌شود. در این سن مادرها به بچه گیر ندهند و مادر دراین موقع باید نیمه بینا و نیمه شنوا باشد یعنی توجه و تمرکز روی بچه داری بیشتر کند. بیش فعالی از سه سالگی شروع و تا بلوغ ادامه دارد.

وی گفت: کودکان بیش فعالی درد را خیلی متوجه نمی‌شوند، رفتار پرخطری دارند، احساس خطر نمی‌کنند، به شکلات و شیرینی علاقمند هستند. درصورتی که بچه دارای تشنج شده باشد، به پزشک متخصص برده تا برای او دارو تجویز کند. نوار مغزی نیاز است تا پزشک متوجه شود غده هیپوفیز ورم کرده یا نه و غده تیروئید را بررسی کند تا ببیند پر کار است یا کم کار و یا غده فوق کلیوی در چه وضعیتی است. عدم توجه و نقص توجه( یک مدت خیلی خوب است و یک مدت خیلی بد می باشد) ، اختلال در یادگیری، حافظه شنیداری و دیداری، تکانیشی، فزونی کنترل شود . این بچه‌ها تیک‌های عصبی صوتی دارند. باید تا بلوغ درمان شوند . تغییر خوب است و تغییر اصلاح رفتار خوبتر است.

مکی در ادامه گفت: بچه‌های بیش فعال و خلاق ویژگی‌هایی دارند مثلاً بچه‌های بیش فعال کل نگر هستند، عصبی هستند، چیزی را پرت می‌کنند، رفتار پرخطر دارند و... اما  بچه‌های خلاق جزء نگر هستند، والدین و معلم را سوال پیچ می‌کنند، مدیران خوبی می‌شوند و کارآفرینان آینده هستند. آموزش موسیقی، کلاس خلاقیت، دیدن مراکز تفریحی و دیدنی برای این بچه‌ها خوب است.

این روانشناس در پایان راه‌های درمان بچه‌های بیش فعال را این گونه بیان کرد؛ رنگ قرمز، زرد، ماکارونی، ماست، فیلم جنگی، ورزش رزمی برای آنها بد است و رنگ سبز، آبی، دوش آب گرم، سفالگری، نقاشی، گل بازی، عرق کاسنی، عرق بیدمشک، عسل، سیب قرمز، میوه ، سبزی، زعفران برای آنها خوب است و ضمن این که آنها باید آموزش ژیمناستیک، کشتی، شطرنج، ضبط صدا و فیلم و... ببیند.

در پایان این نشست، کارشناس برنامه با توجه به موضوع مورد بحث به نظرخواهی مخاطبان حاضر پرداخته و به پرسش‌های آنان پیرامون مباحث ارائه شده، پاسخ و راهکارهای لازم را ارائه داد.                                    

  علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن: 66029060 تماس بگیرند.
نظر شما