جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۰۵۷۲۲
|
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
طاهر شیخ‌الحکمایی، هنرمند پیشکسوت مجسمه‌ساز بر این باور است تا زمانی که آثار هنری به سفارش مردم خلق نشوند، عرصه هنرهای تجسمی جایگاه اصلی خودش را پیدا نمی‌کند.

شیخ‌الحکامی در پاسخ به این پرسش آیا هنرهای تجسمی توانسته است همانند سینما، تئاتر و موسیقی جایگاه خود را در میان مخاطبان پیدا کند، با بیان اینکه «عرصه‌های هنر با هم متفاوت و طبیعا مخاطبان آنها نیز با هم متفاوت است»، اظهار کرد: حتی در عرصه‌ هنرهای تجسمی نیز رشته‌های هنری با هم متفاوت هستند؛ برخی رشته‌ها همانند کاریکاتور می‌توانند بسیار سریع واکنش نشان دهند، اما برخی دیگر به دلایل شرایطی که دارند دیرتر و شاید گاهی سخت‌تر واکنش نشان می‌دهند.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه با اشاره به جایگاه هنرهای تجسمی در میان مخاطبان، خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده همه هنرها و به‌ویژه هنرهای تجسمی مورد اقبال قرار بگیرند. به طور کلی هنر باید مردمی شود و مردم بتوانند در ارتباطی تنگاتنگ با رشته‌های هنری باشند و شرایطی را فراهم کنند که هنر به سفارش آنها خلق شود. در واقع باید شرایط فرهنگی و هنری جامعه به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر لذت بردن از یک اثر هنری، بحث استفاده کردن آن نیز مطرح باشد؛ با این نگاه است که رونق اقتصادی در فضاهای هنری شکل می‌گیرد.

او ادامه داد: اینکه صرفا دولت‌ها حامی هنر و هنرمندان باشند، خوب نیست؛ چراکه اگر اینگونه باشد به عنوان مثال هنرمندان مجسمه‌ساز باید فقط منتظر فراخوان‌های شهرداری و دولت بمانند؛ بنابراین باید هنر از سمت مردم مورد استقبال قرار بگیرد و به سفارش آنها تولید شود تا هم میزان تولید افزایش یاید و هم اینکه اقتصاد هنر رونق پیدا کند.

شیخ‌الحکمایی یادآور شد: البته این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است. مردم باید بدانند که یک اثر هنری می‌تواند علاوه بر تلطیف کردن فضای خانه، ارزش افزوده هم داشته باشد. در این میان یکی از مهمترین نهادهایی که می‌تواند در این زمینه موثر باشد، آموزش و پرورش است؛ این نهاد می‌تواند دانش‌آموزان را با هنر آشنا کند و به آنها بیاموزد که چگونه می‌توانند هنر را به خانه بیاورند و علاوه بر بهره‌مندی زیبایی‌شناسانه، سود مالی نیز داشته باشند. طبیعتا این دانش‌آموزان در آینده علاقه‌مند، مخاطب و مشتری هنر می‌شوند و با چنین نسلی است که هنرهای تجسمی می‌تواند در آینده به جایگاه اصلی خودش نزدیک شود.

منبع: ایسنا
نظر شما