شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۰۴۳۶۶
|
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
فردین احمدی در عصر شعر و داستان انقلاب گفت: تشکیل نظام جمهوری اسلامی نمونه عملی از توانمندی‌های امت اسلام را به مردم دنیا نشان داد و روح تازه‌ای در مسلمانان دنیا ایجاد کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اولین نشست عصر شعر و داستان انقلاب و چهاردهمین نشست ادبی حوزه مشق با حضور جمعی از شاعران، نویسندگان و علاقه‌مندان به ادب و فرهنگ در فرهنگ سرای رسانه برگزار شد. 

فردین احمدی مدیر انتشارات حوزه مشق در ابتدای این نشست با اشاره به یکی از کتاب‌های خود در زمینه بیداری اسلامی گفت: سال ۱۳۹۶ کتابی را با عنوان «گفتمان انقلاب اسلامی و منشور بیداری اسلامی، آسیب‌ها، خطرها و پیشنهادها» به چاپ رساندم. این اثر یک کار پژوهشی بود و در آن سخنرانی‌های ۱۰ سال اخیر مقام معظم رهبری و بزرگان را گردآوری کردم. بیداری اسلامی یک حرکت اجتماعی است که ملت‌های مختلف مسلمان می‌توانند با کفر به طاغوت، ایمان به خداوند و چنگ زدن به اسلام ناب محمدی به بازسازی هویت و شخصیت عزت‌مندانه خود بپردازند. ریشه‌های بیداری اسلامی در اندیشه‌ها و عمل بزرگانی همچون محمد عبده، سید جمال‌الدین، میرزای شیرازی، شهید مدرس و ... آمده است. اتفاقاتی از قبیل نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، جریان های اسلام‌خواهی در کشورهای دنیا و ... از خروجی‌های بیداری اسلامی در قرن گذشته است. 

پیروزی انقلاب اسلامی فصل تازه‌ای از بیداری اسلامی را رقم زد

وی پیروزی انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز بیداری اسلامی دانست و گفت: در بیانات مقام معظم رهبری چنین آمده است که پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فصل تازه‌ای از بیداری اسلامی را رقم زد. انقلاب مردم ایران که علیه استکبار داخلی و خارجی بود و تشکیل نظام جمهوری اسلامی نمونه عملی از توانمندی‌های امت اسلام را به مردم دنیا نشان داد و روح تازه‌ای را در مسلمانان دنیا ایجاد کرد. رهبر انقلاب دوره انقلاب اسلامی را نمونه‌ای از بیداری اسلامی می‌دانند. 

این پژوهشگر و نویسنده با اشاره به بُعد بین‌الملی بیداری اسلامی گفت: در کنار این موضوع باید اشاره کرد که نهضت بیداری اسلامی از سال ۲۰۱۰ از کشور تونس آغاز شد و از شمال آفریقا به خاورمیانه سرایت کرد و کشورهای حاشیه خلیج فارس را در برگرفت. این نهضت به قدری غافل‌گیرکننده بود که بسیاری از تحلیل‌گران دنیا را وادار کرد تا خیزش‌های مردمی را با نگاه دقیق‌تری بررسی کنند. اکنون محافل زیادی وجود دارد که در مورد بیداری اسلامی تحقیق و پژوهش می‌کنند. برهمین اساس باید الگوهایی را برای موضوع بیداری اسلامی در نظر بگیریم که از آن جمله می‌توان به رشد اسلام‌خواهی اشاره کرد. مسلمانان فهمیدند که باید به اسلام‌خواهی برگردند تا به پیروزی برسند. پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار بود. 

انقلاب اسلامی تحول گفتمانی در خاورمیانه ایجاد کرد

مدیر انتشارات حوزه مشق اضافه کرد: در بخش دیگری از این کتاب به موضوع ظهور انقلاب اسلامی و چگونگی شکل‌گیری گفتمان انقلاب اسلامی اشاره کرده‌ام. دقت داشته باشید که وقوع انقلاب اسلامی تحول گفتمانی در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد و باعث الهام‌بخشی بسیاری از مردمان و به ویژه مسلمانان دنیا شد. قیام علیه حاکم ظالم و نفی استکبار در قالب گفتمان اسلامی چهره متمایزی به ایران و انقلاب اسلامی بخشید. پیروزی انقلاب اسلامی دوستداران اسلام ناب محمدی را در کشورهای دنیا بیدار می‌کند. گفتمان انقلاب اسلامی که در شعار خود موضوع استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را دارد الهام‌بخش برای بسیاری از اسلام‌خواهان جهان بوده است. این گفتمان به ما می‌گوید که می‌توان در برابر نظام سلطه قد علم کرد و از سلطه آنان خارج شد، می‌توان براساس اسلام حکومتی متکی به آرای مردم تشکیل داد و رفاه و آسایش و پیشرفت آنان را خواست و .... اگر چه این انقلاب، شیعی و فقه‌گرایانه بوده است اما از همان ابتدا تلاش کرده است که بگوید نگاه ما جهان‌شمول است و آرزوی جهانی دارد. 

فردین احمدی به نتایج بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: نتیجه بیداری اسلامی در دنیا بی‌شمار است که به چند مورد اشاره می‌کنم؛ تغییر جهت آرمان فلسطین از سازش با اسرائیل به سوی مبارزه با غده سرطانی صهیونیسم، حمایت از جنبش‌های اسلامی و تشکیل جبهه ضد استکبار و ضد تکفیری، سرنگونی حکام ظالم برخی کشورها از جمله تونس، مصر، لیبی و ... ممانعت از اجرای نقشه خاورمیانه بزرگ آمریکا و خلافت غیراسلامی داعش و ... از جمله برکات انقلاب و بیداری اسلامی است. 

او در پایان صحبت‌های خود گفت: در این نوشتار سعی کردم تا آسیب‌های مسیر بیداری را مشخص کرده و شاخص‌هایی را برای برطرف کردن این مشکلات احتمالی پیشنهاد دهم. توجه به استفاده از مدیران کارآمد در مجموعه‌های مختلف، اهتمام بر به‌کارگیری اقتصاد مقاومتی، استفاده از جوانان و ... از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا مشکلات ما حل شود. 

در ادامه این برنامه عادله رحمانی، دیبا بختو و فرهاد نقی‌زاده برگزیدگان بخش شعر و زینب احمدی، فریده عباسی و مظاهر سبزی برگزیدگان بخش داستان آثار خود را برای مخاطبان خواندند.
نظر شما