جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۵
کد خبر: ۱۰۴۱۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
برنامه «در کوی نیکنامان» با تجلیل از مادر شهید جمیل جندقی، پنجشنبه ۱۹ دی در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برنامه «در کوی نیکنامان» با قرائت دعای توسل  توسط جهانبخش رفیعی و قرائت زیارت عاشورا توسط مداح اهل بیت فرامرز درویش شروع شد.

حجت الاسلام وحیدی ضمن تسلیت شهادت سردار بزرگ کشور حاج قاسم سلیمانی، ابراز همدردی با خانواده جانباختگان حادثه کرمان، سقوط هواپیما و واژگونی به مناسبت ایام فاطمیه گفت: به روایتی شهادت حضرت زهرا(س) امروز است، یعنی ۷۵ روز پس از وفات پدر بزرگوارشان حضرت رسول اکرم (ص) و به روایتی دیگر شهادت ایشان ۹۰ روز پس از وفات پدر است.
 
حجت الاسلام وحیدی یادآورشد: یکی از درس‌های مهمی که از حضرت زهرا(س) می‌آموزیم این است که بعد از رحلت پیامبر، افراد جامعه سراغ حضرت علی(ع)  نیامدند و با شخص دیگری بیعت کردند و آن شخص را جانشین پیامبر خواندند . سلمان، ابوذر، دخت پیامبر جز پنج نفری بودند که به علی (ع) وفادار ماندند. زیرا ایشان فکر کرد و آگاهانه انتخاب کرد و به سوی حقیقت رفت. متأسفانه اکثر آدم‌ها در دنیا به دنبال حقیقت نیستند و با جامعه پیش می‌روند. اگر جامعه دنبال پول باشد، اینها هم دنبال پول هستند و اگر به دنبال صلح، جنگ و ... باشد، اینها هم دنبال آن می‌روند و با موج جامعه پیش می‌روند وکمتر کسی است که خودش باشد. یک روز آوردن فرزند و ازدیاد جمعیت سر زبان هاست روز دیگر شاهد  تک فرزندی هستیم، هر دو کار اشتباه است، باید با فکر کار درست را انجام دهیم. قرآن می‌فرماید: «أکثرهم لا یعقلون»؛ «اکثر آدم‌ها نمی‌فهمند»  اگر همه غُر بزنند، ماهم غُر می‌زنیم. اگر همه راضی باشند، ما هم راضی هستیم. 

حجت الاسلام وحیدی ادامه داد: امیرالمؤمنین علی(ع) در بیان ویژگی افراد مومن می‌فرماید: «مومن چون خودش است دیگران که او را می‌بینند فکر می‌کنند او دیوانه است.» اگر بخواهی به حال خودت باشی، طردت می‌کنند و تنهایت می‌گذارند و مانند حضرت زهرا(س) و امام حسن و امام حسین (ع)  آنها را می‌کُشند. ما نباید خودمان را به جامعه بسپاریم.
 
وی افزود: امسال در ایام فاطمیه یاد بگیریم خودمان باشیم و بفهمیم چه چیزی در زندگی برای ما خوب است همان را انجام دهیم و چه چیزی برای ما بد است از انجام آن دوری کنیم . سعی کنیم حال خود را خوب کنیم. آن روزی که خودت هستی، از زندگی و هدفت لذت می‌بری. از خدا بخواهیم به رشد و عقلانیت کامل برسیم.

مادر شهید جلیل خندقی یادآورشد: جمیل بسیار به وطن خود عشق می ورزید و دفاع از میهن اسلامی را در مقابل حمله دشمن وظیفه شرعی و عرفی خود می‌دانست و نسبت به هر چیز برایش ارجحیت داشت. آخرین باری که با فرزندم خداحافظی کردم روزی بود غذای مورد علاقه اش را برایش پخته بودم آن روز زیاد چشم در چشم من می افتاد. مدام تکرار می‌کرد مادر اگر من برنگشتم گریه و زاری نکنی بسیاری از مادران این کشور مانند شما هستند پس صبور باش و برای همه دعا کنید و به همه مهر بورزید. روزی که قرار بود پسرم را از بین سه نفر دیگر تشخیص دهم رفتم و او را از پاهایش شناسایی کردم. پسرم ارتشی بود یک پسر دیگر دارم که سرگرد ارتش است این سال‌ها با یاد پسرم سپری شد و از خدا عاقبت به خیری و نجات همه انسان ها را از ظلم و حکومت های مستبد خواستارم.

شهید در 20 آبان سال 1341 در بندر انزلی به دنیا آمد و قبل از به دنیا آمدنش پدر را که در نیروی دریایی شاغل بود، از دست داد و بسیار به مادر محبت می‌کرد. شهید جمیل خندقی در ۲۴ بهمن سال 1366 در سن 25 سالگی در سرپل ذهاب به شهادت رسید.  شهید دو فرزند به نام های زهرا و مهرنوش داشت که مهرنوش در سن ۲۴ سالگی بر اثر گازگرفتگی به سوی پدر خود پر کشید.
 
در پایان هدیه‌ای به رسم یادبود از طرف مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۸ به خانواده مکرم شهید اهدا شد و برنامه با پذیرایی از میهمانان خاتمه یافت.

نظر شما