جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۲
کد خبر: ۱۰۴۶۶۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
در مراسم یادبود مرحوم شیخ‌الاسلام در فضای مجازی مطرح شد
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی تصویری که در مراسم یادبود مرحوم شیخ‌الاسلام در فضای مجازی پخش شد، از دست دادن شیخ‌الاسلام را ضایعه بزرگی برای همه دوستداران مقاومت دانست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم یادبود سفیر قدس مرحوم حسین شیخ‌الاسلام روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند ماه به صورت مجازی در شبکه‌های اجتماعی برگزار شد. در این مراسم که در نمازخانه سازمان فرهنگی هنری تصویربرداری و از سایت‌ها و صفحات متعدد در فضای مجازی به صورت زنده پخش شد، آیت‌الله محمدحسن اختری، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه، مرتضی سرمدی قائم‌مقام وزیر امور خارجه، صادق حسین جابری انصاری معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه و حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور داشتند. 

آیت‌الله اختری: مرحوم شیخ‌الاسلام یکی از شخصیت‌های برجسته سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود

آیت‌الله محمدحسن اختری نخستین سخنران مراسم بود که با گرامی‌داشت یاد شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و جانباختگان ویروس کرونا، عنوان کرد: به طور ویژه برای مرحوم حسین شیخ‌الاسلام مردی آگاه، مدیر، مدبر، شجاع و ایثارگر طلب مغفرت می‌کنیم. برای انسان بسیار سخت و سنگین است که در سوگ عزیزانش صحبت کند. آشنایی این حقیر با مرحوم شیخ‌الاسلام از سال ۱۳۶۴ آغاز شد. این مصیبت جانگداز و غم از دست دادن این برادر بزرگوار را به مقام معظم رهبری، بازماندگان و به ویژه همسر گرامی و فرزندان مرحوم شیخ‌الاسلام تسلیت عرض می‌کنم. مسئولیت ایشان از دوران ریاست جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آغاز شد و به همین دلیل ارتباط خوبی با مقام معظم رهبری داشتند.

ظریف: از دست دادن شیخ‌الاسلام برای همه دوستداران مقاومت ضایعه بزرگی است

وی افزود: همچنین درگذشت آقای شیخ‌الاسلام را به دبیر کل حزب‌الله لبنان آقای سید حسن نصرالله تسلیت می‌گویم. این مشیت خداوند بود که درگذشتشان به این شکل باشد و کسانی که دوستدار ایشان بودند، از حضور در مراسم ترحیم و ابراز ارادت به این برادر بزرگوار محروم شوند. آقای شیخ‌الاسلام ویژگی‌های خاصی در انجام مسئولیت‌هایش داشت و یکی از شخصیت‌های برجسته سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود. ایشان چهره‌ای مؤثر، مفید و از بنیانگذاران ارتباطات خارجی جمهوری اسلامی ایران با همه دولت‌ها بود. آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران از جمله کسانی هستند که با ایشان ارتباط کاری نزدیکی داشتند و سیاست خارجی جمهوری اسلامی را در راستای منویات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری پیش می‌بردند. 

آیت‌الله اختری حمایت از مقاومت و توسعه و قدرت دادن به حزب‌الله را یکی از خدمات مهم مرحوم شیخ‌الاسلام دانست و گفت: شکوه و عظمتی که امروز جبهه مقاومت در جهان دارد، مدیون تلاش‌های ایشان است. آقای شیخ‌الاسلام نگاه خاص و عمیق و تاکید ویژه‌ای در مقابله با آمریکای جنایتکار و رژیم کودک کش اسرائیل داشت و ویژگی دیگرشان تدین، باور و ایمانی بود که به خداوند و اهل بیت عصمت و طهارت داشت. از خداوند برای ایشان و همه کسانی که با این بیماری از دنیا رفتند، طلب آمرزش می‌کنیم و امیدواریم خداوند آنها را با پیامبر و خاندانشان محشور کند. 

ظریف: از دست دادن شیخ‌الاسلام برای همه دوستداران مقاومت ضایعه بزرگی است

در ادامه پیام تصویری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به این مراسم پخش شد. ظریف در این پیام عنوان کرد: حسین شیخ‌الاسلام دوست خوبی برای همه ما بود و بیش از هر چیز، اخلاص و صداقتش برای ما الگو بود. یک نفر را در وزارت خارجه نمی‌شناسم که حسین شیخ‌الاسلام را دوست نداشته باشد و از او به عنوان یک انسان پاک، شجاع و مجاهد یاد نکند. دوستی من با ایشان یک سال قبل از انقلاب اسلامی آغاز شد. عشق به امام(ره) از همان روز در دل ایشان بود و با همان عشق به امام(ره) و شهیدان پیوست. مرحوم شیخ الاسلام در تسخیر لانه جاسوسی نیز نقش ویژه‌ای داشت و پس از آن، همه کسانی که از دانشکده وزارت امور خارجه فارغ‌التحصیل شدند، او را برادر بزرگ خودشان می‌دانند. 

ظریف: از دست دادن شیخ‌الاسلام برای همه دوستداران مقاومت ضایعه بزرگی است

وی اضافه کرد: همه ما این سعادت را داشتیم که یک فرد مخلص را درک کنیم و او در همه مسئولیت‌هایی که داشت، با اخلاص کار می‌کرد. امروز خانواده وزارت امور خارجه و حتی کسانی که با او اختلاف نظر داشتند، عزادارش هستند. نقش ایشان در شکل دهی به مقاومت و باور به خود و توان مردم منطقه بی‌بدیل بود و از دست دادن او برای همه دوستداران مقاومت ضایعه بزرگی است. این مصیبت را به مردم و خانواده شیخ‌الاسلام تسلیت می‌گویم و امیدوارم راه ایشان پررهرو باشد. 

سرمدی: مقاومت بخشی از وجود حسین شیخ‌الاسلام بود

در ادامه مرتضی سرمدی قائم‌مقام وزیر امور خارجه، درگذشت حسین شیخ‌الاسلام را مصیبتی بزرگ دانست و گفت: آشنایی بنده با ایشان به سال ۱۳۶۰ باز می‌گردد. ایشان آن زمان در وزارت امور خارجه مرا به کار دعوت کرد و از همان موقع شاهد بودم که او بدون خستگی و به صورت شبانه‌روزی مشغول به کار در عرصه سیاست خارجی بود. این پرکاری در باور ایشان به انقلاب اسلامی ریشه داشت و در آن سال‌ها مسائل و مشکلات کشور در این حوزه بسیار زیاد بود. همان سال حسین شیخ‌الاسلام نذر کرده بود که یک سال روزه باشد و با این وجود، با علاقه کار می‌کرد. 

ظریف: از دست دادن شیخ‌الاسلام برای همه دوستداران مقاومت ضایعه بزرگی است

وی افزود: تدین ایشان در بین همه ما مشهور بود و گفتار و رفتارش برخاسته از اعتقاداتش بود و می‌توان گفت مقاومت بخشی از وجود حسین شیخ‌الاسلام بود. او یک انسان متواضع و فروتن بود که هرگز از موضع بالا با همکارانش برخورد نمی‌کرد و در عین حال در مدیریت، نمونه بود و در پرورش دادن مدیران و القای اعتماد و خودباوری به همکارانش روش ویژه‌ای داشت. ارتباطاتش با مسئولان رده‌بالای نظام برایش هیچ‌گاه مایه فخرفروشی نبود و از این ارتباط فقط در جهت حل مشکلات کشور در عرصه سیاست خارجی بهره می‌برد. درگذشت حسین شیخ‌الاسلام را به خانواده مکرم او تسلیت می‌گویم. 

متکی: حسین شیخ‌الاسلام هیچ‌گاه دنبال بازاریابی سیاسی نبود

منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با تشکر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برگزاری این مراسم گفت: سخن گفتن درباره مرحوم حسین شیخ‌الاسلام سهل و ممتنع است. او از مومنانی بود که چهره‌شان در سوره مومنون تصویر می‌شود و مصداق این آیات در زندگی این عزیز سفرکرده مشهود است. حسین شیخ‌الاسلام مرد اجماع‌سازی بود و همه را حول یک محور متحد می‌کرد. هرگز دیده نشد که در وزارت امور خارجه حاضر باشد و در نماز جماعت شرکت نکند. این یک تصمیم در او بود و یک عادت نبود. او مسلط به عادت شده بود.

ظریف: از دست دادن شیخ‌الاسلام برای همه دوستداران مقاومت ضایعه بزرگی است

وی با اشاره به اینکه کاریزمای آقای شیخ‌الاسلام در حد بسیار بالایی بود و حتی مخالفان ایشان جذبش می‌شدند، تصریح کرد: ایشان از سال‌ها پیش جلساتی داشتند که من توفیق حضور در آن را داشتم. افراد با گرایش‌های گوناگون در جلسات حضور می‌یافتند و نخ تسبیح جلسه حسین شیخ‌الاسلام بود. او همیشه آخرین کسی بود که در جلسه صحبت می‌کرد، برای اینکه همه نظرشان را بگویند و به همین دلیل، افراد با شور و شوق بسیار در این جلسات حاضر می‌شدند. او در زندگی فردی‌اش هم همه چیز را در حد عالی و مثال‌زدنی داشت. امروز دوستانش می‌گویند که حتی یک بار دروغ و بدگویی از دیگران از او نشنیده‌اند و می‌گویند در مقابل نظر مخالف با تواضع روبه‌رو می‌شد.

متکی اضافه کرد: ایشان در حضور منطقه‌ای ید طولایی داشت و در شکل‌گیری و تقویت محور مقاومت در منطقه اهتمام ویژه‌ای داشت. موضع او در مورد فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی خلل‌ناپذیر بود و به جرئت در مقابل بحث انحرافی ملت اسرائیل که چند سال قبل مطرح شد، ایستاد. حسین شیخ‌الاسلام هرگز موضع فروشی نکرد و هیچ‌گاه دنبال بازاریابی سیاسی نبود. امروز دیپلمات‌های ما بیش از هر زمان دیگری به آموختن از آقای شیخ‌الاسلام نیازمندند و به خانواده، آشنایان، دوستان و همکاران ایشان تسلیت می‌گویم.

در پایان این مراسم محمدعلی شیخ‌الاسلام فرزند مرحوم شیخ‌الاسلام از کسانی که برای درگذشت وی پیام تسلیت صادر کردند و از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برگزاری این مراسم تشکر کرد. قرائت قرآن کریم توسط کریم منصوری قاری بین‌المللی و ذکر مصیبت به مناسبت سالروز وفات حضرت زینب(س) بخش‌های دیگر مراسم بود.

ظریف: از دست دادن شیخ‌الاسلام برای همه دوستداران مقاومت ضایعه بزرگی است
مطالب مرتبط
نظر شما