جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۴
کد خبر: ۱۰۴۱۷۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
رییس سازمان فرهنگی هنری در آیین رونمایی از سردر فرهنگ‌سرای «سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی»، گفت: تنها به تغییر نام اکتفا نمی‌کنیم و این فرهنگ‌سرا وظایف مهمی دارد که از جمله آن می‌توان به احیای نام شهدا اشاره کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از سردر فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی به همراه ویژه‌برنامه «سردار دل‌ها» با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی، علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، حسین امیرعبداللهیان مشاور بین‌الملل رییس مجلس شورای اسلامی، سردار سیدباقر سادات حسینی معاون فرهنگی سپاه محمد رسول الله(ص)، حجت‌الاسلام محمدحسن اختری رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌البیت(ع)، داود نورچه‌ای معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران، مجتبی سالک فرمانده بسیج شهرداری تهران، سعید صادقی مشاور شهردار تهران و جمعی از خانواده شهدای مدافع حرم چهارشنبه ۱۸ دی در فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

در ابتدای مراسم سردار سیدباقر سادات حسینی معاون فرهنگی سپاه محمد رسول الله(ص) ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و تبریک و تسلیت برای شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، گفت: ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه(س) و گرامی‌داشت آن یک وظیفه بزرگ و یک امر قرآنی است. رسالت ایام فاطمیه شناخت هر چه بیشتر این شهیده است. گر چه صدیقه کبری در راه اسلام و جانبازی از ولایت پهلویش شکست، سیلی خورد و بیت‌الاحزان تشکیل داد اما در پشت این گریه‌ها یک حماسه بزرگی آفریده شد.

وی افزود: تعظیم و گرامی‌داشت ایام فاطمیه این است که باید در این ایام ضمن پردازش به ماجراهای سیلی خوردن و... به روی دیگر سکه یعنی ماحصل آن اتفاق توجه کرد که آن حماسه فاطمی و فرهنگ زهرایی است. حماسه فاطمی که مبتنی بر مولفه‌هایی چون؛ ایمان، معرفت، جهاد و شهادت است. حضرت فاطمه(س) مجاهدت کرد. اصلی‌ترین عرصه جهاد برای این بزرگوار بیت به ظاهر محقر او بود که از درون این خانه و خانواده حماسه‌های بزرگی چون؛ حماسه حسینی، حماسه حسنی، حماسه زینبی شکل گرفت و امروز حاج قاسم سلیمانی محصول و نتیجه آن حماسه فاطمی است.

سادات حسینی در ادامه بیان کرد: فاطمه زهرا(س) کسی بود که با حماسه خود دنیا را تکان داد و سلاله‌های او چون امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری درس حماسه را از مادرشان آموختند. حاج قاسم سلیمانی در این مکتب درس خواند. حاج قاسم اهل علم، تقوا، ایمان و معرفت بود و امروز ثمره خون این شهید حماسه بزرگی را در همه جهان درست کرده است. از زمانی که خون حاج قاسم به روی زمین ریخت و حتی قبل‌تر از آن آمریکایی‌ها بیچاره‌تر شدند. حماسه حاج قاسم دنیای استکبار را به هم ریخته است. حاج قاسم فقط برای ایران نبود او یک چهره بین‌المللی بود.
وی در پایان گفت: تغییر نام این فرهنگ‌سرا در این منطقه شهیدپرور را تبریک عرض می‌کنم و این کار نیز خود یک انتقام سخت است. امیدواریم این فرهنگ‌سرا بتواند در راه اهداف و مسیر حاج قاسم بیش از پیش گام بردارد.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام محمدحسن اختری رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌البیت(ع) گفت: برای نامگذاری این فرهنگ‌سرا به نام سردار حاج قاسم سلیمانی تشکر می‌کنم. بسیار کار خوب و شایسته‌ای است و باید مورد حمایت و پشتیبانی همه ملت و مسئولان قرار بگیرد تا اینکه فرهنگ مقاومت، رشادت و شهادت در این کشور در همه جا ریشه‌دار شود و این فرهنگ بتواند با بالندگی و به صورت گسترده در کشور ما رشد کند و پیش برود، چون جامعه ما باید جامعه مقاومت به معنای واقعی باشد. تا اینکه این جامعه زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) گردد.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند آینده و فردای این کشور، اسلام و نیروهای مسلح از سابقه آن برتر، بهتر و قوی‌تر خواهد بود. باید آینده مقاومت، ایثار و شهادت هم برتر، گسترده‌تر و عمیق‌تر از سابق باشد و لذا این اقدام نیکو می‌تواند زمینه این فرهنگ را عمومی سازد.

حجت‌الاسلام اختری بیان کرد: ضمن تسلیت برای ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) برای این حماسه‌ای که خلق شد و حرکتی که در کشور ما شکل گرفت، تبریک می‌گویم. میلیون‌ها نفر در استان‌ها برای ارج نهادن و برای تقدیر و تشکر و برای قدر دانی از یک سردار علمدار حضور پیدا کردند. این وحدت و انسجام در کشور فراموش‌شدنی نیست.
وظیفه فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی احیای نام شهدا و ترویج فرهنگ جهاد و شهادت است

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری به عنوان آخرین سخنران مراسم گفت: انتقام سختی که در انتظار آمریکا بود هنوز شروع نشده است. این یک سیلی کوچکی بود که این ملت و فرزندان این ملت به آمریکا زدند. این جمله‌ای است که مقام معظم رهبری امروز در دیدار با مردم قم فرمودند.

وی افزود: فقط اسم این فرهنگ‌سرا تغییر نمی‌کند، بلکه ماهیت آن نیز تغییر می‌کند و چند وظیفه دارد. اولین وظیفه احیای نام شهداست. این منطقه به خوبی انتخاب شده است. منطقه‌ای که بیشترین شهید را در تهران به انقلاب اسلامی هدیه داده است. وظیفه بعدی ترویج فرهنگ و مفهوم ایثار و شهادت است. احیای فرهنگ ساده‌زیستی، فرهنگ محبت، جهاد، همدلی و وحدت از وظایف مهم این فرهنگ‌سراست.

امرودی در ادامه گفت: وظیفه دیگر تحقق وصیت حضرت امام(ره) در این فرهنگ‌سراست. حضرت امام در وصیت‌نامه خود می‌فرمایند: اگر می‌خواهید این انقلاب بماند دو چیز را به شما سفارش می‌کنم. یک وحدت مردم و دو انگیزه الهی است. انگیزه الهی یعنی اینکه اگر شما سردار قاسم سلیمانی را شهید کردید به تعبیر استاد سازگار کشور ما پر از سلیمانی ها است. یکی از استادان دانشگاه هاروارد وقتی به آمریکا برگشته است، تیتر زده که هرکسی که قصد جنگ با ایران دارد یک سر به بهشت زهرا بزند. مردم اگر می‌خواهید این انقلاب بماند، یک؛ وحدت، دو؛ انگیزه الهی و سومین گام ماندگاری ولایت است. رمز موفقیت و رمز شکست‌ناپذیری ما خود ولایت و اطاعت از رهبری است.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: پنجمین وظیفه این فرهنگ‌سرا احیای فقه دفاع است. ما کشوری هستیم که به هیچ کجا حمله نکرده‌ایم اما دفاع کرده‌ایم. یادم است روزی در کویت سخنرانی داشتم و در آن روز به جمهوری اسلامی توهین شده بود. گفتم من از کشوری نیستم که تا عراق حمله کرد یکی با هواپیما، یکی با هلی‌کوپتر و یکی با پای پیاده فرار کرد. من از کشوری هستم که وقتی عراق به آن حمله کرد نه جوانش، نه پیرش، نه زنش نه مردش نه تنها با اسلحه که با دست خالی در مقابل دشمن ایستادند و پیروزی را برای این کشور به ارمغان آوردند. مردم ایران جشن بگیرید که پیروزی ایران نزدیک است و انتقام، محو اسرائیل خواهد بود. تسلیت به خاطر شهادت قاسم سلیمانی و تبریک برای پیروزی‌های پی در پی که در پیش روی ماست.  امروز ما این فرهنگسرا را به نام شهید  حاج قاسم سلیمانی تغییر نام دادیم کاش می‌شد تمام شهر را به نام این شهید بزرگوار نام نهاد اگرچه تک‌تک سلول‌های وجود ما قاسم سلیمانی است. کشور ما پر از سلیمانی است.

در این مراسم از خانواده شهید مسعود عسکری و مصطفی محمد میرزایی تقدیر شد. همچنین در این مراسم از سردر فرهنگ‌سرای سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین پوستر جشنواره هنری سردار دل‌ها رونمایی شد. این فرهنگسرا پیشتر به اسم فرهنگسرای بهاران نامگذاری شده بود.

نظر شما