پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۰۵۲۷۱
|
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
فرهنگ‌سرای امام(ره) همزمان با فرا رسیدن روز قدس و با شعار مقاومت و مبارزه، محصولی در قالب اینفوگرافیک با محور بازنمایی مفهوم استکبار جهانی در گفتمان دفاعی امام خمینی(ره)، تولید و در فضای مجازی منتشر کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگ‌سرای امام(ره) همزمان با فرا رسیدن روز قدس و با شعار مقاومت و مبارزه، محصولی در قالب اینفوگرافیک با محور بازنمایی مفهوم استکبار جهانی در گفتمان دفاعی امام خمینی(ره)، تولید و در فضای مجازی منتشر کرد. در این محصول که از یک مقاله پژوهشی از پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی استخراج و تلخیص شده است به بررسی این موضوع که امام خمینی(ره) در گفتمان دفاعی خود برای تحقق اهداف کلان امنیتی دفاعی جهان اسلام از شیوه تصویرسازی و بازنمایی «دیگری» به مثابه دشمن و بیگانه استفاده کرد، پرداخته می‌شود. 

هدف اصلی این محصول، پژوهش نشانه‌شناسی عناصر، استعاره‌ها و اجزای بازنمایی و دیگرسازی استکبار در گفتمان دفاعیِ امام خمینی(ره) در سه عرصه  فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.

در یکی از صفحات این محصول مجازی آمده است:
«در خرده‌گفتمان دفاع فرهنگی امام، استکبار جهانی نماد شیطان است. نماد شیطان کلید اصلی ورود به جهان نمادین و استعاری اسطوره‌های طرد در گفتمان دفاعی است. این عنصر مذهبی اسطوره‌ای در گفتمان انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)، ابژه «دیگری»، یعنی استکبار را جانشین شیطان و روح شیطانی می‌کند که به قصد مسخ کردن و تسخیر روح ایرانی و روح اسلامی آن آمده است. رهبر کبیر در فردای انقلاب، شفاف‌ترین تصویر از استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا را به عنوان «شیطان بزرگ» به زبان آورد.

بازنمایی استکبار جهانی در گفتمان دفاعی امام خمینی(ره) یکی از مجموعه فعالیت‌های فرهنگ‌سرای امام(ره) در فضای مجازی است که علاوه بر فعالیت‌های عمومی در این فضا به صورت تخصصی در برنامه‌هایی چون گلستان امام(ره) (واکاوی تأمل امام به شیخ اجل)، یار راستان (بازخوانی شخصیت و آثار شهید مطهری از منظر امام خمینی(ره))، اینفوگرافی با عنوان «امام و آرمان صلح جهانی»، خلوت خاطره، نقطه عطف، اندیشه امروز، گلشن کمال و... در حوزه امام‌شناسی و سبک زندگی امام راحل اهتمام دارد.

نشانی صفحه اینستاگرام فرهنگ‌سرای امام(ره) imam.farhangsara است.
نظر شما