شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۰۴۶۱۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
رییس فرهنگ‌سرای رسانه در ویژه‌برنامه «فصل رویش» عنوان کرد؛
سومین اجرای ویژه‌برنامه فصل رویش با رویکرد تولید ملی و اقتصاد مقاومتی روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن با تقدیر از ۶ چهره برتر کارآفرینی در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار ‌شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سومین اجرای ویژه‌برنامه «فصل رویش» در روز «اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی» با تجلیل از چهره‌های برتر کار‌آفرینی کشور با حضور مهدی محمدی رییس فرهنگ‌سرای رسانه و با تجلیل از بهروز فروتن کارآفرین برتر در صنعت غذایی، حسین شمس کارآفرین در حوزه رسانه، سید ایمان میری کارآفرین در حوزه  خدمات ارتباطی، محسن اسلامی قرائتی کارآفرین در حوزه فرهنگی، نادر قاضی‌زاده کارآفرین در حوزه نساجی و مجید جوانمرد کارآفرین در حوزه تولید لوازم نظامی، ورزشی و پزشکی، عصر روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.
 
در بنش و نگرش خوبیم اما در رفتار به اصول مهم ضعیف

در ابتدای این مراسم مهدی محمدی، رییس فرهنگ‌سرای رسانه ضمن خوشامدگویی گفت: شاید هیچ کدام از ما که این‌جا نشسته‌ایم به غیر از کسانی که فعالیتی داشته‌اند هیچ‌گاه رضایتی از عمل به موضوعات مهمی همچون کارآفرینی، تولید ملی و اقتصاد مقاومتی نداشته باشیم. هر مفهوم و پدیده‌ای در ابتدا بینش است، سپس تبدیل به نگرش می‌شود و در نهایت به رفتار می‌رسد. ما در دو بخش اول عمدتا اوضاع بدی نداریم. در زمینه بینش، طراحی و تولید فکری مشکل زیادی نداریم کمااینکه امسال در یک اتفاق مبارک علیرغم تمام فشارهایی که وجود داشت، مقام معظم رهبری نام سال را رونق تولید گذاشتند. اگر به عقب هم برگردیم و به سال‌های گذشته نگاه کنیم به نامگذاری سالی با عنوان اصلاح الگوی مصرف می‌رسیم که بسیار دقیق بود و به نظرم دستگاه فرهنگی ما نسبت به این نامگذاری معلول و ناقص عمل کرد.

تفکر تبلیغی صرف و بنرزده به موضوعات، یک آسیب بزرگ فرهنگی

وی ادامه داد: البته سال‌های بعد هم دست کمی از آن سال نداشت چرا که همیشه تفکر تبلیغی صرف و بنرزده به مفاهیم داریم. در حقیقت احساس می‌کنیم هر سالی که نامگذاری می‌شود باید شهر را شلوغ کرده و فقط بنر نصب کنیم که این موضوع سبب شد تا رهبر معظم انقلاب نیز لب به گلایه باز کنند. بنابراین فقط حالت شکلی را رعایت می‌کنیم در حالی که از بنیان به این موضوعات اعتقادی نداریم. مقصر هم خود ما هستیم. البته شاید ما یک فرهنگ‌سرای کوچک با اتمسفر معمول و امکانات اندک باشیم اما بالاخره همین اندک‌ها در کنار هم جمع می‌شود. اگر توجه و جهت‌گیری ما در این موضوعات دقیق باشد طبیعتا همین اندک‌ها نیز اثر و نشانه خود را می‌گذارد و ممکن است باعث تحرک بقیه دستگاه‌های فرهنگی دیگر نیز بشود. ما برای مفاهیم کارآفرینی، تولید ملی، رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و ... در مرحله بینش بسیار خوب عمل می‌کنیم و دقیق هستیم. در مرحله نگرش نیز اتفاقات بدی رخ نمی‌دهد چرا که خیلی زود هر چیزی را مُد می‌کنیم؛ مثلا همه ادارات سربرگ خود را به سال رونق تولید تغییر می‌دهند و همه بنرهای شهر تبدیل به گرامیداشت رونق تولید تبدیل می‌شود اما آن چیزی که صرفا کارآفرینان بدان توجه دارند، رفتار است. شاید افراد معدودی باشند که به این مسئله توجه داشته باشند و تجلی بخشند. مقام مسئول ما در کشور در مرحله بینش کارها را تبیین می‌کند، در مرحله نگرش آن را مد می‌کند و در همه جا درباره‌اش سخنرانی می‌کند اما در مرحله رفتار براساس آن رفتار نمی‌کند. بنابراین نیاز داریم که از مرحله نگرش به رفتار برسیم و در این زمینه کار فرهنگی انجام بدهیم. 

باور داریم هر کارآفرین یک رسانه منحصر به فرد است

وی در مورد اهتمام فرهنگ‌سرای رسانه به برگزاری چنین مراسم‌هایی گفت: علت اصلی که باعث شد این برنامه در جایی مثل فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شود این بود که باور داشتیم هر کدام از این عزیزان که در این نقطه قرار گرفته‌اند یک رسانه منحصر به فرد هستند. امروز می‌خواهیم این افراد را از منظر رسانه بودن و تاثیرگذاری‌شان نگاه کنیم. معتقدم با برگزاری همین جلسات و گفتگو کردن‌ با این افراد فاصله بین نگرش و رفتار کم خواهد شد و می‌توانیم اثرگذاری خوبی در این زمینه داشته باشیم. دیدن جوانان کارآفرین در کنار بزرگان و ریش سفیدان این عرصه بسیار زیباست و برایم افتخار است که در این جلسه حضور دارم. امیدوارم که بتوانیم در آینده نیز جلساتی با چنین آتیه‌هایی برگزار کنیم و این روند را ادامه‌دار ببینیم. 

در ادامه این مراسم بهروز فروتن، کارآفرین باسابقه کشورمان به روی صحنه آمد تا برای حاضران صحبت کند. او بنیانگذار شرکت بهروز است و بیش از ۴۰۰ لوح و تندیس افتخار داخلی و بین‌المللی دریافت کرده است، نخستین سفیر یونیسف در ایران بوده و در سال ۱۳۸۴ بعنوان قهرمان قهرمانان صنعت غذایی انتخاب و تمبر یادبودی نیز به همین مناسبت در ایران منتشر شده ‌است. فروتن تا سال ۱۳۹۰ برای بیش از ۱۵۰۰ نفر در ایران ایجاد شغل کرد و اکنون به صورت داوطلبانه به تولید و آموزش در مناطق جنوب تهران مشغول است. 

نیمه خالی لیوان را ببینید اما مثل نیمه پر عمل کنید

این کارآفرین برتر کشور گفت: بزرگ‌ترین اشکال ما این است که به موضوعات مطرح شده به عنوان یک شعار نگاه می‌کنیم، این‌ها شعار نیست، منشور است. از آن جا که آن‌ها را شعار می‌بینیم، فراموشش می‌کنیم. حرف‌های اقتصادی هیچ‌گاه شعار نیست و تغییر هم نمی‌کند. همیشه گفته می‌شود که نیمه پر لیوان را ببینید اما من به شما توصیه می‌کنم که نیمه خالی لیوان را ببینید اما مثل نیمه پر عمل کنید. بنابراین سیاه‌نمایی نکنید. بگذارید آماری بدهم چرا که آمار علم عدد و رقم است. البته گفته می‌شود که نباید به گذشته نگاه کرد و آن شبیه به آینه پشت است که باید هرازگاهی نگاهی بدان داشته باشید و مسیر اصلی در جلوی شما است. 

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب ۲۵ میلیون تن تولید محصولات غذایی و کشاورزی داشتیم و امروز بیش از ۱۲۰ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داریم؛ در ابتدای انقلاب ۳۸ میلیون جمعیت داشتیم و امروز ۸۰ میلیون جمعیت داریم. بنابراین پیشرفت کرده‌ایم. در زمینه این محصولات کشاورزی گفته می‌شود که آب نداریم اما من به شما می‌گویم که کمبود آب نداریم، کمبود مدیریت در منابع آب داریم. من زاده کارهای فرهنگی و کشاورزی هستم و حرف بدون آمار به شما نمی‌زنم. اگر به همین روند جلو برویم، در چند سال آینده تولیدات ما به بیش از ۳۰۰ میلیون تن می‌رسد و جمعیت ما ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد. البته در این که بد مصرف می‌کنیم و ضایعات ما زیاد است صحبت نمی‌کنم و این ایرادی است که وجود دارد. 

صنایع دستی و کشاورزی بسیار ارزشمندتر از نفت و گاز است

فروتن با اشاره به وابستگی کشور به نفت گفت: می‌گویند که باید نفت بفروشیم تا هزینه‌هایمان دربیاید. دقت داشته باشید که نفت سرمایه است و هزینه نیست. پس معادن تجدیدپذیر و کشاورزی و صنایع دستی چه می‌شود؟ من می‌خواهم بگویم که اندیشه‌های نو، صنایع دستی، کشاورزی، صنایع تجدیدشونده بسیار بیشتر از نفت و گاز ارزشمند است. نفت و گاز خوب است اما سرمایه برای نسل های بعدی است. باید امروز را دربیابیم. با تمام تجربه‌ای که در این چند ده سال داریم به شما می‌گویم که یاس و ناامیدی شایسته انسان مسلمان نیست؛ نه تنها مسلمان بلکه انسان نباید هیچ‌گاه نباید ناامید شود. امید آخرین حربه انسانی است که خود را بنده خداوند می‌داند. سختی‌ها فراوان است اما معتقدم که باید هر چیزی را ساخت و با غرزدن کاری جلو نمی‌رود. 

ارتقا پیدا کنید تا تغییر حاصل شود

مدیرعامل شرکت بهروز گفت: اعتقادی به انتقاد ندارم، انتقاد یعنی تخریب اما به نقد اعتقاد دارم. من نظام مدیریتی کشور را به نقد می‌کشم اما تخریب نمی‌کنم. صحبت از ۳۰۰ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی زدم؛ خیلی عدد بالایی نیست چرا که هر کدام از استان‌های ما می‌تواند تغذیه کل جمعیت ایران را تامین کند. ما پیشرفت خوبی داشتیم اما کافی نبوده است، این نقد من به دولت است. چرا کافی نبوده است؟ به این دلیل که خود را باور نداشتیم. می‌خواهم به عنوان پدر توصیه‌ای به شما داشته باشم؛ اگر می‌خواهید آینده خوبی داشته باشید فرزندان خود را باغیرت بار بیاورید. در فصل مدیریتی امروز مرد و زن معنا ندارد. به عبارت بهتر جنسیت در مدیریت وجود ندارد؛ باید به فرزندان خود کار یاد بدهید. در جلسات انگیزشی می‌گویند تغییر کنید اما من به شما می‌گویم که تغییر کردن بی‌معنا است بلکه باید ارتقا پیدا کنید و اگر ارتقا پیدا کنید تغییر هم خواهید کرد. توصیه من به شما این است که به فرزندان خود مهارت یاد بدهید، از آنان کار بکشید و در مقابل کاری که می‌گیرید هزینه بدهید. حتی اگر کاری ندارید، بیگاری بهتر از بیکاری است. بیگاری یعنی کارکردن بدون مزد؛ ایراد ندارد. تغییر در زندگی من و شما ایجاد نمی‌شود مگر آن که ارتقا پیدا کنیم و باور کنیم که این سرزمین با تمام سختی‌ها باید پیشرفت کند. باید خودمان کشور را توسط خودمان و با همکاری یکدیگر درست کنیم. 

مشاغل متعدد را برای فرزندان خود تشریح کنیم و اجازه بدهیم خودشان انتخاب کنند

وی توصیه‌ای به پدر و مادرها داشت: یک چیزی در جامعه ما مغفول مانده است و آن هم این است که بچه‌های ما یا باید دکتر شوند یا مهندس. این حرف‌ها نتیجه از عشق هیجانی است و غلط است. بهترین راه برای آینده ما این است که آموزش های‌ مهارتی را از کودکی آغاز کنیم. باید مشاغل متعدد را برای فرزندان خود تشریح کنیم و اجازه بدهیم خودش انتخاب کند. اکنون فقر نیروی انسانی کشور ما در کارگر نیست، در مهندس و دکتر هم نیست بلکه کمبود ما در این زمینه است که تکنسین نداریم. این موضوع به این دلیل است که نظام بیمه‌ای ما تعریف کرده است که حقوق یک سر کارگر کمی بیشتر از کارگر است. این موضوع در حالی است که در اروپا می‌گویند حقوق یک تکنسین باید کمی کمتر از یک مهندس باشد. فقر این موضوع در کشورما باعث می‌شود که همه تلاش کنند بروند درس بخوانند تا مهندس شوند. حال مهندس می‌شود اما می‌رود و در اسنپ کار می‌کند. به همین دلیل است که می‌گویم باید به بچه‌ها از کودکی مهارت یاد بدهید. 

بهروز فروتن در پایان گفت: اکنون کشور ما کسالت دارد؛ کاری به دلیلش ندارم اما برای این که رفع کسالت شود باید خودمان عملی انجام بدهیم که پیش خود و خدای خود راضی باشیم. هر کس در هر جایی که منشا یک کار اقتصادی است باید سوگند بخورد که به درستی کار و تلاش کند. 

تجلیل از ۶ کارآفرین برتر کشور، محسن اسلامی، ۲۲ سال سابقه در حوزه گردشگری

در بخش بعدی برنامه،‌ نوبت به تجلیل از چهره‌های برتر کارآفرینی رسید. اولین شخصی که برای تجلیل به روی صحنه دعوت شد، محسن اسلامی قرائتی بود. او هم‌اکنون رئیس موسسه فرهنگی، آموزشی و خدمات جهانگردی صبای سحر با بیش از ۲۲ سال سابقه است و یکی از چهره‌های برتر کارآفرینی کشور با ایجاد بیش از ۲۵ هزار شغل به شمار می‌رود. در سابقه کاری او مسئولیت‌های اقتصادی، فرهنگی و عمرانی زیادی همچون معاون سازمان عمران کیش، مدیر عامل کارخانه فخر ایران، مدیر عامل کارخانه کفش اطمینان، معاونت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و ... دیده می‌شود. این فعال اقتصادی و چهره برتر کارآفرینی در زمینه جذب گردشگر و توریست فعالیت دارد. 
محسن اسلامی پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس خود در سخنانی کوتاه گفت: خیلی خوشبخت هستم که پس از 20 سال به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگشتم و به عنوان مهمان این‌جا حضور دارم. کار ما در حوزه کارآفرینی از زمانی آغاز شد که کار دولتی را کنار گذاشتیم. خاطرم هست زمانی که می‌خواستم از سازمان بیرون بیایم، رئیس وقت به من گفت کارهایی که شما می‌خواهید انجام بدهید، کارهای دولت است؛ گفتم دولت غیرت ندارد که چنین کارهایی را انجام دهد. من با فروش منزل مسکونی خودم موسسه صبای سحر را ۲۲ سال پیش تاسیس کردم و در این مدت 25 هزار نفر را مشغول کردم و به آنان فناوری یاد دادم. همانطور که اشاره شد حلقه مفقوده ما تکنسین بین کارگر و مهندس است.
 
وی ادامه داد: ما برخلاف نظام تعلیم و تربیتی خود آموزش‌های مهارتی را یاد می‌دهیم. مهارت‌هایی که باعث می‌شود افراد بتوانند سرکار بروند. در این سال‌ها با تشکیلات مختلف دولتی در حوزه گردشگری کار کردیم و ماحصل آن دو طرح شده است که در همین جا اعلام آمادگی می‌کنیم همراه با فرهنگسرای رسانه و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام بدهیم. یکی در حوزه شهری است و نامش کلینیک کارآفرینی است و باعث می‌شود که در خود محلات کارآفرینی را آموزش بدهیم. دیگری نیز کارآفرینی در حوزه گردشگری برای روستاها است. این که روستاییان را از طریق آموزش‌های از راه دور همراهی کنیم و بهشان آموزش بدهیم که چگونه در محل خود کار ایجاد کنند بدون این که بخواهند به شهرها مهاجرت کنند. این طرح برای اشتغال ۱۲۰ هزار نفر در سال آماده شده است و هیچ بودجه دولتی نمی‌خواهد. 

سید ایمان میری، مدیرعامل های‌وب با ۳۱ دفتر استانی

نفر بعدی که برای تقدیر و تجلیل دعوت شد، سید ایمان میری بود. این جوان خوش‌آتیه را باید جز ۱۰ کارآفرین برتر کشور بدانیم. او مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت داده گستر عصر نوین (های‌وب) است. او در زمینه خدمات‌رسانی اینترنتی فعالیت دارد و با تلاش‌های خود بیش از چند هزار نفر را در زمینه ارتباطات شاغل کرده است. شرکت های‌وب دارای ۳۱ دفتر استانی در سراسر کشور است و با ۸۰۰ مرکز مخابراتی در اکثر استان‌های کشورمان سرویس‌های مختلف شبکه‌ای را ارائه می‌دهد. 

وی پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس خود گفت: از صحبت‌های آقای فروتن بسیار استفاده کردم. بنده ۱۸ سالی است که در زمینه صنایع جدید کار می‌کنم و معتقدم براساس شرایطی که کشورمان دارد، بیش از هر چیز نیاز به همدلی دارد و واقعا معضل اصلی کشور در این شرایط این است که یک نظام یکپارچه نداریم که ید واحده‌ای شده و موضوعات را دنبال کند. مساله بسیار مهمی وجود دارد و نمی‌دانم چرا بسیاری هنوز به اهمیت آن پی نبرده‌اند و آن هم مساله آموزش است. ما واقعا ضعف در آموزش داریم؛ علیرغم این که کشور ما جوانان زیادی دارد، مشکل مهارت بسیار جدی است. برای مثال باید عرض کنم که برای جذب ۴۰۰ نفر نیروی جدید بیش از ۴ هزار نفر رزومه پر می‌کنند اما در انتها به ۵۰ نفر می‌رسید که برای آن افراد هم باید۲۰۰ – ۳۰۰ ساعت آموزش فشرده بگذارید. 

وی تاکید کرد: باید از فرهنگ‌سرای رسانه به دلیل برگزاری این مراسم تشکر کنم. برگزاری چنین برنامه‌هایی باعث می‌شود که افراد بتوانند کارآفرینی کنند. مشکل اصلی کشور اشتغال است و اگر آن حل نشود خیلی از چیزهای دیگر دچار مشکل می‌شود. اگر انشاالله اشتغال پایدار ایجاد شود بسیاری از مشکلات دیگر حل خواهد شد. 

نادرقاضی‌زاده، مبدع پوشاک نانو و کارآفرین عرصه نساجی

سومین کارآفرینی که برای تقدیر دعوت شد، نادر قاضی‌زاده اولین تولیدکننده البسه نانو در کشور و کارآفرین برتر کشورمان بود. این چهره برتر کارآفرینی کشور اولین کسی است که پوشاک با تکنولوژی نانو تولید کرده و با تاسیس شرکت نانو بنیتا بیش از هزار شغل جدید در نساجی کشور ایجاد کرده است. نادر قاضی‌زاده چندی پیش و برای اولین بار از محصولات خود شامل، چادر و پیراهن نانو در فرهنگسرای رسانه رونمایی کرد و با استقبال زیادی روبه‌رو شد. 

او پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس خود گفت: رسانه خدمتگزار صدیق جامعه است و می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که در جامعه ما است را حل کند. به امید روزی که نساجی ما همانند قدیم بتواند شکوفا شود و هم‌اندازه نفت درآمد برای کشور کسب کند. ما در زمینه نساجی، کشاورزی و صنایع دستی قدرت زیادی داریم و می‌توانیم با کمی تلاش کارمان را پیش ببریم و آن را از مشکلات امروز بیرون بیاوریم. ما نباید با کسانی که می‌خواهند این انقلاب را خراب کنند کار داشته باشیم؛‌ باید کارمان را به صورت صحیح و درست برای کشورمان انجام بدهیم. 

حسین شمس، مدیرعامل اولین استارتاپ اینترنتی در کشور

کارآفرین دیگری که برای تقدیر دعوت شد، حسین شمس بود؛ او اولین استارتاپ اینترنتی در کشور را راه‌اندازی کرده است و با ارائه 3 محصول مقام اول در جشنواره وب و موبایل را کسب کرده است. حسین شمس مدیرعامل استارتاپ جار است و با فعالیت در زمینه‌های رسانه‌ای تاکنون مشاغل زیادی ایجاد کرده است. 

وی پس از دریافت لوح تقدیر و تندیس خود گفت: در ۱۵ سال تلاش کردم که درس پس بدهم و هنوز هم در حال تلاش کردن هستم. دو فاکتور اصلی که بیشترین کمک را به من کرده است، صبر و امید بوده و معتقدم با صبر، امید و پشتکار می‌توان جلو رفت و نتیجه گرفت. 

نفر برتر پنجم، مجید جوانمرد، کارآفرین در تولید لوازم نظامی، ورزشی و پزشکی بود. او از پیشکسوتان عرصه کارآفرینی است و سال‌ها است در این زمینه فعالیت ویژه دارد. 

تقدیر ویژه از چهره ماندگار کارآفرینی کشور؛ ۶۰ سال سابقه کاری در صنعت

در نهایت نوبت به تقدیر از چهره ویژه این نشست یعنی بهروز فروتن رسید، این کارآفرین برتر که سابقه طولانی فعالیت در صنایع مختلف کشور را دارد یکی از چهره‌های بین‌المللی در زمینه کارآفرینی است و جز نخبگان کشور در این عرصه به شمار می‌رود او مدیرعامل شرکت محصولات غذایی بهروز است و با کارآفرینی برای بیش از هزاران نفر سهم به سزایی در ایجاد اشتغال در کشور دارد. دریافت بیش از ۴۰۰ لوح و تندیس افتخار داخلی و بین‌المللی، نخستین سفیر یونیسف در ایران بوده انتخاب به عنوان قهرمان قهرمانان صنعت غذایی گوشه‌ای از افتخارات بهروز فروتن است. 

این کارآفرین نمونه در سخنانی کوتاه بیان داشت: ایران مظهر صنعت و علم است و مهمترین افراد در دنیا ایرانی هستند. باید خودمان را باور داشته باشیم، پشتکار داشته باشیم و بر خداوند توکل کنیم. 

سومین اجرای ویژه‌برنامه «فصل رویش» که به یکی از نشان‌های سازمان فرهنگی هنری تبدیل شده است، با تقدیر از رویش‌های انقلاب اسلامی در حوزه کارآفرینی در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار ‌شد.

نظر شما