شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۳
کد خبر: ۱۰۴۴۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
مراسم سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی همراه با انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» روز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» در فرهنگ‌سرای اندیشه رونمایی شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سومین مراسم پاسداشت هنر و انقلاب اسلامی و مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» یکشنبه ۲۰ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام حاج علی اکبری امام‌جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ایمان عطارزاده معاون موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه و محسن مؤمنی شریف رییس حوزه هنری در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد. 

در این برنامه ایمان عطارزاده معاون هماهنگی موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی و معاون موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری در سخنانی اظهار کرد: امروز در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. در زمان حال تبیین سیره، روش و اندیشه مقام معظم رهبری وظیفه همه اهالی قلم است. همچنین باید توجه داشت که در این راستا باید اندیشه‌ها و مطالبات رهبری به شکلی صحیح منتقل شود.

وی تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های مقام معظم رهبری انس با کتاب است. ایشان بر توسعه فرهنگ کتابخوانی تأکید ویژه داشته و دارند و حاشیه‌های بسیاری درباره کتاب‌های مختلف نوشته‌اند در همین راستا امیدوارم به زودی بتوانیم تمامی تقریظ‌های ایشان را در قالب کتابی منتشر کنیم.

وی تأکید کرد: تا کنون هشت مراسم تحت عنوان ادبیات دفاع مقدس برگزار کرده‌ایم و ۵۵ تقریظ نیز از رهبر انقلاب منتشر شده است. در کنار این برنامه‌ها آیین‌هایی با عنوان پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب برگزار کرده‌ایم که امروز سومین دوره آن برگزار می‌شود. این کتاب بخشی از مبارزات مردم را نشان می‌دهد، البته چاپ اول این کتاب در سال ۹۱ منتشر شده و چاپ امروز بازنشر هفتم این اثر است.

بعد از سخنان عطارزاده نمایشنامه رادیویی برگرفته از کتاب «آن مرد با باران می‌آید» اجرا شد. سپس گروه سرود طلیعه‌داران به اجرای برنامه پرداخت. در قسمت دیگری نیز تصاویری از نویسنده کتاب پخش شد که در آن از دغدغه‌های خود در عرصه نویسندگی صحبت کرد. 

وجیهه سامانی نویسنده کتاب نیز بیان کرد: سلام به شما مردم انقلابی، سلام به رهبر انقلاب که کتابخوان‌اند و سلام و درود به سردار سلیمانی که در اربعین او هستیم. ایده این کتاب سال ۸۹ به ذهنم خطور کرد، در آن زمان از خودم پرسیدم ما برای انقلاب چه کرده‌ایم؛ انقلابی که برای من به عنوان زن کرامت آورده است. این انقلاب همچنین جسارت اندیشیدن در همه ابعاد اجتماعی را به زنان و مردان داده است اما به واسطه جنگ تحمیلی همه توجهات به این امر معطوف شد پس وظیفه خود دانستم در حد توانم در مورد انقلاب کتابی مناسب بنویسم.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» در فرهنگ‌سرای اندیشه رونمایی شد

سامانی با بیان اینکه ۹ ماه زمان برای تحقیقات صرف کرده است، گفت: تلاشم این بود که بهترین تحقیقات را درباره این کتاب انجام دهم تا نگاهم به انقلاب اسلامی واقعی باشد. برای همین ۹ ماه زمان صرف تحقیقات این کتاب شد مدتی که دو برابر زمان نگارش خود کتاب بود. 

سپس محمد رسولی شاعر آیینی اشعاری درباره انقلاب اسلامی و حاج قاسم سلیمانی خواند و بعد از وی حجت‌الاسلام حاج علی اکبری امام‌جمعه موقت تهران عنوان کرد: دهه فجر امسال با یاد یکی از فجرآفرینان حال و هوای خاصی به خود گرفته است. خداوند لحظه به لحظه به درجات او بیفزاید که ارزش‌ها را در کشور ما حاکم کرده است. حضور نوجوانان در این برنامه حال و هوای دیگر ایجاد کرده است، زیرا جوانان مخاطب اصلی این اثر هستند.

وی ادامه داد: از نویسنده کتاب کمال تشکر را دارم، زیرا با خواندن اثرش به یاد دوران تحصیلم افتادم. همین مسئله نشان می‌دهد نویسنده توانسته برداشتی واقعی از نسل بچه‌های انقلاب داشته باشد. بچه‌های انقلاب با جلسات مخفیانه، شعارنویسی، دلشوره‌های والدین، تعقیب و گریزهای کوچه به کوچه آشنا هستند و اتفاق به خوبی در کتاب وجیهه سامانی ترسیم شده است. بچه‌های انقلاب نسلی بودند که بسیار زود بزرگ شدند. در آن دوران شور، نشاط و تفکر به همراه عشق به امام راحل وجود داشت و ما این موضوعات را به خوبی در کتاب می‌بینیم. این کتاب به موضوعاتی پرداخته است که متأسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود. برای همین امیدوارم کتاب «آن مرد با باران می‌آید» فتح بابی باشد تا در این زمینه فعالیت‌های بیشتری انجام شود. البته باید یادآور شد جریان دانش‌آموزی به سال ۵۷ مربوط نمی‌شود، بلکه ریشه‌های آن را باید در دهه ۲۰ برهه‌ای که نواب صفوی در آن فعالیت می‌کرد جست‌وجو کرد. جریان دانش‌آموزی در دهه ۳۰ و ۴۰ مسیرش را ادامه داد و در دهه ۵۰ به اوج خود رسید.

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری اضافه کرد: بعد از ۱۷ شهریور فضای سنگینی بر کشور حاکم شد اما با بازگشایی مدارس جریان انقلاب دوباره جان گرفت. اتفاقات ۳۰ مهر همدان و ۱۳ آبان تهران گواه این امر است.

امام‌جمعه موقت تهران درباره ویژگی‌های این کتاب گفت: کتاب «آن مرد با باران می‌آید» به واقع اثری مطلوب است، چون ویژگی‌های داستان‌نویسی به خوبی در آن رعایت شده است. همچنین شخصیت‌پردازی قصه به زیبایی شکل گرفته است و به ویژه بهزاد به عنوان شخصیت اصلی داستان و نحوه ورودش به انقلاب به درستی تصویر شده است و البته تحقیقات خوبی درباره جریان‌های دانش‌آموزی شکل گرفته است و این امر بیانگر آن است که نویسنده اتفاقات آن دوران را به خوبی تجزیه و تحلیل کرده است. همچنین حادثه‌پردازی و شخصیت‌ها به شکلی شایسته در این اثر روایت شده است.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» در فرهنگ‌سرای اندیشه رونمایی شد

وی کتاب آن مرد با باران می‌آید را برگرفته از سه محور خواند و تأکید کرد: خانواده محور بودن، مدرسه محور بودن و مسجد محور بودن سه بخش اصلی این کتاب هستند. به ویژه که این سه قسمت به شکل صحیحی در کنار هم قرار گرفته‌اند. نکته بعدی که من آن را پسندیدم به این امر برمی‌گردد که کتاب طلیعه‌دار بودن روحانیت و نهادهای دینی را در انقلاب به خوبی تصویر کرده است. همچنین شیطنت‌های کودکان یکی دیگر از زیبایی‌های کتاب است که آن را پسندیدم.

وی در پایان گفت: این کتاب همچنین به نقش زنان به عنوان حامیان انقلاب توجه درستی دارد. در ضمن این کتاب نشان می‌دهد همه آدم‌ها در مسیر مبارزه با سرعت بیشتری تربیت و رشد پیدا می‌کنند. در پایان از رهبر انقلاب تشکر می‌کنم که با عنایتی که داشتند به جوانان چراغ راه نشان داده تا بتوانند از وجود چنین کتاب‌هایی مطلع شوند.

در ادامه کودک هنرمند فاطمه زهرا رضایی دکلمه‌ای با محوریت انقلاب و سردار سلیمانی اجرا کرد و سپس از خانواده شهید مدافع حرم علی سعد تجلیل شد و در پایان از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» رونمایی شد که متن این تقریظ به این شرح است:

«بسمه تعالی
بسیار خوب و هنرمندانه و پرجاذبه نوشته شده است. تصویری که از ماه‌های آخر مبارزات نشان می‌دهد، درست و روشن و واقعی است. به گمان من همه جوان‌ها و نوجوان‌های امروز به خواندن این کتاب و امثال آن نیاز دارند. از نویسنده کتاب باید تقدیر و تشکر شود ان‌شاءالله.
مرداد ۹۸»

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» در فرهنگ‌سرای اندیشه رونمایی شد
نظر شما