جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۱
کد خبر: ۱۰۵۴۳۹
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
کارشناس باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: گرایش خانواده ها به تک فرزندی زنگ خطری جدی برای جمعیت است که تعادل و تداوم نسل را به هم می زند.

گرایش خانواده ها به تک فرزندی زنگ خطری جدی برای جمعیتفرزانه سرائی اظهارکرد: ترویج سبک زندگی ایرانی –اسلامی می تواند در افزایش فرزند آوری موثر باشد .

وی یادآور شد: برای محاسبه رشد روز جمعیت معمولا دو عامل موالید و مرگ را در نظر می گیرند، مگر اینکه عوامل مهاجرت نقش مهمی در کاهش جمعیت یک منطقه داشته باشد .

سرائی افزود: در سال های اخیر رشد جمعیت کاهش پیدا کرده و باروری کلی نیز روند کاهشی داشته و این زنگ خطری بود برای مسئولان که سیاست های جمعیتی را تغییر دهند، البته  خراسان شمالی نرخ باروری کلی آن 2.4 است که از حد جایگزینی 2.1 ، بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال 1397، جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان 763 هزار و 83 نفر است که جمعیت زیر 15 سال استان 220 هزار و 411 نفر، جمعیت بالای 60 سال 74 هزار و 551 نفر که 9.77 درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهد که در صورت بالا بودن جمعیت سالمند بیش از 10 درصد جمعیت کل، جمعیت آن استان سالمند خواهد بود .

منبع: ایسنا
نظر شما