پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۰۴۲۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
نمایشگاه «نگاهی به هنر شرق آسیا» با نمایش بیش از ۳۰۰ اثر هنری از کشورهای: ژاپن، چین، هند، نپال و تبت پنجشنبه ۲۶ دی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) افتتاح شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداریی تهران، آیین گشایش رویداد بین‌المللی «نگاهی به هنر شرق آسیا» با حضور علی زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری و جمعی از هنرمندان و نمایندگان کشورهایی چون؛ هند، نپال، چین و تبت، پنجشنبه ۲۶ دی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

در ابتدای مراسم شهرام بابایی مدیر موزه هنرهای دینی امام علی(ع) گفت: باید در ابتدا از رییس سازمان فرهنگی هنری و معاون هنری این سازمان تشکر کنم که اگر حمایت‌های آن‌ها نبود این نمایشگاه برپا نمی‌شد. همچنین باید از آقای کازرونی و همسر گرامی‌شان سرکار خانم سلحشور بابت مجموعه درخشانی که یک مجموعه شخصی است و در اختیار موزه قرار داده‌اند، نیز تشکر کنم. این مجموعه حاصل تلاش چندین ساله این  عزیزان است که امروز در این نمایشگاه از آن رونمایی می‌شود.

وی در ادامه افزود: موزه‌ها یکی از نهادهای تاثیرگذار در حوزه تصمیم گیری و فرهنگی هستند. هدف موزه امام علی(ع) از برپایی این نمایشگاه، معرفی و آشنایی هنرمندان و علاقه‌مندان با گوشه‌ای از هنر شرق آسیاست. 

بابایی بیان کرد: مهم‌ترین اهداف برپایی این نمایشگاه کمک به رشد آگاهی مردم نسبت به هنرهای آیینی و دینی فرهنگ‌های دیگر، همبستگی و تبادل فرهنگی بین ملت‌ها و تعمیق مشترکات فرهنگی و هنری بین ایران و کشورهای شرق آسیا و شناخت هرچه بیشتر هنر و تمدن درخشان چند هزار ساله شرق آسیا و ارتباط آن با فرهنگ و هنر شکوهمند و دیرینه ایرانی است.

نمایشگاه «نگاهی به هنر شرق آسیا» افتتاح شد

در ادامه مراسم جهانگیرکازرونی و فریال سلحشور مجموعه‌دارانی که مجموعه خود را برای این نمایشگاه در اختیار موزه امام علی(ع) قرار داده‌اند، از همه کسانی که در موزه امام علی(ع) به صورت شبانه روز تلاش کرده‌اند تا این نمایشگاه برپا شود، تشکر کردند.

جهانگیر کازرونی گفت: این مجموعه حاصل ۴۰، ۵۰ سال فعالیت است. فعالیت نه به صورت مستمر بلکه فقط به این صورت که من و همسرم هرجا که می‌رفتیم با چشمان کمی بازتر نگاه می‌کردیم. این می‌توانست در خیابان‌های تهران باشد، یا در شهرستان‌ها یا در کشورهای دیگر. ما آدم‌های پولداری نبودیم اما در حدی که در توانمان بود وقتی مسافرتی می‌رفتیم به جای اینکه لباس یا چیزهایی که خیلی زود از بین می‌روند را بخریم به سمت چیزهایی می‌رفتیم که مورد علاقه‌ ما بود. با این کار به تدریج این تابلوها فراهم شد. امروز که نمایشگاه کامل شده بود و من نگاه می‌کردم اصلا نمی‌توانستم تصور کنم این همه اثر به صورت‌های گوناگون جمع شده است.

وی افزود: وقتی حرف از هنر شرق فرهنگی می‌زنیم در حقیقت به جایی اشاره داریم که از آن راه ابریشم عبور می‌کند. جایی که محل تبادل فرهنگ، هنر، تجارت و... بوده است.

نمایشگاه «نگاهی به هنر شرق آسیا» افتتاح شد

در ادامه مراسم سید احمد محیط طباطبایی رییس کمیته علمی موزه‌های ایران گفت: در ابتدا باید تشکر کنم از آقای شهرام بابایی و همکارانشان در موزه امام علی(ع) که با تلاش خود این موزه را برقرار کردند. 

وی افزود: مفهوم کلمه شرق و غرب از جنگ‌های مدی و یونان شروع شد که یونان غرب و مدی شرق بود که جایگاه خود را به پارس داد و مفهوم شرق تا دوران قرون معاصر در واقع به ایران اطلاق می‌شد و ایران در مفهوم شرق قرار می‌گرفت. تبادل و تعامل توسط ایرانی‌ها صورت گرفته است و ایرانی‌ها بودند که به هر انچه که در شرق و غرب روی می‌داد آگاه بودند. در حقیقت نوعی نگاه جهانی وجود دارد که از دیرباز در این سرزمین شروع شده است. نکته مهم این است که راهی که امروزه و در دو قرن اخیر ابریشم نام گرفته است و قبلا راه شرق به غرب بود، در حقیقت راه‌هایی بود که این تعامل و ارتباط را ایرانی‌ها برقرار می‌کردند.

محیط طباطبایی در ادامه بیان کرد: از طریق این جاده فقط هنر و تجارت مبادله نمی‌شد. بودیسم از طریق ایران وارد چین و کره می‌شود و برای همین است که بسیاری از مفاهیم ایرانی در مکتب بودایی دیده می‌شود و این تعامل در هنر استمرار دارد. همانطور که مسیحیت و سایر ادیان و در نهایت اسلام از همین مسیر تا مالزی، اندونزی، تایلند و سایر نواحی گسترش پیدا کرده است. پس این نگاه جهانی باعث می‌شود ایران را در مقام شرق و در مقام فرهنگی که این ضوابط و روابط را بهم پیوند داده در نظر بگیریم و در حقیقت نمایشگاه امروز یاداوری است از جایگاه این ویژگی و تاریخی فرهنگ ایران که دوباره می‌توانیم آن‌ها را در قالب این نمایشگاه ببینیم.

در پایان مراسم از مجموعه آثار هنری شرق آسیا که در یک کتاب جمع آوری شده بود، رونمایی شد.

نمایشگاه «نگاهی به هنر شرق آسیا» با نمایش بیش از ۳۰۰ اثر هنری از کشورهای: ژاپن، چین، هند، نپال و تبت از ۲۸ دی تا ۲۸ اسفند به غیر از ایام تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸ در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود.

نظر شما