پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۰۴۵۹۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
پنجمین نشست «عصرانه های داستانی» در فرهنگ‌سرای آفتاب برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این نشست که به منظور آموزش شیوه‌ها و فنون نگارش و مهارت‌های داستان نویسی، با حضور میترا اصانلو (نویسنده آثار به سپیدی صلح و شبیه بی‌صدای تو، فعال در عرصه فرهنگ و هنر و دبیر کانون بانوی قلم این فرهنگ‌سرا) سه‌شنبه ۲۹ بهمن با همکاری هنرستان کار و دانش دخترانه حضرت زینب(س) اجرا شد مبحـث «تفاوت رئال جادویی و سورئال در ادبیات و نقش آن در خلق آثار معاصر» مطرح شد.

میرا اصانلو بیان کرد: حدود پنج دهه اخير دو سبک رئالیسم و  رئالیسم جادویی، ادبی ویژه و شایان توجه با نام‌های به منصه ظهور رسیده‌اند كه نظر همگان را جلب کرده‌اند. این «شگفت انگیز دو سبك دو شیوه فكری متضاد را ارائه می‌كنند كه عليرغم این تضاد، قرار « واقعیت» توانسته‌اند در كنار «شگفت انگیز» یا «جادو» عناصر بگيرند. تنها راوی است كه با دیدگاه متفاوت خود (البته در كنار فضای داستان) در هر سبک، آفرینشگر این دو گانگی است. رئالیسم جادویی یکی از شاخه‌های واقع‌گرایی (رئالیسم) در مکاتب ادبی است که در آن ساختارهای واقعیت دگرگون می‌شوند و دنیایی واقعی اما با روابط علت و معلولی خاص خود آفریده می‌شود؛ در واقع، رئالیسم جادویی، ترکیبی از واقعیت، افسانه و تاریخ است.

در داستان‌هایی که به سبک واقع‌گرایی جادویی نوشته شده‌اند، همه چیز عادی است اما یک عنصر جادویی و غیرطبیعی در آن‌ها وجود دارد.

رئالیسم مکتبی عینی و غیرشخصی است و قهرمانان رمان‌های رئالیستی نه افرادی غیرعادی بلکه از مردم عادی هستند. رئالیسم خود به چهار نوع تقسیم می‌شود:  رئالیسم ابتدایی، رئالیسم سوسیالیستی، واقع‌گرایی انتقادی و رئالیسم جادویی.

این شیوه نخست در شعر نفوذ كرد و بعد به نثر و سایر آثار نیز راه یافت.

از جمله ویژگی‌های این سبك «نوشتن خود به خود» است و آن‌چه به ذهن نویسنده خطور می‌كند، همان را ثبت می‌كند.

اما فراواقع‌گرایی، سورئالیسم یا ابهام گرایی یکی از جنبش‌های معروف هنری در قرن بیستم است.

سورئال یعنی چیزی متفاوت با واقعیت. یعنی دنیایی فرا واقعی که تمام آرمان ها در آن پیاده می‌شود. سورئالیسم نتیجه پرتوقعی انسان هاست.

اما رئالیسم جادویی شاید از نظر لغوی بسیار شبیه با سورئال باشد ولی در حقیقت دو مکتب کاملا جدا هستند. فی‌الواقع رئالیسم یعنی دنیایی واقعی مطابق معیارهای ما از چیزهایی که در این دنیا وجود دارد اما با اتفاقات اعجاب آور و فرا انسانی که برای مردم کاملا عادیست، اتفاقاتی که حتی شاید شما از آن سر در نیاورید.
نظر شما