جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۰
کد خبر: ۱۰۴۳۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
کتاب «گلستان یازدهم» در دومین کنگره ملی خانواده با حضور زهرا پناهی روا (راوی و همسر شهید علی چیت سازیان) و مرضیه آبکار(کارشناس مجری) روز پنجشنبه سوم بهمن در مجموعه فرهنگی سرچشمه بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ زهرا پناهی روا همسر شهید چیت سازیان در ابتدا گفت: در خانواده کاملا انقلابی بزرگ شدم و در فعالیت‌های منجر به پیروزی و تظاهرات همراه خانواده‌ام حضور داشتم و پس از آغاز جنگ تحمیلی در پشت جبهه در کنار درس خواندن به رزمندگان کمک می‌کردم. همیشه در ذهنم همسر آینده‌ام را فردی متعهد و متقی و از همه مهم تر رزمنده تصور می‌کردم. علی همان بود که در رویایم به دنبالش می‌گشتم به او جواب مثبت دادم. ۱۸ ماه با هم زندگی کردیم و علی مدام در رفت و آمد به جبهه و خانه بود و کمتر همدیگر را می دیدیم.

پناهی روا درادامه اشاره کرد: پس از معرفی شهید چیت سازیان به بنده برای ازدواج ملاک اصلی برای من صداقت بود و این موضوع خیلی با ملاک‌های مورد نظر بنده سازگاری داشت دوران زندگی کوتاهی با هم داشتیم و مدتی را به دزفول در کوچه‌ای به اسم گلستان یازدهم زندگی کردم و از ابتدا نیز از شرایط سخت زندگی با فرمانده جنگ آگاهی داشتم با پذیرش این موارد پذیرفتم با شهید چیت سازیان زندگی کنم. زندگی با شهید چیت سازیان سرشار از ایثار و شهادت بود و به رضای خدا بیش از هر چیز توصیه داشت در رفتار با والدین، با بستگان و برای من، الگو و نمونه بود. او حتی به ریزترین نکات خانوادگی توجه می‌کرد. شاید یکی از عواملی که باعث تداوم چندین ساله آن زندگی کوتاه است، درس های مقاومت و ایستادگی در برابر مشکلات است که از او آموختم.

مرضیه آبکار (کارشناس مجری) این نشست گفت: گلستان یازدهم با روایت ساده و شیرین مخاطب را به سوی خود جلب می‌کند و دربردارنده خاطرات زندگی مشترک یک ‌سال و هشت‌ماهه زهرا پناهی روا و شهید چیت‌سازیان مسئول اطلاعات و عملیات تیپ انصارالحسین همدان در زمان آشنایی، عقد، ازدواج و شهادت است و البته مروری نیز به سال‌های بعد از شهادت شهید و زندگی همسر وی می‌پردازد و می‌توان گفت این کتاب یک عاشقانه آرام در دل جنگ است و در ۱۷ فصل با روایت سبک زندگی مخصوص دهه ۶۰ از زمان تولد فرزند شهید تا این روزهای راوی را دربر می‌گیرد.

رهبر معظم انقلاب بر کتاب «گلستان یازدهم» تقریظ داشته‌اند. متن رهبر انقلاب بدین شرح است: 

بسم‌ الله ‌الرحمن‌ الرحیم این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد و هم در زمین و هم در ملأ اعلی به عزّت رسید. هنیئاً له. راوی‌ شریک زندگی کوتاه او نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانة خود به‌ روشنی نشان داده است. در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این‌همه جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسندة کتاب.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «یک لحظه چشمم افتاد توی آینه، علی آقا داشت نگاهم می‌کرد، خجالت کشیدم، زود نگاهم را دزدیدم و سرم را پایین انداختم، این اولین باری بود که علی آقا درست و حسابی مرا می‌دید». این جملات، روایت نخستین لحظه‌های زندگی مشترک زهرا پناهی‌روا و علی چیت‌سازیان است. دختر هفده ساله‌ای که در آغاز جوانی است و هیچ‌گاه تصور نمی‌کند که سال‌ها بعد روایت زندگی چند ماهه‌اش با فرمانده‌ اطلاعات و عملیات لشگر انصارالحسین(ع) تبدیل به کتابی جذاب و خواندنی به نام «گلستان یازدهم» شود.

در پایان این نشست ادبی لوح سپاس از سوی فرهنگ‌سرای خانواده به زهرا پناهی روا (راوی و همسر شهید علی چیت سازیان)  و مرضیه آبکار(کارشناس مجری) اهدا شد.

فرهنگ‌سرای خانواده با برگزاری نمایشگاه دستاوردها و خدمات مراکز سازمان در حوزه خانواده، ارائه محصولات، نمایشگاه کتاب، نگاه گذر، نشست های تخصصی در حوزه خانواده، مشاوره و ... در این کنگره ملی حضور داشت.

کنگره ملی خانواده با همت نهاد ملی خانواده و مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت کشور، قوه قضاییه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دیگر نهادها و سازمان‌های سیاست گذار و مجری در حوزه خانواده با حضور گسترده فعالان مردمی خانواده از سراسر کشور از یکم تا سوم بهمن ماه در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

نظر شما