پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۲
کد خبر: ۱۰۵۴۴۶
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
فرین بنکدار گفت: در شرایط فعلی اگر گالری‌ها همه تمرکز خود را روی فروش آثار هنری بگذارند موفق نمی‌شوند، چون شرایط کشور از نظر اقتصادی و روحی مناسب نیست.
گالری والی هر هفته در اینستاگرام یک هنرمند جوان را معرفی کرده و با نمایش روزمرگی‌های هر هنرمند، آثاری از او را به نمایش و فروش می‌گذارد. فرین بنکدار مدیر هنری گالری والی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این اقدام گفت: برای شروع فعالیت گالری در فضای مجازی نیاز به کمی وقت داشتیم چون گالری والی اگرچه اسم و پیشینه بسیار قدیمی دارد، اما رویکرد فعلی آن جدید و مانند یک گالری تازه تأسیس است. از نیمه سال ۹۷ با رویکردی متفاوت با جوانان کار می‌کنیم و به فرصت بیشتری نیاز داشتیم تا هنرمندان گالری آماده فعالیت در فضای مجازی شوند.

او ادامه داد: تصمیم گرفتیم به روزمرگی‌های هنرمندان در طول یک هفته بپردازیم. معمولا از هنرمند انتظار می‌رود که در آتلیه مشغول کار باشد اما می‌بینیم که هنرمندان گاه در فضای دیگری مشغول به کار می‌شوند یا قرنطینه باعث شده است نحوه کار خود را تغییر دهند. ۱۰ هنرمند را که با گالری والی کار کرده‌اند و یا برای سال جدید برنامه نمایشگاهی داشتند در نظر گرفتیم و هر هفته به یک هنرمند می‌پردازیم. در این مدت روزمرگی‌ها و فضای کاری هنرمندان دیده می‌شود و آثار آنها به صورت عکس یا فیلم به نمایش در می‌آید.

بنکدار افزود: من ۱۵ سال تجربه کار در فضای هنری دارم و معمولا با هنرمندانی در سنین میانه در ارتباط بودم. اما حالا که با هنرمندان جوان کار می‌کنم شوق و اشتیاق آنها برایم بسیار جالب است و فکر می‌کنم باید این شوق را بیشتر و ماندگار کرد.

او درباره ادامه فعالیت‌های گالری والی در سال 99 گفت: سعی ما بر این است که در آغاز تابستان فعالیت حقیقی گالری را با یک نمایشگاه گروهی شروع کنیم. همچنان با جوان‌ها به کار خود ادامه می‌دهیم و اگر شرایط اجازه بدهد قصد داریم فعالیت‌های خود را در شهرهای دیگر گسترش دهیم. همچنین شیوه کار با مجموعه‌داران بسیار قدیمی و یکنواخت شده است و لازم است که هیجان و تعاملی در این کار ایجاد شود. اگر همه تمرکز خود را روی فروش آثار بگذاریم موفق نمی‌شویم، چون شرایط کشور هم از نظر اقتصادی و هم از نظر روحی مناسب نیست.

او درباره فعالیت گالری‌ها در فضای مجازی گفت: در شرایط فعلی باید روند قبلی کارها را در فضای مجازی دنبال کنیم. در واقع باید گالری متریال را آماده کند و آن را به دست متخصصان فضای مجازی بسپارد تا آنها بتوانند تمام و کمال آثار هنرمندان را ارائه دهند و فرصت فروش آثار فراهم شود.

بنکدار افزود: ما مجبور هستیم بنابر شرایط روز حرکت کنیم. شاید ترجیح ما این است که نمایشگاه را به شکل حقیقی برگزار کنیم، اما در این شرایط که حضور در فضای مجازی به یک شکل روتین تبدیل شده است، می‌توان نمایشگاه را به شکل مجازی برگزار کرد. با این‌حال نحوه نمایش آثار باید به صورتی باشد که بیننده اثر را کاملاً در فضای گالری حس کند و بتواند ببیند که تابلو روی چه دیواری نصب شده است. باید یک برنامه‌ریزی مفصل روی فضای مجازی انجام داد تا هم گالری و هم هنرمندان علاقه داشته باشند در این فضا به کار خود ادامه دهند.

او با بیان اینکه معمولاً نیمه اول سال زمان آرامش در هنر است و رویدادهای کمتری صورت می‌گیرد، افزود: می‌توانیم از این زمان استفاده کنیم و با توجه به شیوع بیماری کرونا فعالیت خود را با نمایشگاه‌های گروهی پیش ببریم. اما اگر شرایط ادامه داشته باشد باید به حال آن فکری کرده و به فضای مجازی جدی‌تر نگاه کنیم. حتی مسئله را می‌توانیم گسترش بدهیم و در شرایط دیگری مانند عید نوروز، ایام عزاداری و سایر مناسبت‌هایی که گالری‌ها تعطیل هستند می‌توان فعالیت گالری را در فضای مجازی تعریف کرد. به‌این‌ترتیب می‌توان تعطیلات گالری‌ها را حذف کرد و حضور پررنگی در فضای مجازی داشت.

نظر شما