جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۰۵۳۷۷
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
طراحان پروژه «مدرس نوجوان» معتقدند که استفاده از آموزش همسالان می‌تواند به توسعه دانش و افزایش مهارت دانش‌آموزان کمک کرده و زمینه اعتماد به نفس آنان را فراهم کند.
بعد از تعطیلی مدارس در اوایل اسفند به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، برنامه‌های آموزش و پرورش دستخوش تغییراتی شد و آموزش‌ها از شکل حضوری به مجازی تغییر کرد؛ از همان اوایل اسفند، مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت به فکر افتادند تا برای کسری ساعات آموزشی چاره بیندیشند و اولین راه‌حل، آموزش تلویزیونی بود و کم‌کم آموزش مجازی هم به آن اضافه شد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش چندی پیش در خصوص تعطیلی مدارس و تداوم آموزش‌ها عنوان کرد: زمانی که تعطیلات سراسری مدارس بر اثر شیوع ویروس کرونا از اول اسفند 98 آغاز شد حدود 70 درصد محتوای آموزشی به صورت حضوری ارائه شده بود لذا باید برای ادامه فرایند آموزشی و ارائه آموزش‌های 30 درصد محتوای باقیمانده تدبیری می‌اندیشیدیم.

وی تصریح کرد: برای این موضوع روش‌های مختلفی را در دستور کار قرار دادیم و تمام محتوای باقیمانده از طریق تلویزیون و فضای مجازی به دانش‌آموزان آموزش داده شد از آنجا که آموزش‌های تلویزیونی به صورت تعاملی نبود، شبکه شاد را راه‌اندازی کردیم و توانستیم ارتباط تعاملی بین دانش‌آموزان و معلمان برقرار کنیم و ارائه آموزش‌ها در شبکه شاد ادامه یافت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان به شبکه شاد پیوستند و فرایند آموزشی را از طریق این شبکه پیگیری کردند لذا بیش از 12 میلیون دانش‌آموز در شبکه شاد فعال شدند. همچنین تولید بسته‌های آموزشی و مکتوبات ویژه مناطق محروم نیز از دیگر روش‌هایی بود که در دستور کار قرار گرفت.

حالا سال تحصیلی 99ـ 98 به روزهای پایانی خود نزدیک شده است و خرداد هم فصل امتحانات است؛ اما قبل از تعطیلی مدارس، طرح‌هایی در مناطق در حال انجام بود که ناقص ماند و یکی از این طرح‌ها، طرح مدرس نوجوان است، ولی آیا در شرایط کرونا، از ظرفیت آموزش همسالان می‌شد، استفاده کرد؟

وزیر و معاونان آموزش و پرورش به خلاقیت‌های معلمان در آموزش‌های مجازی اشاره و تقدیر کردند که اقدام خوبی بود اما در این میان، دانش‌آموزان تنها گیرنده آموزش عنوان شدند؛ در حالی که دانش‌آموزان می‌توانستند در امر آموزش به سایر همسالان خود کمک کنند.

 طراحان این پروژه معتقدند که استفاده از آموزش همسالان می‌تواند به توسعه دانش و افزایش مهارت دانش‌آموزان کمک کرده و زمینه اعتماد به نفس آنان را فراهم کند.

حسینعلی علیجانی مدیر آموزش و پرورش شهرستان میاندورود استان مازندران درباره طرح مدرس نوجوان به خبرنگار فارس گفت: ایده جشنواره شهرستانی مدرس نوجوان از مهر سال ۱۳۹۸ در آموزش و پرورش شهرستان میاندورود مطرح و اجرا شد.

وی ادامه داد: در این طرح، تصمیم بر این شد که دانش‌‌آموزان محتوای کتاب درسی دوره متوسطه را با همراهی معلمان خود، در قالب فیلم‌های کمتر از ۲۰ دقیقه با روش‌های آموزش خلاق و پویا تدریس کنند و به آدرس دبیرخانه ارسال کنند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان میاندورود افزود: با شیوع ویروس کرونا، مکان تدریس دانش‌آموزان در این جشنواره از کلاس و مدرسه به منازلشان انتقال یافت.

علیجانی با بیان اینکه این طرح مورد استقبال دانش‌آموزان قرار گرفته است، تصریح کرد: شرایط ایجاد شده سبب شد که شعار «مدرسه، خانه دوم ماست»  را تغییر داده و تعبیر جدید از آن ارائه کنیم و بگوییم «خانه، مدرسه دوم ماست».

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی دبیرخانه، زمینه‌ای فراهم شد تا در اسفند ۱۳۹۸ یعنی همزمان با روز‌های قرنطینه دانش‌آموزان، این جشنواره شهرستانی با حمایت مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران، به طرحی کشوری تبدیل شود.

بهزاد تودرواری دبیر جشنواره مدرس نوجوان در خصوص اهداف این جشنواره به خبرنگار فارس، گفت: این جشنواره با هدف تقویت حس اعتماد به نفس، فن بیان و خلاقیت دانش‌آموزان و فراهم‌سازی بستر‌های یادگیری برای آنان طراحی شده است.

وی افزود: استقبال خوبی از سوی دانش‌آموزان کشور داشتیم و به علت تقاضای دانش‌آموزان و استقبال بی نظیر آنان،  حتی مهلت ارسال آثار را از ۲۰ اردیبهشت به پایان اردیبهشت تمدید کردیم. 

دبیر جشنواره مدرس نوجوان اظهار کرد: تا این لحظه بیش از ۱۷۰۰ اثر از سراسر ایران به دبیرخانه کشوری جشنواره ارسال شده است که نمایش دهنده حضور حداکثری دانش‌آموزان و استقبال گرم آنها از این طرح است.  

طرح مدرس نوجوان، از جمله طرح‌هاست که در این روزهایی که مدارس کشور به دلیل پیشگیری از کرونا تعطیل است، می‌توانست تنوعی در آموزش‌ها ایجاد کند؛ به عبارت دیگر، فایل‌های آموزش دانش‌آموزان که مورد تأیید معلم و دبیر است، می‌تواند برای سایر دانش‌آموزان ارسال شود.

 در برخی طرح‌ها در آموزش و پرورش از ظرفیت آموزش همسالان استفاده می‌شود و شاید در آموزش دروس هم این طرح بتواند، اثربخش باشد.

قرار است آثار برتر پس از داوری تجلیل شوند اما هنوز معلوم نیست که آثار برتر چه خواهد شد؛ امیدواریم این طرح، نتیجه داشته باشد و آثار برتر مورد استفاده قرار گیرد.

این روزها که بحث کرونا همچنان داغ است، توجه به آموزش‌های مجازی بیش از پیش مطرح است و یکی از راه‌های تنوع در آموزش‌ها می‌تواند همین آموزش همسالان باشد.

برچسب ها: مدرس نوجوان ، آموزش
نظر شما