پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۹
کد خبر: ۱۰۴۸۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
فرهنگ‌سرای سرو برنامه «ضیافت نور» را با هدف شناساندن رسوم و آیین‌های روزه‌داری در کشورهای گوناگون مسلمان در فضای مجازی منتشر می‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگ‌سرای سرو برنامه «ضیافت نور» را با هدف شناساندن رسوم و آیین‌های روزه‌داری در کشورهای گوناگون مسلمان در فضای مجازی منتشر می‌کند. این برنامه از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز شده و در صفحه اینستاگرام فرهنگ‌سرای سرو به نشانی farhangsara_sarv قابل دسترسی است. 

تنوع رسوم و آیین‌های روزه‌داری در کشورهای گوناگون مسلمان، زیبایی خاصی را به فضای معنوی و روحانی این ماه می‌بخشد. نحوه اجرای مراسم افطاری، سحری و دیگر سنت‌ها در مناطق گوناگون دنیا با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد که این تنوع را می‌توان نشأت گرفته از شرایط اقلیمی و تفاوت ویژگی‌های اجتماعی جوامع گوناگون دانست. 

برای مثال از سنت‌های کشور ترکیه در ماه رمضان، سنت چاوش‌خوانی است که بر اساس سنتی دیرینه، «سحرخوان‌ها» (چاوش‌خوان) به خیابان‌ها و کوچه‌ها آمده و برای بیدار کردن مسلمانان در هنگام سحر و اقامه نماز آواز سر می‌دهد و بعد از اقامه نماز صبح مسلمانان به قرائت قرآن می‌پردازند.

در کشور تاجیکستان نیز جمله «رمضان مبارک» تا آخر این ماه بین تاجیک‌ها رد و بدل می‌شود و آیین موسوم به «رب من» از معروف‌ترین و رایج‌ترین شعائر تاجیک‌ها در این ماه است که تا حد زیادی توانسته در ۸۰ سال حاکمیت کمونیست که مخالف هر گونه شعائر دینی بود، سنت‌های رمضان را حفظ کند.

طاباغ اوروجی، اوباش دان و قاباخلاما نیز از سنت‌های قدیمی آذری زبان‌های ایران است که درماه مبارک رمضان معمول است.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر از این برنامه می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۷۸۶۲۷۷ (کتابخانه سرو) تماس بگیرند.
نظر شما