شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۰۳۸۳۲
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
ویراست جدید مجموعه کتاب ۱۰جلدی ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه اثر زنده‌یاد علامه محمدتقی جعفری(ره) همزمان با گرامی‌داشت بیست‌و‌یکمین سالگرد رحلت آن عالم بزرگ رونمایی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ مراسم گرامی‌داشت بیست و یکمین سالگرد رحلت علامه محمدتقی جعفری(ره)، عصر روز شنبه ۹ آذرماه با حضور جمعی از مفاخر دینی، علمی و فرهنگی کشور که اجرای آن را علی درستکار پژوهشگر و کارشناس ارشد الهیات از دانشگاه امام صادق(ع) بر عهده داشت، برگزار و از ویراست جدید مجموعه کتاب ۱۰ جلدی ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه از آثار فاخز آن عالم بزرگ و ربانی رونمایی شد.

در چاپ جدید این اثر ارزشمند که عبدالله نصری امر تدوین و تنظیم ویراست جدید آن را برعهده داشته، مجموعه کتاب ۲۷ جلدی «ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه» در ۱۰ جلد ۵۰۰ صفحه‌ای از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

علامه جعفری یک نواندیش دینی بود

محمدرضا اسدی پژوهشگر فلسفه و استادیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی مجری برنامه‌های تلویزیونی از علامه جعفری به عنوان یک نواندیش دینی یاد کرد و اظهار داشت: مفاهیم دینی در مواجه با دنیای مدرن به خرافات، بدعت‌ها و تحریف‌ها آغشته می‌شوند؛ لذا باید مجددا بازبینی و بازسازی شوند. یک احیاگر نظیر شهید مطهری باید این آلودگی‌ها را کنار بگذارد و فراتر از آنها مفاهیم دینی را در تقابل مفاهیم جدید که در دنیای جدید ارائه می‌شود، پازل مفاهیم دینی را متناسب با پاسخگویی به مسائل جدید مجددا مورد بازبینی و بازسازی قرار دهد.

وی در ادامه افزود: اما نواندیش دینی علاوه بر این که به مثابه یک احیاگر می‌تواند تمام این فعالیت‌ها را انجام دهد، به مبادی جدید نیز می‌پردازد؛ یعنی مبادی جدید را اخذ و به کار می‌گیرد که پیش از او کسی به این مبادی جدید نپرداخته است.

در ویراست جدید اصل ترجمه و تفسیر نهج البلاغه از سایر موضوعات جدا شد

نصری سخنران دیگر مراسم بود که توضیحاتی را در باب ضرورت ویرایش کتاب مورد نظر عنوان کرد و گفت: آن‌چه ما را بر آن داشت تا بازبینی جدیدی بر مجموعه ۲۷ جلدی ترجمه و تفسیر نهج البلاغه انجام دهیم، جداسازی اصل ترجمه و تفسیر از توضیحات و مقدماتی و میانی آن‌هاست که عمدتا مباحث فلسفی، کلامی، عرفانی، فقهی، حقوقی، جامعه‌شناسی، فلسفه سیاسی، فلسفه حقوق و روان‌شناختی بوده و در کلام مولی امیرالمومنین(ع) مستتر است؛ لذا در چاپ جدید این مجموعه برخی از آن مطالب از مجلدات استخراج و در ذیل مباحث «مجموعه آثار» منتشر شده و برخی دیگر از جمله مباحث «انسان شناسی»، «فلسفه اخلاق» و«دین شناسی» در حال آماده‌سازی است.

علامه جعفری عالمی بود آگاه به مقتضیات زمان و پیشرو در وحدت حوزه و دانشگاه

مهدی گلشنی فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز ایرانی، پژوهشگر فلسفه علم، مترجم، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از علامه محمدتقی جعفری به عنوان یکی از نوادر عصر ما یاد کرد و گفت: ایشان جامع معقول و منقول و آزاداندیش و به قول مقام معظم رهبری «علامه ذوالفنون» و از نظر اخلاقی فردی کم نظیر بودند. توده مردم بیش از نخبگان حوزوی و دانشگاهی به علامه انس داشتند. 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار کرد: علامه بیش از نیم قرن پیش به نقش مهم اصول فلسفی در علوم تجربی توجه کرد و در بعضی از نوشتارهایش وارد در بحث بعضی از مسائل مهم فلسفی علوم و چالش‌های آنها که بعضا متعرض دین بودند، شدند و مشکلات آنها را برملا ساخت.

علامه محمدتقی جعفری (ره) متولد ۲۴ مرداد ۱۳۰۴در تبریز به دنیا آمد. وی، فقیه، متفکر و مولوی‌پژوه معاصر بود که از ایشان آثار ارزشمند بسیاری چون؛ ترجمه و تفسیر نهج البلاغه و تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی مولوی باقی مانده است. علامه ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۷۷ درگذشت.

 

 



نظر شما