شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۰
کد خبر: ۱۰۵۲۱۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
غذای ناسالم از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بروز بیماری های قلبی است که نه تنها سلامتی بیماران، بلکه همه جوانب زندگی آن‌ها را از ارتباطات اجتماعی و الگوی زندگی گرفته تا فضای خانوادگی، شغل و سطح درآمد، تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
تغذیه، عاملی مهم در کنترل و درمان بیماری‌های قلبی
بیماری‌های قلبی-عروقی نه تنها سلامتی بیماران، بلکه همه جوانب زندگی آن‌ها را از ارتباطات اجتماعی و الگوی زندگی گرفته تا فضای خانوادگی، شغل و سطح درآمد، تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بروز بیماری‌های قلبی، پیروی از الگوهای غذایی ناسالم است. مطالعات نشان داده در جوامعی که دارای رژیم غذایی با کلسترول و چربی جامد کمتری هستند، میزان بروز بیماری‌های قلبی-عروقی کاهش می‌یابد و میزان چربی خون آن‌ها نیز کمتر می‌شود. همچنین رژیم غذایی نامناسب می‌تواند در ایجاد چاقی، افزایش چربی خون، دیابت و افزایش فشارخون موثر باشد که خود از عوامل زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی-عروقی است.
 
کاهش مصرف گوشت‌های قرمز و تأکید بر مصرف گوشت‌های سفید مانند ماهی و مرغ، خودداری از خوردن غذاهای سرخ شده و مصرف روغن‌های جامد، حیوانی و نباتی تا حد ممکن، گنجاندن روغن‌های مایع نظیر زیتون، کانولا در برنامه‌ غذایی روزانه، مصرف مغزها مانند گردو، بادام، پسته، فندق و ... به عنوان بخشی از چربی روزانه، کاهش مصرف نمک و فرآورده‌های غذایی شور، مصرف ماهی حداقل دو بار در هفته، محدود کردن مصرف غذاهایی مانند مغز، قلوه، کله و پاچه، استفاده از سیر و پیاز به‌عنوان طعم‌دهنده غذاها، استفاده از شیر و فرآورده‌های کم‌چرب آن، استفاده از نان‌های سبوس‌دار و فرآورده‌هایی که از غلات سبوس‌دار تهیه می‌شوند، دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن و افزایش مصرف سبزی و میوه در برنامه غذایی روزانه ازجمله توصیه‌های لازم در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی-عروقی است.
برچسب ها: سلامت ، قلب و عروق
نظر شما