شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۰۴۶۳۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
مراسم جشن سه سالگی کانون بانوی فرهنگ و آیین اختتامیه مسابقه «کلمات روضه‌خوان» شنبه سوم اسفند در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه مسابقه «کلمات روضه‌خوان» شنبه سوم اسفند با حضور منیژه آرمین و احسان عباسلو، استادان نویسندگی و داوران مسابقه کلمات روضه‌خوان در جمع اعضای کانون بانوی فرهنگ فرهنگسرای انقلاب اسلامی حاضر شدند و پیش از آغاز مراسم اختتامیه به نقد و بررسی و ارائه نکات آموزشی داستان‌های ارائه شده به مسابقه «کلمات روضه خوان» پرداختند.

با آغاز آیین اختتامیه، سارا عرفانی، دبیر کانون بانوی فرهنگ به دعوت مژده لواسانی، مجری این نشست، پشت تریبون رفت و به ارائه گزارشی از فعالیت این کانون پرداخت و گفت: کانون بانوی فرهنگ از ابتدا و سه سال پیش کار خود را شروع کرد. هدف از این آغاز به کار همگرایی و هم‌افزایی نویسندگان زن بود. ما تفکیک جنسیتی نداشتیم، صرفا به این دلیل که ممکن بود مادران سخت‌تر در این برنامه‌ها حضور داشته باشند، سعی در تسهیل برنامه داشتیم، حتی گاهی سعی‌مان این بود اتاق بازی کودک و مهدکودک هم کنار نشست‌ها هماهنگ شود.

نویسنده کتاب پنجشنبه فیروزه‌ای در ادامه بیان کرد: برای ارتقای هرچه بیشتر قلم خانم‌ها، استادان نویسنده گردهم آمده‌اند و بی‌چشم داشت تلاش می‌کنند تا بانوان علاقه‌مند به نوشتن پیشرفت داشته باشند و در کنار یکدیگر قدرت نویسندگی خود را افزایش دهند.

در ادامه نماهنگی از فعالیت سه ساله کانون به نمایش در آمد و کیک جشن سه سالگی کانون بانوی فرهنگ با حضور دبیر این کانون، احسان عباسلو و منیژه آرمین، اساتید نویسندگی، یوسف بالو، رییس فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی، حامد طراحی، رییس مرکز مشارکت‌ها و سیدمحمدحسن ساداتی، رییس واحد آفرینش سازمان فرهنگی هنری شهرداری برش خورد.

در ادامه این آیین، قاسم صرافان به شعرخوانی پرداخت و آمنه اسماعیلی از اعضای کانون بانوی فرهنگ، خاطره نگاری سه سال فعالیت این کانون را قرائت کرد.

خوانش بخشی از کتاب «دخترخاله‌ها» توسط هنرمند نوجوان، مطهره مومن زاده، بخش بعدی این مراسم بود. در ادامه با حضور جمعی از اعضای کانون، این کتاب که بهمن ماه گذشته به قلم نیلوفر مالک از اعضای کانون و توسط انتشارات قدیانی به چاپ رسیده و حاصل تلاش‌های این کانون بانوی فرهنگ است، رونمایی شد.

در بخش بعدی مراسم، فائضه غفار حدادی، نویسنده و از اعضای کانون به خوانش تجربه نگاری فعالیت سه ساله کانون پرداخت.

در ادامه نیلوفر مالک، بیانیه هیات داوران نخستین دور مسابقه «کلمات روضه‌خوان» را قرائت و اعلام کرد داوران پنج اثر این مسابقه را برگزیده و شایسته تقدیر دانسته‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: نوشتن داستان کوتاه ، ساده نیست. سادگی عنصری از داستان کوتاه است، اما ماهیت آن نیست. داستان قواعد و سختی‌های خود را دارد، کوتاهی و کوچکی را ساده نبینیم. داستان‌نویس باید از تکرار داستان‌های مشابه دوری گزیند. خلاقیت کلید هر داستان و بلکه ذات آن است. متأسفانه خلاقیت در فرم و محتوا در عموم داستان‌ها کم‌رنگ بود.

در این مراسم راضیه سلیمی از مازندران، زینب گلستانی از آبادان و مهدیه مظفری از تهران صاحبان سه اثری بودند که توسط هیات داوران شایسته تقدیر شناخته شدند اما داوران این مسابقه هیچ اثری را به عنوان برگزیده رتبه نخست، معرفی نکردند و مشترکا از امیر شادپور از خوزستان و فائضه غفار حدادی به عنوان رتبه دوم تقدیر کردند.

در پایان شرکت کنندگان در این مراسم عکس یادگاری گرفتند و به طور رسمی چهارمین سال فعالیت کانون بانوی فرهنگ، آغاز شد.

فاطمه سلیمانی ازندریانی، فاطمه دانشور جلیل، رقیه مهری، فرشته امیری، سارا شجاعی و هادی ناصری، مدیر کل کتابخانه‌های تهران از مهمانان این نشست بودند.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از آثار چاپ شده اعضای کانون بانوی فرهنگ به نمایش درآمد که با استقبال خوب شرکت کنندگان همراه بود. 

نظر شما