پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۲
کد خبر: ۱۰۴۲۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین سنتی گل‌ریزان برای جمع‌آوری کمک به آسیب‌دیدگان سیل سیستان و بلوچستان که در زورخانه باغ‌موزه قصر برگزار شد، هدف از برگزاری آیین سنتی گل‌ریزان در باغ‌موزه قصر را کاهش آلام سیل‌زدگان دانست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین سنتی گل‌ریزان برای جمع‌آوری کمک به آسیب‌دیدگان سیل سیستان و بلوچستان دوشنبه ۳۰ دی ماه در زورخانه باغ‌موزه قصر برگزار شد. این مراسم با مشارکت اتاق اصناف تهران با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری، سعید صادقی مشاور شهردار تهران و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری، خیرین و نیکوکاران، جامعه ورزش کشور و قهرمانان ملی و بین‌المللی برگزار شد. 

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری در این مراسم با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر رسیدگی به آسیب‌دیدگان سیل، گفت: مردم ایران در زمان وقوع بلایای طبیعی همیشه در صحنه کمک حاضر بوده‌اند و بلافاصله شهردار تهران هم دستور دادند که همه ظرفیت‌ها در خدمت کمک به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان قرار گیرد. سازمان فرهنگی هنری نیز در محل باغ‌موزه قصر با کمک اتاق اصناف تهران و تعدادی از نهادها و سازمان‌ها، این مراسم را برگزار کرد.

وی افزود: برگزاری آیین سنتی گل‌ریزان برای جمع‌آوری کمک به آسیب‌دیدگان سیل سیستان و بلوچستان با هدف التیام بخشیدن و کمک به مردم بوده است و ارقام قابل توجهی توسط اصناف و مردم کمک شده است. امیدوارم بتوانیم کمک کنیم مقداری از آلام مردم سیل‌زده کاهش یابد.

گل‌ریزان یکی از رسوم رایج در زورخانه‌هاست. در این آیین، مرشد پس از شعرخوانی و ضرب زدن و ذکر گفتن، از حاضران می‌خواهد هر آنچه در توان دارند گل‌ریزان کنند. دو جوان دو طرف لنگی را در دست می‌گیرند و میان حاضران می‌چرخند. هر کس به اندازه توان مالی که دارد، پول در لنگ می‌اندازد. به مجموعه این مراسم گل‌ریزان می‌گویند.

نظر شما