پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۰۴۹۲۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
آیین پایانی نخستین جشنواره سراسری شاهنامه‌پژوهی همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان و ادب پارسی با مشارکت فرهنگ‌سرای خانواده به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین جشنواره سراسری مجازی شاهنامه‌پژوهی با همکاری باشگاه ملی جوانان پژوهشگر، پژوهشکده ادبیات اسراء، گروه هنری در آغوش سیمرغ، فرهنگ‌سرای خانواده، پژوهش‌سرای آفرینش و بنیاد فردوسی در کدرشته های نقالی، شاهنامه‌خوانی و قصه‌گویی شاهنامه، پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم در اینستاگرام رسمی بنیاد فردوسی شاخه توس برگزار شد.

در آیین پایانی جشنواره، نخست بازدید مجازی از آرامگاه فردوسی و بیان تاریخچه بنا و گردش در فضای آرامگاه فردوسی در توس به صورت پوشش زنده از مشهد صورت گرفت و سپس میرجلال‌الدین کزازی عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی و پیشکسوت شاهنامه‌پژوهی سخنرانی کرد.

کزازی با تاکید به ارزش والای شاهنامه در جامعه امروز، سالروز بزرگداشت فردوسی را گرامی‌باد گفت و این بزرگداشت مجازی را در سطح کشور امری خجسته خواند.

مرشد امیر خواجه‌وندی نیز ابیاتی از شاهنامه فردوسی را در دستگاه‌های آواز سنتی و ضرب زورخانه اجرا کرد.

در ادامه محمدرضا حقدوست دبیر جشنواره سراسری شاهنامه‌پژوهی و مدیر آموزش و آفرینش پژوهشکده ادبیات اسراء پیرامون ماهیت جشنواره، عوامل اجرایی و اعضای هیئت داوران سخنرانی کرد و با بیان اینکه استقبال بی‌نظیری از جشنواره توسط دانش‌آموزان سراسر کشور صورت گرفت؛ افزود: فرزندان ایران‌زمین بار دیگر در سالروز بزرگداشت فردوسی به رغم شرایط خاص کشور، شورآفرینی کرده و افتخاری سترگ را رقم زدند.

حقدوست درباره تعداد آثار ارسالی به جشنواره گفت: در جلساتی که با هیئت داوران و کارشناسان علمی جشنواره داشتیم، تصمیم گرفتیم تا این حرکت خجسته فرزندان ایران که از سراسر کشور شاهنامه را پاسداری کردند گرامی داریم و از نظر ما هر کس که حتی یک بیت شاهنامه را در این ایام خواند و ارسال کرد، برنده است.

وی ادامه داد: اما نفرات برگزیده در هر رشته معرفی می‌شوند و طی آخرین مصوبه هیئت مدیره آموزش مجازی رشته‌های هنری و ادبی با محوریت شاهنامه برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود تا این شور و اشتیاق خاتمه نیافته و همچنان پایدار بماند.

در ادامه آیین پایانی جشنواره نفرات برگزیده کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال با پوشش زنده از تهران و مشهد توسط دبیر جشنواره معرفی شدند.

تمام شرکت‌کنندگان گواهی حضور در جشنواره با مجوز وزارت علوم تحقیقات و فناوری دریافت کردند و نفرات برگزیده علاوه بر لوح تقدیر و جایزه نفیس، از سهمیه حضور رایگان در کارگاه‌های علمی‌پژوهشی و فرهنگی هنری برخوردار شدند.


برگزیدگان رشته نقالی (کودک و نوجوان):

المیرا موری / پایه هفتم / خوزستان
هلنا پوری / پایه اول / خوزستان
پارمیدا بهرامی / پایه هفتم / لرستان
ترنم علی‌پور / پایه ششم/ خراسان رضوی
حوریا جهان‌پور/ پایه ششم/ خراسان رضوی
سونیا دشتی / پایه هفتم / خوزستان
سروناز رشوند / پایه دهم/ تهران

برگزیدگان شاهنامه‌خوانی (کودک و نوجوان):

نازنین فاطمه فراهانی / پایه نهم / تهران
دینا شیری زاده / پایه چهارم / البرز

برگزیدگان قصه‌گویی شاهنامه (کودک و نوجوان):

کیانا بهجت / پایه چهارم / تهران
غزال نظری / پایه یازدهم / تهران

برگزیده قصه‌گویی شاهنامه (بزرگسال):

صدیقه کردی / ۵۱ ساله / مازندران

برگزیده نقالی (بزرگسال):

مهرداد کاووسی / ۳۰ ساله / همدان

برگزیده شاهنامه‌خوانی (بزرگسال):

کیخسرو دهقانی / ۵۴ ساله / لرستان
نظر شما