پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۰۴۰۴۷
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
با حضور استادان موسیقی برگزار می‌شود
آیین رونمایی از دو ساز تلفیقی تازه مجید آذری‌پور در ویژه‌برنامه «ساز نو» جمعه ۶ دی ماه ساعت ۱۵ با حضور اهالی و استادان موسیقی در فرهنگ‌سرای سرو برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از دو ساز تلفیقی تازه مجید آذری‌پور در ویژه‌برنامه «ساز نو» جمعه ۶ دی ماه ساعت ۱۵ با حضور اهالی و استادان موسیقی در فرهنگ‌سرای سرو برگزار می‌شود. «ساز نو» نام ویژه‌برنامه‌ای است که به رونمایی از سازهای ابداعی هنرمندان خلاق موسیقی می‌پردازد. در این برنامه به رونمایی از سازهای ابداعی دف بادی یا دف کوکی و ساز کولک که تلفیقی از ساز سنتی تنبک و ساز کلمبیایی کاخن است، پرداخته می‌شود. 

از ویژگی‌های منحصر به فرد دف بادی یا دف کوکی، کوک شدن پوست دف است. این کوک شدن موجب تنظیم دف با انواع نواها و موسیقی‌ها می‌شود. ساز دیگری که از آن رونمایی می‌شود، کولک است. هدف مجید آذری پور از ساخت این ساز ابداعی، نخست به وجود آوردن فضایی است که صدای تازه‌ای را به موسیقی ما بیفزاید و دیگر اینکه حرمت ساز را حفظ و نگاه دارد؛ چرا که این ساز، تلفیقی از سازهای تنبک و کاخن کلمبیایی است. آذری پور به نوع استفاده از ساز کاخن نقد دارد؛ زیرا برای نواختن این ساز کوبه‌ای کلمبیایی، روی ساز می‌نشینند و می‌نوازند و این نوعی در فرهنگ ما تقلیل و تحقیر موسیقی به حساب می‌آید. اما وی ساز کولک را طوری طراحی کرده که بر روی دوش و کول نوازنده قرار می‌گیرد.

مجید آذری‌پور سال ۱۳۳۹ در شهر اصفهان در خانواده‌ای اهل موسیقی و هنر به دنیا آمد. از کودکی با موسیقی آشنا شد و نزد استادانی مانند پورابوطالب، جمشید محبی و ناصر فرهنگ فر نواختن تنبک را آموخت و در سال ۱۳۵۶ در مسابقات دانش‌آموزی استان اصفهان رتبه نخست را کسب کرد. او در کنار آموختن موسیقی، حرفه نجاری را آموخت و پس از تحصیلات دانشگاهی عشق به چوب باعث شد تا این کار را به صورت حرفه‌ای دنبال کند. سال ۱۳۶۱ در کارگاهی کوچک در حیاط منزل پدری خود کار ساختن ساز را با تنبک و سنتور آغاز کرد. تلاش آذری پور برای ارتقای سطح سازهای موجود و ابداع سازهای جدید در سال ۱۳۸۴ و با ابداع دف قابل کوک آغاز شد و بهبود آن با قابلیت استفاده از هوای فشرده برای کلیه سازها رسیده و هم‌اکنون با راهنمایی استاد حسین علیزاده نمونه آن برای تار نیز ساخته شده است. آخرین ابداع او ساز کولک است که با قابلیت استفاده به جای تنبک و کاخن و… می‌تواند به تنهایی جایگزین مناسبی برای بسیاری از سازهای کوبه‌ای باشد.

علاقه‌مندان برای حضور در آیین رونمایی می‌توانند به فرهنگ‌سرای سرو به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از بوستان ساعی، کوی ساعی دوم مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با تلفن ۸۸۸۸۱۸۷۹ تماس بگیرند.

نظر شما