شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۲
کد خبر: ۱۰۵۴۰۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
در سمپوزیوم-وبینار بین‌المللی سازی آموزش عالی در دوران کرونا تاکید شد: شعار آموزش با کرونا باید سرلوحه فعالیت های دانشگاهی قرار بگیرد چرا که نمی توان آموزش را به طور کامل تعطیل کرد.
سمپوزیوم-وبینار بین‌المللی سازی آموزش عالی با تمرکز بر چالش‌های آموزشی رشته‌های علوم پزشکی در پساکرونا و شرایط نرمال جدید پایان یافت.

دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئول پنل چالش های آموزش دندانپزشکی گفت: دکتر Prathip Phantumvanit از دانشگاه تاماسات تایلند، دکتر Michael Josef Kowolik از دانشگاه ایندیانای آمریکا، دکتر Heikki Murtomaa از دانشگاه هلسینکی فنلاند، دکتر Li Tiejun از دانشگاه پکن چین و دکتر پویان امینی شکیب از دانشگاه علوم پزشکی تهران طی این پنل سخنرانی کردند.

وی ادامه داد: آموزش بهداشت دهان و دندان بعد از بحران کرونا، شرایط نرمال جدید؛ یک واقعیت در حال تحول، چالش ها و فرصت های آموزش دندانپزشکی بعد از پاندمی کرونا، چالش های آموزش دندانپزشکی در دانشگاه پکن طی همه گیری ۱۹ COVID و تجربیات دانشگاه علوم پزشکی تهران از راه اندازی کمپین بین المللی مبارزه با کرونا عناوین این سخنرانی ها بودند.

مدیر روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه نکته امیدوار کننده، بسیار مهم و مورد اشاره اغلب شرکت کنندگان در این پنل بازگشایی مجدد دانشگاه ها حداقل برای ارائه درمان های اورژانسی دندانپزشکی بود، اظهار داشت: در کنار این رویکرد، حفظ سلامت دانشجویان، کارکنان و اساتید به عنوان مسئولیت اصلی دانشگاه ها در آموزش دندانپزشکی از سوی حاضران مورد تأکید قرار گرفت.

نکوفر یکی از مهم ترین چالش های مطرح شده را قرار گرفتن دندانپزشکان و دانشجویان این رشته در معرض ذرات بیولوژیکی هوابرد (آیروسل) آلوده به ویروس کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: در این رابطه تجربیات دانشگاه پکن حاکی از اهمیت آماده سازی کلینیک های خاص برای بیماران کرونا و رعایت فاصله در پذیرش بیماران (عدم پذیرش مریض جدید تا ۳۰ دقیقه پس از پایان کار  یک بیمار و لزوم ضد عفونی کردن فضای درمانی) است.

مسئول پنل چالش های آموزش دندانپزشکی سمپوزیوم-وبینار بین‌المللی سازی آموزش عالی افزود: در این بخش همچنین اغلب حاضران بر اهمیت شناخت دندانپزشک به عنوان عضوی از تیم پزشکی به ویژه برای بیماران با مشکلات حاد دندانی تأکید کردند و طبقه بندی بیماری های دهان و دندان به پرخطر، با خطر متوسط و کم خطر و پذیرش بیماران براین اساس البته با لحاظ پروتکل های بهداشتی را ضروری دانستند.

نکوفر تصریح کرد: این در حالی است که باید میان مراجعه کنندگان مبتلا به ویروس کرونا و افراد سالم تفاوت قائل شد و به منظور حفظ فاصله اجتماعی و افزایش سرعت خدمات دهی، اطلاعات کسانی که به خدمات دندانپزشکی طی این دوران نیاز دارند به صورت الکترونیکی و از راه دور در اختیار کادر درمانی قرار گیرد.

وی از دیگر مسائل مطرح شده در این پنل به اهمیت حفظ سلامت روانی دانشجویان و رزیدنت های دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز ایجاد حس اعتماد در دانشجویان و اطمینان از فراهم کردن شرایط ایمنی لازم برای فعالیت آن ها مورد تأکید قرار گرفت.

مدیر روابط بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران مسائل اخلاقی و قانونی مربوط به دریافت اطلاعات بیماران از راه دور و چگونگی اطمینان به این اطلاعات را دیگر چالش مطرح شده عنوان کرد و اظهار داشت: دانشگاه ایندیانا آمریکا در حال پیاده سازی مدلی کاربردی در این زمینه است و قرار شد نتایج را با دیگر دانشگاه ها به اشتراک بگذارد.

وی در جمع بندی مباحث مربوط به این پنل، اظهار داشت: به نظر می رسد در حیطه دندانپزشکی به دلیل ارتباط نزدیک دانشحویان و اساتید با بیمار، چالش ها و مسائل موجود باید بیش از این مورد بحث قرار گیرد و نتایج در فواصل زمانی مختلف ارزیابی شود تا بتوان به راهکارهای قابل اطمینان تری دست یافت.

دکتر امیرحسین تکیان، مسئول پنل چالش های آموزشی در بهداشت عمومی و دیگر رشته های علوم پزشکی نیز گفت: پروفسور Detlev Ganten، رئیس مجمع جهانی سلامت، دکتر Helen Girouard از دانشگاه مونترال کانادا، دکتر Anja Krumeich از دانشگاه ماستریخت هلند، دکتر Luciano Saso از دانشگاه ساپینزا ایتالیا، پروفسور Meri Koivusalo از دانشگاه تامپر فنلاند، دکتر Albrecht Jahn از دانشگاه هایدلبرگ آلمان، دکتر Remco van de Pas از دانشگاه ماستریخت هلند و دکتر Alex Hoffmann از موسسه گرمسیری و بهداشت عمومی سوئیس سخنرانان اصلی این پنل بودند.

معاون بین الملل دانشکده بهداشت با بیان اینکه از نگاه صاحبنظران حاضر در این پنل شیوع و همه گیری کرونا تغییر در پارادایم آموزش و بین المللی سازی آموزش عالی را به همراه داشته است، گفت: آنچه مشخص است مراکز علمی و دانشگاهی اغلب به سمت آموزش های آنلاین و یادگیری ترکیبی (Blended Learning) حرکت کرده اند ضمن اینکه با توجه به ورود به دوره ای نامشخص از بهداشت عمومی، شاهد اهمیت یافتن دوباره مقوله بیماری های عفونی هستیم.

تکیان افزود: همچنین براساس دیدگاه های این افراد، بهداشت جهانی برای کسانی که در حیطه پزشکی فعال هستند به دغدغه ای جدی تبدیل شده و به نظر می رسد همکاری میان دانشگاه ها و مراکز علمی جهان و تبادل تجارب کسب شده در این برهه زمانی نقش موثری در افزایش افق دید پزشکان و دانشجویان پزشکی خواهد داشت.

معاون بین الملل دانشکده بهداشت با اشاره به اینکه تأثیر سلامت بر تصمیم گیری های سیاسی نیز در پنل مذکور مورد تأکید قرار گرفت، افزود: مقوله سلامت امروز بخش های مختلف فعالیت سیاستگذاران را تحت تأثیر قرارداده و این فرصت بسیار خوبی را برای نظام های سلامت و آموزش در سطح جهان ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: همچنین شواهد نشان می دهد در آموزش عالی به ویژه حیطه بهداشت عمومی ما به همراهی صاحبنظران رشته های دیگر چون جامعه شناسی، متخصصان بین المللی سازی، فرهنگ و آموزش عمومی بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم.

تکیان خاطرنشان کرد: علی رغم چالش ها و سختی هایی که همه گیری کرونا به دنبال داشته به نظر می رسد فرصت خوبی برای مقوله بهداشت عمومی و اعتلای جایگاه آن در آموزش عالی ایجاد شده است.

وی این پنل را فرصتی برای به اشتراک گذاشتن دغدغه ها، تجارب و حتی سوالاتی دانست که امروز به نگرانی جدی دانشگاه ها در نقاط جهان تبدیل شده و اظهار امیدواری کرد که این تجربه و فعالیت های مشابه بتواند مراکز علمی را به پاسخ های روشنتری در خصوص چالش های دوران کرونا و پس از آن برساند.

دکتر عظیم میرزازاده، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئول پنل چالش های آموزش پزشکی و فیزیوتراپی گفت: در زیرپنل فیزیوتراپی سخنرانانی از دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا حضور داشتند و در خصوص برنامه های آموزشی فیزیوتراپی در کانادا تحت تأثیر COVID-۱۹ سه سخنرانی ارائه کردند.

وی ادامه داد: در زیرپنل پزشکی نیز دکتر Shafik Dharamsi از دانشگاه تگزاس آمریکا طی ارائه ای به موضوع پاسخگویی اجتماعی آموزش و اقدامات مناسب در این برهه زمانی پرداخت و دکتر Ales Boure از دانشگاه ماساریک جمهوری چک نیز چرایی راه اندازی دانشگاه ها در جهان، قابلیت های این مجموعه ها و اهمیت همسو شدن این قابلیتها با دوران کرونا و شرایط نرمال جدید را بیان کرد.

میرزازاده افزود: دکتر علیرضا شمشیرساز، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به فرصت هایی که به واسطه شیوع و همه گیری کرونا برای توسعه آموش آنلاین و یادگیری الکترونیکی ایجاد شده اشاره کرد و اینجانب نیز سخنرانی خود با عنوان رهبری و مدیریت آموزش در دوران COVID-۱۹ را ارائه کردم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تکیه بر مباحث ارائه شده بزرگترین چالش آموزش پزشکی در شرایط همه گیری کرونا را آموزش بالینی و عملی دانست و بیان داشت: مواجهه پزشکان و دانشجویان با بیماران و خطر ابتلا به کرونا سبب شده دانشگاه ها و مراکز علمی در مقاط مختلف جهان آموزش بالینی خود را به صورت موقت متوقف کنند.

وی ادامه داد: در حوزه علوم پایه نیز بیشترین نگرانی متوجه کیفیت آموزشی است که به صورت آنلاین و از راه دور ارائه می شود ضمن اینکه ارزیابی این شکل از آموزش و نحوه برگزاری آزمون ها نیز با مسائل مختلفی همراه است.

مسئول پنل چالش های آموزش پزشکی و فیزیوتراپی با اشاره به مسائل دانشگاه های خصوصی که بخشی از درآمد آنها از شهریه دانشجویان تأمین می شود، گفت: همچنین موضوعاتی چون تداوم آموزش دانشجویان، آماده سازی اساتید برای ارائه آموزش ها به صورت آنلاین و تأمین زیرساختها برای آموزش از راه دور در این پنل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میرزازاده با بیان اینکه بحث های متعددی برای برون رفت از این چالش ها انجام شد، افزود: بحران کرونا برای تمامی کشورها موضوعی جدید و ناشناخته است و تشابهات بسیاری در خصوص تهدیدات و فرصت های ایجاد شده وجود دارد بنابراین همه باید خود را آماده کرده، ذهن هایمان را تغییر بدهیم و به دنبال راه حل های نوآورانه و خلاقانه باشیم.

وی تصریح کرد: شعار آموزش با کرونا باید سرلوحه فعالیت های دانشگاهی قرار بگیرد چرا که نمی توان به واسطه حضور در این دوران آموزش را به طور کامل تعطیل و یا به زمان دیگری موکول کرد.

نظر شما