جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۰۴۱۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
نشست ادبی تفسیر اشعار مولانا با عنوان «مولوی شناسی»، دوشنبه ۹ دی در فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به منظور آشنایی شهروندان با ادبیات عرفانی و در راستای علاقه‌مندی مخاطبان به تفسیر اشعار مثنوی معنوی مولوی جلال‌الدین رومی، نشست ادبی «مولوی شناسی» دوشنبه ۹ دی ، ساعت ۱۰ با حضور کیهانیان برگزار شد.

کهیانیا درشرح کتاب گفت: از مجموع شش دفتر مثنوی، آخرین داستان دفتر ششم را که عنوانش «ذات‌الصور یا دز هوش ربا» است و متضمن عمده اسرار و دقایق مسلک عرفانی و دعوت نامه مولوی و اصحاب خاص اوست انتخاب کرده‌ام. گفتنی است که در کتاب حاضر در تفسیر ابیات و شرح مسائل عرفانی از آوردن کلمات نامأنوس پرهیز شده و اما داستان «دز هوش ربا» به شرح زیر است:
«شاهی سه پسر برومند و با تدبیرداشت. ایشان را برای آشنایی بیشتر با گوشه و کنار ملک به سیر و سیاحت تشویق کرد و گفت: هر جامی توانید بروید مگردر فلان قلعه که نامش را «هوش ربا» یا «ذات الصور» نهاده‌اند. بر پایه‌ این قصه، بر یکی از دیوارهای این دژ، چهره دختر خاقان چین قرار دارد که هوش از سر هر بازدید کننده‌ای می‌رباید. سه برادر شاهزاده به نام« هژبر»، «اورنگ» و برادر کوچکتر علی‌رغم ممانعت پدرشان تصمیم می‌گیرند برای دیدن رخسار دختر به این وادی پای گذارند.
هژبر و اورنگ به همراه برادر کوچکتر خود که بر قدرت، عقل و زیبایی خود غره بوده‌اند. عهد می‌بندند که در این سفر پرمخاطره برای یافتن دختر چینی پشتیبان هم باشند. آنها پس از عبور از ۱۰ وادی (۵ وادی در خشکی و ۵ وادی درورای خشکی) سرانجام دختر زیبا را با همان شمایل می‌یابند.

برادران به سرزمین خود بازنگشته و به ترتیب به خدمت پادشاه چین درآمده و هر کدام به طریقی در راه عشق خود جان می‌بازند...

علاقه‌مندان می‌توانند اولین دوشنبه هر ماه ساعت ۱۰ در فرهنگ‌سرای امام(ره) حضور بهم برسانند. 

نظر شما