پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۸
کد خبر: ۱۰۵۷۰۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
مدیرهنری و رهبر «ارکستر سازهای ملی» پس از انتشار چند اجرای خانگی از آثار استادان موسیقی ایران و کشورهای دیگر از برنامه‌های پیش روی این مجموعه خصوصی در روزهای آینده سخن گفت.

علی اکبر قربانی مدرس، آهنگساز و رهبر ارکستر سازهای ملی که طی سال‌های گذشته فعالیت‌هایی متعددی را با استادان موسیقی کشورمان انجام داده، با اشاره به شرایط این روزهای ارکستر سازهای ملی بیان کرد: ارکستر سازهای ملی چندی پیش با حضور در کشور قزاقستان و اجرای یک کنسرت به‌طور رسمی فعالیت‌های خود را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون نیز تلاش کردیم که در فعالیت‌ها و اجراهای زنده برنامه‌ریزی مستمری داشته باشیم. در همین راستا ما مجموعه کنسرت‌هایی را در بوستان «آب و آتش» تهران به خوانندگی محمد معتمدی برگزار کردیم که خوشبختانه از این کنسرت‌ها نیز استقبال خوبی شد و ما را بر آن داشت تا در چارچوب فعالیت‌هایی که برای خود ترسیم کردیم جدیت بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: آنچه تاکنون در ارکستر سازهای ملی انجام گرفته تلاش برای اجرای آثاری در حوزه موسیقی ملی است که رهبری این برنامه‌ها عمدتاً به عهده من بوده است. البته گاهی نیز از دوستان هنرمندم تقاضا می‌کردم تا در زمینه نگارش ملودی‌های جدید و مواردی از این دست به کمک ما بیایند اما با توجه به اینکه ترکیب ارکسترال مجموعه ما تقریباً ترکیب ناآشنایی است به همین جهت بنده ترجیح دادم تا فعلاً خودم به عنوان رهبر ارکستر و تنظیم‌کننده حضور داشته باشم. ما بعد از برگزاری کنسرت بوستان آب و آتش اجراهای دیگری را نیز در شیراز و تبریز به خوانندگی سالار عقیلی برگزار کردیم که خوشبختانه این کنسرت‌ها نیز با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

قربانی افزود: قرار بود طی ماه‌های گذشته کنسرت‌هایی را در ایام عید نوروز برگزار کنیم که متأسفانه شیوع ویروس کرونا اجازه این کار را نداد و ما هم مجبور شدیم مانند تمامی هنرمندان و گروه‌های دنیا این کنسرت‌ها را به تاریخ دیگری موکول کنیم. از این جهت تمام تمرکزمان روی اجراهای آنلاینی گذاشتیم که خوشبختانه شرایط خوبی را برای ما ایجاد کرده و آثاری که در قالب اجراهای خانگی در فضای مجازی منتشر کردیم با استقبال مواجه شد. ما در اولین گام موفق به اجرای خانگی بخشی از سوئیت ابن‌سینا اثر استاد فرهاد فخرالدینی شدیم که به دلیل اینکه ابن‌سینا پزشک بود و این روزها هم بهانه خوبی برای قدردانی از پزشکان است، این قطعه را انتخاب کردیم.

رهبر ارکستر سازهای ملی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در ادامه اجراهای خانگی ارکستر سازهای ملی بر اساس دوستی که بنده با رامیز قلی‌اف استاد موسیقی کشور آذربایجان داشتیم مکاتباتی انجام گرفت که این هنرمند در تازه‌ترین اجرای خانگی ما به عنوان سولیست حضور داشته باشد که خوشبختانه از این دعوت ما استقبال کرد و ما طی روزهای گذشته موفق به تولید و انتشار قطعه «لالایی» شدیم. در همین راستا قرار است قطعه دیگری هم تولید شود که در صورت فراهم شدن امکانات اجرای خانگی که آن هم برای خود دردسرهای زیادی دارد، در مورد آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

این آهنگساز و رهبر ارکستر اظهار کرد: ارکستر سازهای ملی برای یک اجرای خانگی دیگر هم برنامه‌ریزی کرده که این بار با همراهی یک خواننده خواهد بود. ما مقدمات این اجرا را نیز فراهم کردیم و به زودی با مشخص شدن خواننده کار تولید اثر را نیز آغاز می‌کنیم. البته مذاکراتی نیز برای اجرای آنلاین با ما انجام گرفته که هنوز جزئیات آن مشخص نشده؛ اما فعلاً آنچه برای ما مقدور است و فکر می‌کنیم یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در این شرایط تعطیلی کنسرت‌ها به کمک مردم بیاید همین زنده نگه داشتن موسیقی است که ما نیز به سهم خود سعی می‌کنیم آثاری را در این زمینه تولید کنیم.

قربانی در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به این پرسش که آیا مایل به تولید آلبوم مستقل ارکستر سازهای ملی هستید؟ توضیح داد: ارکستر سازهای ملی یک ارکستر مستقل در بخش خصوصی است که بودجه مستقلی ندارد بنابراین اگر بخواهیم در این شرایط آلبومی را تولید کنیم اصلاً توان فراهم کردن هزینه‌های تولید را نخواهیم داشت مگر اینکه حمایت‌های مالی توسط اسپانسرها در این زمینه صورت بگیرد که امیدوارم هرچه زودتر محقق شود.


نظر شما