جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۰۴۵۱۲
|
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
در نشست «جهان گفت‌وگو» در فرهنگ‌سرای امام(ره) مطرح شد:
نشست گفت‌وگو درباره کتاب «سه دیدار» با عنوان «جهان گفت‌وگو» ۲۰ بهمن ماه در فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار شد و کارشناس برنامه، این کتاب را ادای دین نادر ابراهیمی به نهضت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی دانست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست گفت‌وگو درباره کتاب «سه دیدار» با عنوان «جهان گفت‌وگو» ۲۰ بهمن ماه در فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار شد. علی‌الله سلیمی کارشناس و منتقد ادبی در این نشست با بیان اینکه بررسی این کتاب در مجموعه‌ای با عنوان فرهنگ‌سرای امام(ره) ارتباط ماهیتی دارد، گفت: در این کتاب نویسنده مستقیم به سراغ شخصیت امام(ره) رفته است. مؤلف متبحرانه و کاربلد وارد حیطه‌ای سیاسی و شخصیتی جهانی شده است.

وی افزود: این کتاب ادای دینی به نهضت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی است و نویسنده می‌داند که اثرش تلفیقی از تاریخ و تحلیل است که بر اساس زندگی امام(ره) شکل گرفته است، داستانی که همه آن قصه و بر اساس تخیل نیست.

سلیمی با تاکید بر اینکه تاریخ وام‌دار اندیشه‌های امام راحل است، افزود: کلیات و ساختار کتاب در سه بخش روایت می‌شود و قالب نوشتاری مؤلف او را ملزم ساخته از شیوه روایتگری بهره ببرد، به گونه‌ای که نویسنده از سه دریچه به زندگی امام(ره) می‌نگرد، دریچه اول کاملاً توصیفی است که نامی از یک شخصیت سیاسی و جهان‌شمول نیست، بلکه عارفی را به مخاطب معرفی می‌کند.

این منتقد ادامه داد: در بخش دوم کودکی امام(ره) ترسیم می‌شود و بخش سوم جایی است که حضرت امام(ره) به مرحله نوجوانی رسیده و مبارزات اولیه‌اش را آغاز کرده، جایی که ریشه‌های انقلاب از آنجا شکل می‌گیرد. مقطعی که با شهید مدرس آشنا می‌شود و شیفته منش و رفتار سیاسی وی می‌شود.

این نویسنده تصریح کرد: به گفته همسر نویسنده، نادر ابراهیمی از سال ۴۲ شیفته و مجذوب شخصیت امام(ره) می‌شود و این گونه نبوده که یک باره تصمیم به نوشتن داستانی درباره ایشان بگیرد.

سلیمی با اشاره به اینکه نویسنده بر اساس مطالعات تاریخی و تحقیقات و فیش‌برداری‌ها به این رویکرد می‌رسد که امام(ره) چه اندیشه‌هایی در زندگی داشته است، گفت: تاریخ می‌تواند بارها به رشته تحریر در آید اما داستان یک بار و به شیوه منحصر توسط یک نویسنده نوشته می‌شود. درباره امام(ره) نوشته‌ها و کتاب‌های زیادی نوشته شده، اما کتاب نادر ابراهیمی در ادبیات داستانی بزرگسال هنوز هم یکه‌تاز است.

به گفته سلیمی اگر نویسنده در قید حیات بود، می‌توانست ابعاد بیشتری از امام(ره) را معرفی کند که ناتمام ماندن این دو جلد یکی از نقص‌های کتاب است.

وی با بیان اینکه ابراهیمی نویسنده هوشیار و هوشمندی است، گفت: بخش اول داستان که راجع به عرفان وجودی امام(ره) است، ایشان را به خوبی در رهایی از تعلقات نشان داده و درجه خلوص ایشان برای مخاطب روشن می‌شود.

سلیمی در پایان با اشاره به اینکه داستان شخصیت محور همراه با موضع داشتن نویسنده همیشه موافقان و مخالفانی دارد، گفت: زیبایی داستان «سه دیدار» ورود به جزئیات و بیان شیوه‌های ذهنی نویسنده است.

در پایان نشست، حاضران به گفت‌وگو و ارائه نظرات و ایده‌های خود پرداختند. «جهان گفت‌وگو» سلسله نشست‌هایی است که هر ماه در مورد کتاب‌هایی با مضامین انقلاب و اندیشه‌های امام راحل در فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار می‌شود.
نظر شما