پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۰۵۰۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها پیامی صادر کرد.
پیام رییس سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی موزه‌هابه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها پیامی منتشر کرد که متن این پیام به شرح زیر است:

«۱۸ماه مِی مصادف با ۲۸ یا ۲۹ اردیبهشت در تقویم شمسی را روز جهانی موزه‌ها نام‌گذاری کرده‌اند و همه ساله آن را ارج می‌نهند. هدف از بزرگ‌داشت این روز، تاکید بر اهمیت موزه‌هاست. موزه‌ها یکی از مهم‌ترین رکن‌های توسعه پایدارند. آن‌ها جایی برای تبادلات، تعاملات، توسعه، تفاهم، صلح و هم‌کاری بین عموم مردم‌اند.
 
ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) هر سال، یک شعار برای این روز انتخاب می‌کند و آن را دراختیار تمام موزه‌های جهان قرار می‌دهد. شعار امسال، شعاری زیبا و مهم است؛ «موزه‌ها برای برابری: گوناگونی و فراگیری»

موزه‌ها می‌توانند تبلور عدالت در بین تمامی انسان‌ها، از هر دسته، جنس، قوم و نژادی باشند. آن‌ها با روی گشوده‌ خود به تمام مردم تعلق دارند و تبعیضی بین آن‌ها قائل نمی‌شوند. این باید آرمان و سرانجام هر کدام از نهادهای بشری و تمدن‌های آینده باشد. ایده‌ برابری هم آرمانی انسانی است که موزه‌ها شاید بتوانند آن را تحقق ببخشند. توجه به این نهاد فرهنگی به تکامل انسان‌ها بر اساس اخلاق، حسن سلوک و نگاه وحیانی خواهد انجامید.

موزه‌های ایران نیز بهتر است در جذب حداکثری مردم تلاش کنند. موزه‌ها برای مردم‌اند و خوب است این تعلق داشتن را در عمل نیز معنا کنند. آن‌ها علاوه بر اهداف اصلی و دائمی خود بهتر است در پر کردن اوغات فراغت مردم کوشا و برای این مهم برنامه داشته باشند. نه فقط از طریق بازدید بلکه از طریق برنامه‌های گوناگون و فراگیر.

اکنون وارد دهه‌ی پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی شده‌ایم. به این ترتیب خوب است جایگاه موزه‌های ایران و به تبع آن تهران تبیین شود.  بهتر است کارکرد اصلی موزه‌ها در ایران با توجه به مولفه‌های تمدن‌ساز باشد. شایسته است، روشن و مشخص شود موزه‌های ایران چه جایگاهی در تمدن ایرانی-اسلامی ما دارند. پس از تبیین و مشخص کردن ممیزه‌های هر کدام، این شاخصه‌ها تحلیل شود و در نهایت به عنوان اهداف اصلی و کارکرد دائمی آن‌ها با این ویژگی‌ها برنامه‌ریزی و حرکت شود. بی‌تردید توجه به حضور مخاطبان و مردمی شدن موزه‌ها و تبیین ویژگی‌های تمدن‌ساز هر کدام از آن‌ها، چشم‌انداز و نقشه راه روشنی را پیش پای هر کدام از مسئولان فرهنگی و فعلان عرصه موزه‌ها قرار خواهد داد.

به همین مناسبت به تمام همکاران و موزه‌داران عزیزِ شاغل در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همین‌طور تمامی موزه‌داران شهر تهران و سرزمینم، ایران تبریک می‌گویم. برای یکایک آن‌ها آرزوی تندرستی می‌کنم و امیدوارم هرچه پرتلاش‌تر و با انگیزه‌تر در جهت اعتلای موزه‌های ایران بکوشند. مطمئن باشید با کوشش مستمر و توجه به تمدن ایرانی-اسلامی‌مان به وضعیت مطلوب و حصول نتیجه دست خواهید یافت.»

نظر شما