پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۱
کد خبر: ۱۰۴۲۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
در برنامه «یاد استاد» ویژه گرامی‌داشت علامه سیدجعفر شهیدی مطرح شد
اسماعیل منصوری لاریجانی در ویژه‌برنامه «یاد استاد» که برای گرامی‌داشت علامه سیدجعفر شهیدی برگزار شد، گفت: استاد شهیدی جوهر حیات انسان را در حکمت می‌دانست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه «یاد استاد» به مناسبت گرامی‌داشت دوازدهمین سالروز درگذشت علامه سید جعفر شهیدی نویسنده، مترجم و پژوهشگر فقید با حضور مهدی باقری قائم‌مقام دفتر نشر فرهنگ اسلامی، استادان دانشگاه، مسئولان فرهنگی و خانواده و شاگردان استاد عصر چهارشنبه ۲۵ دی ماه در کتابخانه دکتر شهیدی منطقه ۸ برگزار شد.

رنجبریان: عالمان، فرهیختگان و هنرمندان با آثار خود زنده و جاوید می‌مانند

سعید رنجبریان رییس فرهنگ‌سرای گلستان در این نشست عنوان کرد: دکتر شهیدی از محضر آیت‌الله خویی و آیت‌الله بروجردی در قم بهره بردند. استاد تمام علوم انسانی بودند و مرحوم دهخدا از ایشان به عنوان انسان کم‌نظیر نام می‌بردند. وقتی در نهمین کنفرانس اندیشه‌های اسلامی در سنگال در مورد اهداف حج صحبت شد، استاد شهیدی گفتند عربستان نیازی به گوشت‌های قربانی ندارد و آنها را دفع می‌کند. بیایید پول ذبح گوسفندان را برای فقرای هر کشور جمع‌آوری کنیم. این همان ژرفای اندیشه و به‌روز بودن ذهن استاد شهیدی است.

امامی: تحویل سه میلیون برگه از علامه دهخدا به علامه شهیدی برای گردآوری «لغت‌نامه دهخدا»

غلامرضا امامی نیز درباره سه بخش از زندگی استاد شهیدی بیان کرد: نوجوان بودم و در مشهد به دبیرستان علوی می‌رفتم. در کتابخانه کتاب «جنایات تاریخ» نظرم را جلب کرد. استاد در این کتاب بی‌توجه به دوران اسفبار و سختگیری‌های ساواک به موضوع ترور با طعنه‌های بسیار به رژیم وقت پرداخته بودند که مدتی بعد مطلع شدیم این کتاب از کتابخانه‌ها جمع‌آوری و استاد نیز مدتی بازداشت شده بود.

امامی افزود: روزی برای تحقیق درباره زندگی پیامبر (ص) دنبال کتاب بودم که کتاب چهارده معصوم با چند جلد از ائمه اطهار (ع) با موضوع قیام امام حسین (ع)، زندگی امام صادق (ع)، زندگی حضرت زینب بانوی کربلا (س) اثر استاد شهیدی که از سوی نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده بود، بسیار برایم مفید واقع شد. 
 
وی در بیان ویژگی‌های استاد شهیدی تاکید کرد: باید از این استاد درس‌ها بگیریم. او به دنیا بی‌اعتنا بود. یادم می‌آید هدیه‌ای از نگارش کتاب‌هایش دریافت کرد که برای دست‌اندرکاران جمع‌آوری لغت‌نامه دهخدا خرج کرد. بالاترین اخلاص این بزرگوار این بود که فرزندش میر احسان در نوجوانی در جبهه دفاع مقدس برای خدا و بقای وطن شهید شد و مفقودالاثر ماند و او هیچ گاه در محافل درباره او صحبت نمی‌کرد، چرا که معتقد بود هدیه‌ای که در راه خداوند دادی نباید بازگو کنی.

امامی اضافه کرد: استاد شهیدی مجله فروغ علم، مجله روشنفکری اسلامی آن زمان را به چاپ رساند و در مقطع دکترای رشته ادبیات به تحصیل پرداخت. علامه دهخدا به خاطر همراهی با دکتر مصدق مدتی به زندان افتاد و جمع‌آوری سه میلیون برگه با موضوع لغت‌نامه فارسی را به علامه شهیدی واگذار کرد. وی ریاست موسسه دهخدا را بر عهده گرفت و این کار را به اتمام رساند. ترجمه نهج‌البلاغه از ایشان در کنار ترجمه‌های دکتر مبشری و مرحوم آیتی زبانزد است. به اتمام رسانی شرح مثنوی شریف کار فروزانفر، تحقیق درباره دیوان خاقانی، شرکت در کنفرانس‌های جهانی، خدمت به مفتی مصر در راه ترغیب افراد به مذاهب اسلامی از جمله فعالیت‌های این استاد گرانقدر است.

منصوری لاریجانی: استاد شهیدی جوهر حیات انسان را در حکمت می‌دانست

اسماعیل منصوری لاریجانی سخنران بعدی مراسم بود که کتابخانه دکتر شهیدی را نگینی در میدان ۵۸ نارمک تهران دانست و درباره علامه سیدجعفر شهیدی عنوان کرد: استاد با درک علوم حوزوی و دانشگاهی صاحب‌نظر، نقاد، فقیه و صاحب‌نظر در مسائل سیاسی روز بود. در زندگی به اهل بیت (ع) تکیه می‌کرد و این امر در آثارش مشهود است. علامه شهیدی با تاکید بر جمله‌ای از نهج‌البلاغه که می‌گوید «الحکمتُ قالت المومن»، جوهر حیات انسان را در حکمت می‌دانست. انسان مؤمن شیعه اگر ظرف وجودش را با حکمت پر نکند در این دنیا ضرر کرده است. نماز شب فراوان باشد، حج فراوان رفتی، مدرسه زیاد ساختی اما اگر صدف جانت را با گوهر حکمت پر نکردی ضرر کردی. مولا فرمود هم حاکمیت هم حکمت و حکومت همه و همه نزد اهل بیت (ع) است. مولانا بیش از  ۲۴۰ بیت در دفتر شش‌گانه درباره حکمت می‌نویسد. 

منصوری لاریجانی با اشاره به آیه ۱۷۲ سوره اعراف که می‌فرماید «أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ  قَالُوا بَلَی» افزود: دنیا دهلیزی برای آخرت است. اولین سوالی که فردای قیامت از ما می‌شود «الست بربکم قالو بلی» است. ما مأموریت اصلی خودمان را فراموش کردیم. بزرگ‌ترین وظیفه ما در دنیا دعوت مردم به خداوند است. در هر مقام و موقعیتی که هستیم، زمانی می‌توانیم این دعوت را به جا آوریم که خود حامل حکمت الهی باشیم. این همه حوزه، منبر، مسجد، دانشگاه، مدرسه و هیئت هست، اما چرا کسی از آن بهره نمی‌برد؟ آیا حاصل ۵۰ سال تحقیق علامه شهیدی و بزرگان دیگر این است که همه از دین فراری باشند؟ هیچ‌کس نمی‌تواند حامل حکمت الهی باشد، مگر خدا قلب او را با ایمان پر کُند. قلبی که آکنده از خودستایی، دنیاپرستی، شهوت و حرام است از حلاوت زهد و نور خدا دور است.

این پژوهشگر علوم اسلامی با تاکید بر مطالعه تالیفات دکتر شهیدی افزود: شیعه هم حکمت نظری و هم حکمت عملی دارد. سردار شهید سلیمانی حکمت عملی داشت، هر چند شاید حکمت نظری را نخوانده بود. مادران و پدران ما سواد نداشتند، اما شب و روز ذکر اهل بیت (ع) بر لبانشان بود. سردار سلیمانی تمام نشد. همان طور که در حج بدن را احرام می‌بندیم، سحرها با اشک احرام می‌بندیم. با حکمت الهی و توسل به اهل بیت (ع) از آنها کجاوه حکمت بخواهیم تا رستگار شویم. 

در پایان با حضور اسماعیل منصوری لاریجانی، مهدی باقری قائم‌مقام دفتر نشر فرهنگ اسلامی، غلامرضا امامی و سعید رنجبریان رییس فرهنگ‌سرای گلستان، خانواده و نوه علامه سید جعفر شهیدی تقدیر شدند.

 

نظر شما