شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۵
کد خبر: ۱۰۵۳۹۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه حماسه فتح خرمشهر باید در قالب هنر به نمایش گذاشته شود، گفت: هنرمندان ارزش های دفاع را در قالب لباس هنر به نسل جوان منتقل کنند.

سید امیر مصباح با اشاره به اینکه به جرأت می‌توان گفت در ۱۰۰ سال گذشته سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ ایران است، اظهار کرد: با بررسی تاریخ ایران می‌توان دریافت تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی همیشه شاهد از دستت دادن بخش‌های از خاک کشور بودیم.

وی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی و سپس تحمیل جنگ از سوی رژیم بعث عراق، ملت انقلابی ایران با دستان خالی به همگان نشان دادند به هیچ کس اجازه دست درازی به حتی یک وجب از خاک این سرزمین را نخواهند داد، افزود: نمونه بارز این موضوع در فتح خرمشهر به نمایش گذاشته شد.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان حماسه سوم خرداد را تجلی اراده ملتی بزرگ و از جان گذشته برای دفاع از وجب به وجب خاک سرزمین خود عنوان کرد و گفت: به گفته بسیاری از بزرگان جبهه و جهاد بعد از فتح خرمشهر جنگ تحمیلی وارد یک مرحله جدید شد.

وی با بیان اینکه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران «فتح خرمشهر را فتح ارزش‌های اسلامی توصیف کرده اند»، اظهار کرد: باید از همه ابزارها برای انتقال این حماسه غرور آفرین و این باور ملی و اسلامی به نسل‌های آینده استفاده کنیم.

مصباح، هنر با توجه به گسترده فعالیت و جامعه هدف فراوان آن یکی از این ابزارها برای انتقال فرهنگ و ارزش‌ها است هنر را با توجه به گسترده فعالیت و جامعه هدف فراوان آن یکی از این ابزارها برای انتقال فرهنگ و ارزش‌ها عنوان و تصریح کرد: باید از زبان هنر در همه ابعاد و بخش‌های آن برای روایت گری این حماسه الهی و غرور آفرین استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر حماسه آزادسازی خرمشهر و به صورت کلی دوران هشت ساله دفاع مقدس در قالب لباس هنر تجلی نیابد به فراموشی سپرده خواهد شد، افزود: حماسه سوم خرداد، فداکاری، از خود گذشتگی و رشادت رزمندگان و مردم خرمشهر با هنر زنده خواهد ماند و هنر نیز همواره با این روایت این حماسه زنده می‌ماند.

هنرمندان برای خرمشهرهای پیش رو قهرمانان ملی را معرفی کنند

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه زمانی هنر پویا و فعالیت هنرمندان ارزشمند خواهد بود که توانایی اثرگذاری بر جامعه پیرامونی خود و جریان سازی در فرهنگ و تمدن‌های دیگر را داشته باشند، بیان کرد: هنر و هنرمند باید بتواند تاریخ، سرگذشت، ارزش‌ها و باورهای ارزشمند سرزمین و مردمان خود را در قالب اثر هنری قابل فهم برای انتقال به نسل‌های آینده و سایر ملل به تصویر بکشد.

وی با بیان اینکه تا زمانی یک فرهنگ و تمدن همانند حماسه غرورآفرین خرمشهر و دفاع مقدس به حوزه هنر راه نیابد و از شیوه‌های هنری بهره مند نشود، نمی‌تواند در آن جامعه و به ویژه در میان نسل جوان آن ریشه دار شود، اظهار کرد: باید بتوانیم رشادت‌ها و فداکاری رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به ویژه رزمندگان حاضر در حماسه آزادسازی خرمشهر را بدون کم و کاست با زبان لطیف هنر در همه ابعاد آن اعم از نقاشی، تئاتر و نمایش، فیلم سینمایی و سریال، موسیقی به نمایش گذاشت.

مصباح با اشاره به اینکه البته در سال‌های گذشته بسیاری از هنرمندان با احساس دین نسبت به رزمندگان دفاع مقدس در حوزه‌های مختلف آثار ارزشمندی تولید و خلق کرده‌اند، گفت: با توجه به تغییر رویه دشمن و استفاده از جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی به ویژه برای تأثیر بر نسل جوان، هنرمندان باید بیش از هر زمان دیگری برای نمایش این رشادت‌ها تلاش کنند با توجه به تغییر رویه دشمن و استفاده از جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی به ویژه برای تأثیر بر نسل جوان، هنرمندان باید بیش از هر زمان دیگری برای نمایش این رشادت‌ها تلاش کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید هنرمندان آثاری با بعد ملی و بین المللی خلق کرده و قهرمانان ملی ایران را برای جوانان به تصویر بکشند، ادامه داد: ما قهرمانانی همانند سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» که غم نبودش این روزها برای تک تک ایرانیان ابدی شده است، داریم که باید در قالب‌های هنری برای جوانان به تصویر کشیده شوند زیرا به فرموده رهبر معظم انقلاب ما خرمشهرهای زیادی همانند آزادسازی قدس شریف و نابودی رژیم صهیونیستی در پیش رو داریم و باید منش، رفتار و سیره این قهرمانان تبیین و تشریح شود.

نظر شما