جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۰۵۳۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت روز جهانی قدس، در رسانه های عرب‌زبان و رسانه‌های خارجی دنیا بازتاب گسترده‌ای داشته است.
سخنرانی  مقام معظم رهبری به مناست روز جهانی قدس بازتاب گسترده‌ای رسانه‌های عربی و خارجی داشته است و بیشتر تمرکز رسانه‌ها بر روی تأکید آیت‌الله خامنه‌ای بر تلاش برای آزادسازی فلسطین و جهاد فی سبیل الله خواندن آن تأکید شده است.
 
پایگاه خبری المنار با پوشش کامل سخنرانی مقام معظم رهبری نوشت: امام خامنه‌ای در سخنرانی امروز خود اعلام کردند که تعیین روز قدس ابتکار هوشمندانه امام خمینی(ره) و حلقه وصل مسلمانان برای هم‌صدایی درباره قدس شریف و فلسطین مظلوم است.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز با پوشش بخش‌های از سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره قدس نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی انقلاب ایران، اسرائیل را غده سرطانی در خاورمیانه خواند و تأکید کرد که نبرد آزادسازی فلسطین جهاد و واجب است».

پایگاه خبری «العهد» لبنان نیز با پوشش کامل سخنرانی مقام معظم رهبری نوشت که امام خامنه‌ای مبارزه به خاطر فلسطین را جهاد و فریضه واجب اسلامی دانستند».

این پایگاه لبنانی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی رژیم‌های عربی نیز اشاره کرد و به نقل از ایشان نوشت: «عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی یک هدف آمریکایی است که متأسفانه برخی نظام‌های عربی نیز به تحقق آن کمک می‌کنند».
 
تشویق به ادامه انتفاضه

پایگاه خبری «القدس العربی» نیز با انتشار گزیده‌ای از سخنان امروز مقام معظم رهبری نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران فلسطینیان را به ادامه انتفاضفه مقابل اسرائیل فراخواند و اسرائیل را غده سرطانی توصیف کرد».

بنابر گزارش القدس العربی، آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند که انتفاضه فلسطینیان باید ادامه یابد و ویروس طولانی‌مدت صهیونیست‌ها نیز باید ریشه‌کن شود.

پایگاه خبری «السومریه نیوز» عراق نیز سخنان امروز مقام معظم رهبری را پوشش داد و نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران هدف از تأسیس رژیم صهیونیستی  را ایجاد پایگاه دائمی غرب در منطقه غرب آسیا دانست و تأکید کرد که  مبارزه برای آزادی فلسطین علاوه بر اینکه جهاد فی سبیل الله و فریضه و مطلوب اسلامی است، یک مسئله انسانی است و هدف این مبارزه، آزادی همه سرزمین فلسطین از بحر تا نهر و بازگشت همه فلسطینیان به سرزمین خویش است».
خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز جهانی قدس نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای مبارزه برای آزادی فلسطین را جهاد فی سبیل اللّه و فریضه و مطلوب اسلامی معرفی کردند».

پایگاه خبری المیادین نیز با پوشش بخش‌هایی از سخنرانی مقام معظم رهبری نوشت: «آیت‌الله سید علی خامنه‌ای در سخنرانی امروز خود به مناسبت روز جهانی قدس تأکید کردند که سیاست عادی‌سازی حضور رژیم صهیونیستی در منطقه هدفی آمریکایی است که برخی کشورهای عربی نیز به آن کمک می‌کنند».

براساس گزارش المیادین، آیت‌الله خامنه‌ای با طرح این پرسش که چرا باید میلیون‌ها فلسطینی به دور از دیار و سرزمین خود باشند، نسبت به تکیه بر کشورهای غربی هشدار دارد و گفت: این کشورها مسئولیت کشتارها هستند و با ملت‌های اسلامی دشمنی می‌کنند». 
 
شبکه یمنی «المسیره» یمن نیز با پوشش سخنان امروز مقام معظم رهبری در روز جهانی قدس به نقل از ایشان اعلام کرد: «ایجاد جنگ در سوریه و یمن و نیز به وجود آوردن داعش همگی از دسیسه‌ها برای مشغول کردن جبهه مقاومت است. رژیم صهیونیستی دوام نمی‌آورد. انتفاضه فلسطین ضد رژیم صهیونیستی باید ادامه داشته باشد».

رزونامه مستقل و الكترونيک «رأی الیوم» نیز نوشت: «آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر عالی انقلاب ایران اسرائیل را غده سرطانی در خاورمیانه دانست و تأکید کرد که جهاد برای آزادسازی فلسطین جهاد و یک واجب دینی است».

شبکه i۲۴news نیز در پوشش این رویداد نوشت: «رهبر معظم ایران در سخنرانی به مناسبت روز قدس، مبارزه برای آزادی قدس را یک وظیفه اسلامی دانست».

فرانس ۲۴ در بازتاب خود از بیانات رهبری نوشت: «رهبر عالی ایران ضمن انکه مبارزه برای آزادی فلسطین را یک وظیفه اسلامی دانست از دولت‌های غربی و دولت‌های عربی که آنها را بازیچه دست غرب دانست به دلیل همراهی با اسرائیل انتقاد کرد».

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: «آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران روز جمعه با توصیف اسرائیل به‌عنوان غده سرطانی منطقه خاورمیانه که باید تا زمان آزادی فلسطینیان، با آن مقابله و مبارزه شود، از شهروندان فلسطین درخواست کرد به قیام و نهضت خود علیه اسرائیل ادامه دهند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، «آیت الله خامنه‌ای گفت که قیام فلسطینیان باید ادامه یاید و نبرد برای آزادسازی فلسطین، وظیفه و جهاد اسلامی است...حکومت صهیونیستی (اسرائیل) غده سرطانی منطقه است. ویروس صهیونیست‌ها که مدت زمان طولانی وجود داشته است، نابود خواهد شد».

رویترز افزود: «آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر مقام‌های بلندپایه ایران، بارها در سال‌های گذشته خواستار نابودی اسرائیل شده‌اند که یکی از راه های آن از طریق برگزاری همه‌پرسی در منطقه‌ای بوده که فلسطینیان در آن از کثریت برخوردار هستند. آیت‌الله خامنه ای نیز در این سخنرانی به مناسبت روز قدس، بر درخواست نابودی اسرائیل تاکید کرد».
 
واکنش کمیته‌های مقاومت فلسطین
 
«ابومجاهد»، سخنگوی کمیته‌های مقاومت فلسطین با بیان اینکه سرنوشت محور سازش، نابودی است؛ گفت که محور مقاومت رو به روز بالنده‌تر و پویاتر عمل می‌کند.

او در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین در خصوص سخنان امروز مقام معظم رهبری به مناسبت روز جهانی قدس گفت که سخنان ایشان «مترقی» و «پیشرو» و حاوی پیام‌های متعددی به دشمن صهیونیستی و آمریکا بود.

ابومجاهد تأکید کرد که دشمن از مسیر سازش و «مذاکره» نفعی نمی‌برد و گروه های فلسطینی به توقف هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی خوشبینانه نگاه می‌کنند.

ابومجاهد افزود: «مبارزه با اشغالگری اسرائیل در تمامی سطوح جریان دارد و باید تمامی توافقات با دشمن پایان یابد. مسأله فلسطین در سخت‌ترین مراحل خود به سر می‌برد و با توطئه دولت آمریکا مواجه شده است.»
 
سخنگوی کمیته‌های مقاومت فلسطینی تأکید کرد: «سرنوشت محور سازش به سوی سقوط و سراشیبی است و محور مقاومت قدرمتمند و هماهنگ عمل می‌کند.»

پیش از وی «محمد حمید»، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی در سخنانی ایران را پیشگام حمایت از آرمان فلسطین دانسته بود.

منبع: ایکنا
نظر شما