شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۹
کد خبر: ۱۰۴۰۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
حاجی محمد ایری نوازنده دوتار و سازهای بادی ( قَرَنی، نی زبان‌دار) و خواننده ترکمن میهمان «هفته فرهنگی گلستان» شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد ایری در گفت‌وگو با روابط عمومی فرهنگ‌سرای گلستان گفت: متولد سال ۱۳۴۴ بندر ترکمن در استان گلستان هستم و از سال ۱۳۵۶ فعالیت خود را شروع و در جشنواره‌های هنری داخلی و خارجی شرکت داشتم. نویسندگی و کارگردانی ۱۳ اثر نمایشی نظیر خان جُنید، وداع کرکس‌ها، دریافت جایزه جشنواره فجر برای سرپرستی گروه فولکلور ملأ نَفَس، آموزش ذکر خنجر و حرکت‌های موزون این مراسم آیینی ترکمن‌ها، را در رزومه فعالیت‌های هنری خود دارم. 

ایری در ادامه افزود: جایزه جشنواره موسیقی فجر به عنوان «احیاگر سازهای فراموش شده ترکمن همچون «زنبورک»، «نی زبان دار» یا دیللی تویدک» را به دست آوردم و برای اجرای برنامه موسیقی به کشورهای ترکمنستان، ترکیه، قزاقستان، هندوستان، آذربایجان، سوئد و آلمان سفر داشتم و در جشنواره‌های داخلی «ذکر زاکرین» و «جشنواره اقوام» نیز حضور یافتم.

حاجی محمد ایری در بخش دیگر گفت‌وگوی خود به بازی در فیلم مستند «آلماگل» به کارگردانی فرشاد فرشته حکمت ساخته ۱۳۸۳ نیز اشاره کرد که  امسال در سینماهای هنر و تجربه به اکران عمومی رسید. 

وی نقش موسیقی را در زندگی مردم ترکمن پررنگ خواند و در ادامه گفت: ابزار موسیقی ترکمن دو تار، کمانچه، نی هفت بند، نی زبان‌دار و زنبورک است. و آیین کوش دپدی یا کوبیدن پا را از رقص‌های محلی ترکمن‌ها ست و موسیقی دو تار در همه مراسم‌های آیینی و سنتی آنها نواخته می‌شود.

این نوازنده در خاتمه صحبت‌هایش از تفاوت‌های ساز دوتار ترکمن با دوتار خراسان، مازندران و تربت‌جام که بیشتر در کاربرد و پرده گذاری است اشاره کرد و این‌که بررسی این تفاوت‌ها نیاز به ساعت‌ها کلاس آموزشی دارد.

«هفته فرهنگی گلستان» با برنامه‌های موسیقی اقوام، نمایشگاه تجسمی، اکران فیلم، غرفه‌های صنایع‌دستی با محصولات خوراک محلی، سوغات، پوشاک و صنایع‌دستی و سنتی شهرهای گرگان، ترکمن، کتول در فرهنگ‌سرای گلستان چهارمین روز خود را طی می‌کند و تا ۱۰ دی از ساعت ۱۰ تا ۲۲ برای بازدید شهروندان برپاست. 

فرهنگ‌سرای گلستان در نارمک، میدان هلال‌احمر، خیابان گلستان، بوستان فدک واقع شده است. شماره تلفن ۷۷۸۲۶۴۷۵ برای آگاهی بیشتر اعلام می‌شود.  
نظر شما