سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۰۴۲۶۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
نشست خبری تشریح برنامه‌های شهادت و ولادت حضرت فاطمه(س) و ویژه‌‌برنامه‌های دهه فجر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکشنبه ۳۰ دی با حضور معاون فرهنگی و معاون هنری این سازمان و جمعی از اهالی رسانه‌ برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست خبری تشریح برنامه‌های شهادت و ولادت حضرت فاطمه(س) و ویژه‌‌برنامه‌های دهه فجر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکشنبه ۳۰ دی با حضور سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی و علیرضا زندوکیلی معاون هنری این سازمان و جمعی از اهالی رسانه‌ برگزار شد.

در ابتدا سیدعلیرضا فاطمیان‌پور از برگزاری ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت تا ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) با عنوان «مادرانه» خبر داد و با تشریح این برنامه‌ها گفت: «در سوگ یاس» عنوان برنامه‌ای است که همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در میدان آیینی امام حسین(ع) و چند مرکز منتخب برگزار می‌شود؛ سخنرانی، ذکر مصیبت و اجرای مراسم سنتی سمنوپزان با مشارکت شهروندان بخش‌هایی از این برنامه است. 

وی افزود: سازمان فرهنگی هنری در ایام فاطمیه سه نمایش آیینی را نیز تدارک دیده است. نمایش «خزان ارغوان» با نمایش بخش‌هایی از زندگی حضرت زهرا(س) از بدو تولد تا شهادت در قالب ۹ پرده در فرهنگ‌سرای ابن‌سینا روی صحنه می‌رود. نمایش «صورتک‌های تاریک» نیز در پردیس تئاتر تهران میزبان علاقه‌مندان است. دهمین نمایشواره «کوچه‌های بنی‌هاشم» دیگر نمایش با موضوع شهادت حضرت زهرا(س) است که در میدان ولی‌عصر(عج) ابتداي بلوار كشاورز، نبش كوچه برادران معظّم اجرا می‌شود. نوجوانان تعزیه‌خوان منطقه ۱۴ نیز در قالب برنامه «مرثیه‌ای برای ام ابیها» به تعزیه‌خوانی در میدان امام حسین(ع) می‌پردازند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تشریح برنامه‌های میلاد حضرت فاطمه(س) گفت: برنامه «مهرآیین» یکی از ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که به مناسبت‌های مختلف برای رسیدگی به خانواده شهدا برگزار می‌شود.  این برنامه به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س) «مهرآیین مادران» با تجلیل از تعدادی از مادران شهید شهر تهران و رسیدگی به برخی نیازهای خدماتی آنان اجرا خواهد شد. 

فاطمیان‌پور اضافه کرد: در برنامه «آیینه‌داران» نیز با مشارکت سایر نهادهای فرهنگی، پوسترهایی با موضوع زنان شهیده تاریخ انقلاب اسلامی در مقاطع گوناگون مانند مبارزات انقلاب، دوران دفاع مقدس، بمباران‌های شهری و... طراحی می‌شود و در ایستگاه‌های مترو، فضاهای تبلیغی شهر و فضای مجازی به نمایش در می‌آید. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با اشاره به اجرای برنامه «مادرتر از مادر» عنوان کرد: این برنامه به تجلیل از «مادریاران» می‌پردازد؛ زنانی که در شیرخوارگاه‌ها و مراکز نگهداری سازمان بهزیستی از نوزادان و کودکان نگهداری می‌کنند. همچنین کنگره ملی شعر فاطمی با عنوان «هجده سال نوری» در سه بخش شعر فارسی در قالب‌های کلاسیک و آزاد، شعر عربی (فصیح و محلی) و شعر آذری برگزار می‌شود. 

فاطمیان‌پور اظهار کرد: برنامه «به مادران شهرم» با تجلیل از مادران سالمند شهر تهران، جشنواره «من و مامان» در قالب برگزاری اردوهای تفریحی آموزشی برای مادران و دختران و تولید کلیپ «مرهم» و انتشار آن در صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی و برگزاری جشن میلاد «بانوی دو عالم» در فرهنگ‌سرای بهمن از دیگر برنامه‌های «مادرانه» خواهد بود. 

جایزه هنری سردار دل‌ها و دو افتتاحیه بزرگ

علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه این نشست گفت: سازمان فرهنگی‌ هنری با هدف ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و به پاس مجاهدت‌های سردار رشید اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی جایزه هنری «سردار دل‌ها» را در محورهای ادبیات شامل شعر و ترانه، داستان کوتاه و داستانک، قطعه ادبی، خاطره‌نویسی، دلنوشته، هنرهای تجسمی شامل طراحی نشانه، نشان‌نوشته و عکاسی، هنرهای نمایشی شامل نمایشنامه‌نویسی و نماهنگ و موسیقی شامل سرودهای حماسی به صورت تک‌خوانی و یا گروه‌خوانی برگزار می‌کند.

وی افزود: علاقه‌مندان تا پایان بهمن‌ماه ۹۸ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این رویداد هنری واقع در فرهنگ‌سرای شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ارسال کنند.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری با اعلام دو افتتاحیه بزرگ به مناسبت ایام دهه فجر گفت: همزمان با برگزاری جشنواره فجر برای سومین سال متوالی در پردیس سینماگالری ملت چند سالن در این پردیس افتتاح می‌شود. سالن چند منظوره، بلک‌باکس، استودیوی ضبط صدای و کافه گالری به امکانات این مرکز اضافه می‌شود.

ویژه‌برنامه‌های «مادرانه» در شهر تهران/ اجرای ۵۳۲ برنامه به مناسبت دهه فجر

تشریح ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت دهه مبارک فجر

سید علیرضا فاطمیان‌پور از اجرای ۵۳۲ برنامه به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: سازمان فرهنگی هنری همه ساله شعاری را برای اجرای برنامه‌های خود به مناسبت دهه فجر انتخاب می‌کند و امسال به دلیل همزمانی دهه فجر با چهلمین روز درگذشت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، شعار «من سلیمانی‌ام» برای این رویداد انتخاب شده است.

وی در تشریح برنامه‌های دهه فجر گفت: «فرهنگ‌سرای ایران ما، انقلاب ما» در ۶ نقطه از مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن با ویژه‌برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. تور یک یا دو روزه «خط امام و ولایت» با بازدید از حسینه جماران، فرهنگ‌سرای امام(ره)، خانه‌موزه‌های حجت‌السلام هاشمی رفسنجانی، شهید بهشتی، شهید چمران و شهید مطهری همراه با روایتگری در طول مسیر در دهه فجر آغاز به کار می‌کند و در زمان‌های دیگر نیز میزبان مخاطبان است.

فاطمیان‌پور با تاکید بر تدارک ویژه‌برنامه‌هایی برای گروه سنی «کودک و نوجوان» ادامه داد: ویژه‌برنامه «باشگاه نوجوان+» که سال گذشته با استقبال نوجوانان روبه‌رو شد، امسال نیز با حضور کارشناسان و برای پاسخ به سوالات نسل چهارم و پنجم انقلاب در مدارس منتخب برگزار می‌شود. مجموعه نمایشگاه‌ «مدرسه انقلاب» نیز برای تشریح مبانی انقلاب اسلامی در مدارس تدارک دیده شده است. «انقلاب پلاک ۴۱» دیگر برنامه‌ای است که با مشارکت آموزش و پرورش ویژه کودکان برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری اضافه کرد: ویژه‌برنامه «فصل رویش» که به یکی از نشان‌های سازمان فرهنگی هنری تبدیل شده است، امسال نیز با تقدیر از رویش‌های انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر برگزار می‌شود. ویژه‌برنامه «مهرآیین» نیز در این ایام ویژه دیدار با خانواده شهدای انقلاب اسلامی اجرا می‌شود. 

فاطمیان‌پور از تولید محصولاتی به مناسبت دهه فجر خبر داد و گفت: محصول «قهرمانان» با معرفی قهرمانان انقلاب به کودکان، اینفوگرافی «گاهی به بالای سرت نگاه کن» برای معرفی شهدایی که نامشان را روی کوچه‌ها و خیابان‌های شهر می‌بینیم و آنها را چنان که باید نمی‌شناسیم و مجموعه کلیپ‌های فازمتر مدیا، سه محصول تولید شده در سازمان فرهنگی هنری به مناسبت دهه مبارک فجر است.

وی ادامه داد: برگزاری پنجمین جشنواره دستاوردهای کانون‌ها و مراکز مشارکتی برای نمایش و تقدیر از فعالیت‌های ۳۶۰ کانون فعال در مراکز فرهنگی هنری سازمان، برگزاری ۱۱۰ نمایشگاه کتاب در ۱۱۰ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری، ویژه‌برنامه صبح روشن و تجدید میثاق نخبگان قرآنی با امام راحل(ره)، پویش بزرگ کتابخوانی، پویش کتابخوانی شهید مرتضی مطهری به مناسبت صدمین سالگرد تولد ایشان با مشارکت بنیاد شهید مطهری و جشن پیروزی در روز ۲۲ بهمن ماه در محل جلوس امام خمینی(ره) در فرهنگ‌سرای رضوان از دیگر برنامه‌های طراحی شده به مناسبت دهه مبارک فجر است.

علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز از برگزاری ۶ برنامه هنری به مناسبت دهه فجر خبر داد و گفت: تجلیل از خانواده شهدای نیروی هوایی به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵، ویژه‌برنامه «ترانه‌های پیروزی» که شامل تولید دابسمش از سرودهای خاطره‌انگیز انقلاب اسلامی در فضای مجازی است، «نمایشگاه روشنا» در نگارخانه‌های منتخب مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن، «روایت انقلاب» که شامل کارگاه طراحی پرده نقالی، کارگاه آموزش نقالی و اجرای نقالی در خصوص پیروزی انقلاب به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۴ و اجرای پرفورمنس «پنجاه و هفتی‌ها» در راهپیمایی ۲۲ بهمن بخشی از برنامه‌های هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دهه مبارک فجر است.

وی افزود: «شب شعر سرباز» در فرهنگ‌سرای انقلاب و شب شعر طنز «ترامپیت» در فرهنگ‌سرای فردوس نیز در این ایام میزبان علاقه‌مندان به ادبیات هستند.

سیدعلیرضا فاطمیان‌پور در پایان این دیدار با اشاره به شکل‌گیری شوراهای اندیشه‌ورز در سازمان فرهنگی هنری گفت: مهم‌ترین رویکرد سازمان فرهنگی هنری تبیین بیانیه گام دوم انقلاب است. به همین مناسبت نیز شوراهای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری تشکیل شده‌اند و محتوای ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت دهه فجر و ایام شهادت تا ولادت حضرت فاطمه(س) بر اساس مصوبات این شوراها طراحی‌ شده‌اند.

مطالب مرتبط
نظر شما