سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۸
کد خبر: ۱۰۴۷۹۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
با حضور قاسمعلی فراست نویسنده و منتقد ادبی انجام شد
برنامه «زندان شیرین» به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی، کشف فرصت‌ها در دوران قرنطینه با حضور قاسمعلی فراست نویسنده و منتقد ادبی و به همت فرهنگ‌سرای گلستان در فضای مجازی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برنامه «زندان شیرین» به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی، کشف فرصت‌ها در دوران قرنطینه با حضور قاسمعلی فراست نویسنده و منتقد ادبی و به همت فرهنگ‌سرای گلستان در فضای مجازی برگزار شد. قاسمعلی فراست در اولین برنامه «زندان شیرین» گفت: این روزها که بیشتر مردم در خانه می‌مانند تا شیوع کرونا مهار شود، بیشتر به زندان فکر می‌کنم. البته شرایط کنونی ما با زندان بسیار متفاوت است، چرا که آنجا نه از روزنامه و کتاب نه از فضای مجازی و هوای آزاد خبری نیست، اما خواستم بدترین شرایط را در ذهنمان تصور کنیم تا متوجه شویم به راستی چه میزان از وقت خود را بهینه می‌گذرانیم.

خالق کتاب نخل‌های بی‌سر در ادامه گفت: وقتی به برخی کتاب‌هایی که خواندم فکر کردم، متوجه شدم در زندان‌ها در شرایطی سخت و ناگوار به نگارش در آمدند. جواهر لعل نهرو کتاب خود را با عنوان «نگاهی به تاریخ جهان» در سه جلد قطور با سه ویژگی تاریخی بومی، تحلیلی و توضیحی و نگارشی ساده برای جوانان و نوجوانان در زندان به رشته تحریر در آورد. این کتاب با ترجمه محمود تفضلی سال ۱۳۸۸ از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

وی درباره کتاب پرتوی از قرآن اثر آیت‌الله سید محمود طالقانی گفت: این کتاب تفسیر ۶ جلدی از قرآن کریم است که در مقدمه به تفسیر سوره حمد پرداخته و تفسیر سوره‌های بقره، آل عمران، طارق، اعلی و نساء در جلدهای دیگر کتاب آمده است.

وی رمان معروف پاپیون اثر هانری شارپر را برگرفته از داستان زندگی نویسنده دانست و گفت: این کتاب در سال ۱۹۶۹ منتشر شد. داستان این اثر روایت اتهام کشتن یک فروشنده مرد توسط هانری است که او منکر قتل می‌شود و در نهایت به زندانی در ناحیه گویان شمال شرقی آمریکای جنوبی منتقل می‌شود. پس از مدتی فیلم پاپیون بر اساس این کتاب در ژانر درام جنایی بیوگرافی به کارگردانی فرانکلین جی شافنر محصول سال ۱۹۷۳ فرانسه و آمریکا ساخته شد.

فراستی در معرفی دو کتاب دیگر گفت: «قطار نیمه شب» ترجمه امیر عشیری روایتگر ماجراجویی‌های شخصی به نام رامین و اعضای سازمان جاسوسی فرانسه است که در دوران جنگ سرد و اوج دشمنی‌های شوروی و غرب مأمور یافتن یک جاسوس دوجانبه روسی به نام کنستانتین می‌شود. همین طور کتاب «بعد از عروسی چه گذشت» از رضا براهنی در زندان در شرایط رنج‌آور به رشته تحریر در آمده است.

فراست کلیدر اثر محمود دولت‌آبادی را کتابی دانست که به سبک واقع‌گرایی با داستان یک خانواده ایرانی فضای ملتهب سیاسی ایران پس از جنگ جهانی دوم بین سال‌های ۱۳۲۷-۱۳۲۵ را به تصویر می‌کشد و بخش‌های زیادی از این کتاب در زندان نوشته شد.

این نویسنده و منتقد ادبی در ادامه به معرفی کتاب‌های دیگری از این دست با نام‌های ورق پاره‌های زندان اثر بزرگ علوی، کتاب علی‌محمد افغانی به نام شوهر آهوخانم، کنت مونت کریستو رمان معروف الکساندر دوما و آن بو اثر صنع الله ابراهیمی نویسنده مصری پرداخت و استفاده بهینه این افراد از وقت خود به بهترین صورت ممکن را بسیار مغتنم دانست.

ویژه‌برنامه مجازی «زندان شیرین» با رویکرد معرفی و خوانش کتاب و همچنین معرفی نویسندگان با حضور استادان برجسته ادبی و منتقدان و نویسندگان به همت فرهنگ‌سرای گلستان برای ارائه خدمات فرهنگی به شهروندان در فضای مجازی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای بهره بردن از فایل‌های تصویری و صوتی تولیدشده در این خصوص می‌توانند از طریق فضای مجازی و اینستاگرام فرهنگ‌سرای گلستان به نشانی golestan.farhangsara ما را دنبال کنند. 
نظر شما